Jag håller på att monterar FTX system i huset. Tyvärr har det blivit någon konstig lukt i spiro rören. Skulle vilja tvätta dessa invändigt, men det är inte så lätt. Rören har legat en lång tid (>1år). När jag fick dom och tog in dom så blev det kondens i dom. Upptäckte detta först dagen efter (eller kanske några dagar) och lossade då locken. 160 och 125 rören luktade det inte så farligt om, bara lite metall lukt (tror jag). Det är 100 rören som luktar lite unket eller något som inte verkar så bra i alla fall.

Köpte två nya rör och de var det lite väl mycket olja på, utvändigt. Tvättade dessa utvändigt, men har nu upptäckt att de även verkar ha olja invändigt. Det luktar i dom. Suck!

Det används ju någon form av raps olja i produktionen. Rör detaljer (böjar, t-kors, m.m.) brukar jag tvätta av med i-sprit (eller liknande, vet inte nu exakt vad det är). Detta med en tygbit. All olja försvinner inte, men det duger. Allt damm och skräp försvinner i alla fall.

Vilken typ av lösningsmedel är bra om jag vill tvätta bort oljan?

Finns det någon/företag som kan tvätta rör invändigt (3m)?

//Michael
 
Det kanske går att använda en sådan där slang som man kopplar till en högtryckstvätt, en sådan som man rensar avlopp med. Om man kör med lite inblandning av något tvättmedel så kanske det får bort lukten.

Kan tillägga att man inte (typ aldrig) tvättar ventilationsrör när man sätter upp dom, ifall dom inte blivit skitiga av någon särskild anledning. Jag har inte hört några klagomål på lukt i nya system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.