Jag förstår inte varför kan vi inte välja att ha en gjutenplatta till Smålandsvillan? Någon som vet?
Tänkte ringa säljaren och fråga men vill höra vad ni fått för svar innan.
 
Har inte det mycket att göra med att man bygger i moduler. Det skulle bli rätt mycket problem med golvärmefördelare och vattenkopplingar som kommer ur plattan när man skulle ställa på en modul.
 
Men borde inte sånnt gå att lösa? Det är väl inte bara Smålandsvillan som bygger i modeler, visst byggs även Hjältevadehus på samma sätt och visst kunde man där få gjutenplatta nu mot en "liten" extra summa?
 
Jo, anledningen är faktiskt just att man bygger i moduler. Att bygga i moduler kräver ett fast bottenbjälklag vilket den gjutna plattan annars utgör. Man kan inte ställa en modul med färdigt bottenbjälklag ovanpå en platta.
 
Ahhh..då förstår jag. Hur har Hjältevadshus lyckats lösa det problemet? Smålandvillan kanske kan göra på samma sätt.
 
bumpaberra skrev:
Har inte det mycket att göra med att man bygger i moduler. Det skulle bli rätt mycket problem med golvärmefördelare och vattenkopplingar som kommer ur plattan när man skulle ställa på en modul.

Vi flyttade in i vårt Hjältevadshus i december och där har jag aldrig hört att man kan få huset på en gjuten platta. Hur ska man kunna lösa det när man gjuter in rören i plattan?
 
DeSaKo skrev:
Ahhh..då förstår jag. Hur har Hjältevadshus lyckats lösa det problemet? Smålandvillan kanske kan göra på samma sätt.
Mig veterligen bygger bara Hjältevadshus pmed krypgrunder nuförtiden.
....kan bero på att det inte var någon bra idé att ställa ett träbjälklag på en betongplatta.

Dessutom finns det ingen vits eftersom byggtiden förlängs och kostnaden stiger.
 
Jag läste här någonstans på forumet att man kunde få en gjutenplatta mot en extrakostnad hos Hjältevadshus.
 
Anledningen att man inte har gjuten platta på b.la Smålandsvillan, Älvsbyhus, Hjältevadshus är för att dom bygger husen i moduler. Det är ett enklare och billigare byggnadssätt.

Många kallar det också för en risk konstruktion eftersom huset står på en krypgrund, en krypgrund innehåller luft och som de flesta vet innehåller luft vatten, vilket inte är särskilt bra under ett träbjälklag.

Därför har t.ex Älvsbyhus och Smålandsvillan kondensavfuktare som ska leda bort fukten genom ett rör som går ut från grunden. Vissa kallar detta för konstgjord andning....

Precis som kungkokos skriver kräver modulbyggande ett fast bottenbjälklag som annars platta på mark utgör.
 
Konstgjord andning....precis det utrycket jag letat efter! På pricken :)
 
Ett typexempel på att man INTE skall tro allt man läser här utan att dubbelkolla fakta. Smålandsvillan har INTE en kondensavfuktare längre. Sedan ett par månader tillbaka finns en helt annan grund att köpa. Kolla under produkter på www.cellplastdirekt.se. Denna grund är tät, isolerad och en liten kanalfläkt suger ut luft och bildar ett undertryck. Godkänd av SP och SITAC.
 
Det jag menar med konstgjord andning är att man behöver ha en konstruktion för att kompensera för en annan konstruktion. Och som du beskriver Smålandsvillans nya grund låter det ju faktiskt precis så, att den nya kanalfläkten ska kompensera för konstruktionen med modulbyggande....
 
Dorfen - håller helt med dig. Alla dessa varianter är bara försök att lindra symptomen och inte bota den bakomliggande "sjukdomsorsaken" (för att prata medicinspråk). Sen kan de ju vara bättre eller sämre lösningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.