Hej på er.

Har en fråga angående att sätta in en öppen spis.

Vi har ett litet problem och det är att vi har för hög luftfuktighet i våran krypgrund, det skall åtgärdas men vet inte hur riktigt ännu. (ärendet ligger hos förra ägarnas försäkringsbolag).

Men vi har tänkt göra om köket och vardagsrummet och i samband med det sätta in en öppen spis (Contura) vad jag har förstått så tar man luften underifrån(krypgrunden) när man har som vi frånluftsvärmesystem.
Men hur påverkar det luftfuktigheten i krypgrunden???
Till det bättre eller till det sämre.
Vad krävs för att allt skall funka perfekt, någon som har en aning :)

M.V.H Thomas
 
Man drar ett rör ner genom golvet och ut genom muren. Lätt egentligen, men jag har själv inte lyckats åstadkomma det på dom 4 år jag har haft min kamin ;)

Röret ska kanske isoleras också, men är inte säker om det behövs.
 
Vi är precis på gång att sätta in braskamin i vårt hus med mekaniskt frånluft och har precis som du krypgrund. Säljaren rekommenderade oss att strunta i tilluftsanslutning till kaminen och istället sätta in en vanlig tilluftsventil i närheten av brakaminen om det blir problem. Han kör tydligen själv med det och rekommenderar alla sina kunder att göra likadant. Vi får väl se hur det funkar.
 
Hej!
Ja, att säljaren säger att det funkar att sätta en friskluftsanslutning istället är ju en sak...men frågan är varför han eldar och hur ofta? Är det för att det ska bli varmare inne känns det lite konstigt att ta upp en tilluftsventil och dra in kalluft i huset...men man får bra ventilerat inne......och mysigt blir det ju och inte för varmt heller...kanske. :confused: Han bör veta men frågan är om han vet mer än tillverkarna? :confused:
Nu är det väl lite skillnad på skorstensdraget i en öppenspis om man jämför med en braskamin men i huset jag växte upp i hade vi en gammaldags öppenspis. Det blev iskallt i köket (pga ventiler och köksfläkten) när vi eldade i vardagsrummet - där det blev mkt varmt och mysigt.
Det känns dessutom som ett större ingrepp än att såga ned i krypgrunden och ta luften den vägen.
Jag har själv en Conturaspis och avfuktare i krypgrunden. Vi har en slang från spisen och ut till en krypgrundsventil. :) För övrigt är ju nästan alla igensatta pga avfuktaren.
 
att ta luften från krypgrunden borde väl öka risken för fuktskador då det kommer att sugas in mer luft utifrån och därmed mer fukt...Inte insatt i om det är så ni menar men om så är fallet hade jag utan tvekan satsat på en tilluft ventil istället.
Sen det Chrille86 skriver att det blir kallt så kan man ju faktiskt reglera ventilen. Om man inte har FTX system så har man inte vad jag vet något annat val än att ha friskluftventiler då det måste vara bra inneluft, det mår både hus och de boende väl av.
 
Som sagt var, friskluftsventiler har vi ju i alla fall eftersom vi har mekanisk frånluft. Att luften ska ta "fel väg" så det blir kallt på andra ställen har jag svårt att tänka mig, eftersom frånluftsvärmepumpen trots allt suger friskluften genom huset in i badrum och tvättstuga, men den som lever får se.
 
Hej!
Som sagt...
För att undvika att få in mer luft än nödvändigt i krypgrunden; sätt en flexslang från en krypgrundsventil och direkt till spisens luftanslutning. :cool:
Å ena sidan är det alltså risk att få in mer fuktig luft i krypgrunden men å andra sidan är det bara på sommaren som det är större risk. Detta pga att det kan vara mer fukt i luften ju varmare den är och det är alltså i princip bara när det är varmare ute än i krypgrunden som det är en risk. Om det nu inte är så att det är mkt fuktigt ute och man har en väldigt torr och fin krypgrund med hjälp av avfuktaren. Fast har man sin flexslang så är det inget problem... ;)

Att ha friskluftsventiler är självklart inne, hur skulle vi annars få bra inneklimat? :rolleyes:
Men att ta en friskluftsventil för att förse en kamin syre är lite onödigt när man kan få ouppvärmd luft till kaminen = högre effektivitet på kaminen. Fast det är kanske bara tänkt som myseldning? För ju mer kall luft man får in i huset desto mer energi går det åt... :surprised:
Jag tror inte att det blir kallt i hela ert hus utan bara det att det kommer att dra in mer luft då ni eldar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.