Hej

Jag har letat med ljus och lykta men ej funnit några spottar som är på 230v och samtidigt är utanpåliggande.

Det kanske är så att spottar på 230V endast kan/får monteras som inneliggande pga det höga volt talet?

Anledningen till att jag inte kan inneliggande spottar är att takhöjden är 220cm, och sänka taket 15-20cm finns inte.
Någon som har tips hur man kan lösa detta, samt om det finns 230v utanpåliggande spottar? Och i så fall vart man hittar dessa.

Är inte helt glad för transformatorer och att ha dessa sittandes i taket, blir inte snyggt för fem öre.;)

/pelle
 
ska kika, behöver 9 st så att lägga 400-500 stycket är inte direkt så man blir gald.
 
Priserna är ganska så rejäla när man kommer till lite finare belysning och bygga ner taket känns väl inte heller som det roligaste.
 
Alternativet är ju att bara bygga ner taket längst efter kanterna med små lådor på tex 15x20cm och sätta spottar där. Jag har gjort det ett flertal gånger hos kunder med låg takhöjd och de brukar bli bra!
 
De är också ett ganska sjyst alternativ. Men vad är det för befintligt tak? Om det inte är något brandfarligt tak så går det ju att sätta spots ganska nära taket. Finns en potta på 85mm höjd och nästa steg 135mm. Den pottan på 85mm, plus takgips 6mm-13mm så är man uppe på en knapp decimeters nersäkning. Man får se till att spottsen inte tar mycket plats men har tillräkligt med luftutrymme omkring sig i den lägsta pottan, där finns gott om alterativ. Finns då även plats att sätta trafos. Om man inte isolerar ovanför gipstaket så tror jag inte ens du behöver pottan så länge de befintliga taket tål värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.