Hej, en elektriker har lagt in Thorin T2 blå golvvärme i mitt blivande badrumsgolv.

I monteringsanvisningen står det:

"Viktigt!
Golvvärmetermostat bör användas. Vi rekommenderar att givarkabeln dras i ett kabelrör så att det blir enkelt att byta vid en eventuell defekt givare."

Jag tog bilder före flytspacklingen och ser nu att elektrikern har kapat elröret vid väggen och sedan limmat fast termostaten inkl kabeln i armeringsnätet. Termostaten är nu alltså ingjuten i flytspacklet och går så vitt jag förstår inte att byta.

Kan jag hävda att detta är en felaktig installation?

Det finns ännu varken tätskikt eller klinker på golvet så det skulle kanske gå att bila upp och lägga i ett rör.
 
  • Termostat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom min polares givare är trasig i just badrummet, med klinkergolv, så skulle jag utan att tveka bila upp skiten och förlänga röret ut i golvet.
Jag gick på det i morse och det var KALLT.
Att inte golvläggaren reagerade?
 
Nja, Är det verkligen sladden till golvvärmetermostaten som man ser på bilden? Jag tycker det ser ut som en 9mm-flexslang som ofta följer med i paketet. Lägg märke till att den är tejpad i änden. En 16mm vp-slang skulle bli för grovt i golvet.

Annars så är det ju faktiskt bara en rekommendation från tillverkaren.

Ser likadant ut hos mig (dvs 9mm-flexslang genom vpröret och ut i golvet).
 
  • IMG_0938a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Absolut, det där är slangen som följer med. Han har gjort helt rätt.
 
Håller med föregående talare, ser ut som den slangen som följer med. Däremot, var elektrikern snäll nog till att dra med slangen hela väegen upp genom VP-röret? Allmänt svårt att hitta in i den annars om man behöver byta...
 
Tack för snabba svar!

Nja, nu är det mörkt men jag kan inte hitta någon 9 mm flexslang i någon av dosorna.

Någon som vet vad det är för färger på kablarna till termostaten ? (de flesta kablarna är dragna genom rören men inget är inkopplat så det finns många trådar att välja på...)
 
Trådarna till termostaten brukar vara två tunna rackare. Har för mig att båda är vita, men kan minnas fel.
 
Jag får leta vidare när det ljusnar...
 
Åhå, så kan det förstås vara.
Har för mig att tåtarna var röd och blå hos en granne där jag kopplade in golvvärmetermostaten. Ordinarie elektriker som gjort det mesta av installationen blev långtidssjuk så jag vete fan hur det ser ut nere i golvet.
 
japp röd och blå är det, samt att dom går inuti en vit kabel, så sticker det fram en tunn rund vit kabel men röd å blå tråd så kan du prova att dra i den lite och se om den sitter fast..
jag la min i den medföljande svarta flexslangen och änden på flexslangen limmade jag igen med smältlim så att inte flytspacklet skulle rinna in i slangen.
 
  • Gilla
rererere
  • Laddar…
Strulputten skrev:
Tack för snabba svar!

Nja, nu är det mörkt men jag kan inte hitta någon 9 mm flexslang i någon av dosorna.

Någon som vet vad det är för färger på kablarna till termostaten ? (de flesta kablarna är dragna genom rören men inget är inkopplat så det finns många trådar att välja på...)
Detta bör inte vara något problem. troligtvis har du två rör som går mot golvet. i ett av dem har du själva golvvärmen, de bör vara ganska kraftiga ledare och det borde vara (är osäker så rätta mig om jag har fel) 3 ledare (fas, nolla, jord) som går där. Det andra röret ska vara för termostaten. Då det inte går mycket ström alls i den krävs ingen större kabelarea. Därför bör du se att det i ett rör kommer en 2-ledarkabel med tunna trådar. Detta är garanterat kabeln till din tempgivare i golvet.

Men, för att vara riktigt hygglig vill jag även ge er ett litet tips här. Dra aldrig ur tempgivaren om du nte måste! Kan vara riktigt jobbigt att få tillbaka den!
 
Matningen till golvvärmen har jag hittat. Det är precis som Bjurran skriver ganska grova ledare; fas, nolla och jord..

Jag tror även att jag vet i vilken dosa ledningarna till termostaten ska komma upp i men där är det tomt. Det finns heller inget spår av en termostatledningen i någon av de övriga dosorna.

Elektrikern är kanske en sann optimist som lämnat röret tomt för att trä i termostaten när han hälsar på nästa gång...

Som tur är går det att lätta på gipsskivan på motsatt sida om väggen så att det går att komma åt röret precis innan det går in i golvet. Det gör det kanske lättare att få i termostaten i efterhand.
 
ang att få in termostaten - jag ska snart kakla igen 2 badrum.

kan man dra ett rör ned i golvet och upp igen till samma eller annan dosa och låta tempgivaren stanna i golvet? eller finns det något problem jag inte tänkter på?

på så sätt blir det lättare att dra in ny termostat vid behov med hjälp av draglina
 
JanneSjo skrev:
ang att få in termostaten - jag ska snart kakla igen 2 badrum.

kan man dra ett rör ned i golvet och upp igen till samma eller annan dosa och låta tempgivaren stanna i golvet? eller finns det något problem jag inte tänkter på?

på så sätt blir det lättare att dra in ny termostat vid behov med hjälp av draglina
Vet inte riktigt hur du tänker dig att göra installationen, men är det inte normalpraxis att man installerar golvvärme genom att man moterar enn apparatdosa upp-o-ner så två rör går nedåt? Ett för värmekabeln och ett för termostaten.
Var har du tänkt dig att sätta den andra änden? Till en kopplingsdosa någonstans? Blir ganska lång slang då. Jag vet inte om det skulle vara möjligt, men borde det inte vara svårt att få igenom dragviren om/när du behöver byta givare? det är ändå en 9 mm flexslang vi talar om, så jag vet faktiskt inte om det kommer att underlätta något.
 
Igår kom elektrikern förbi och trädde i sensorn i röret. Det gick mycket lätt.

Kanske har man ändrat designen; den här sensorn hade rundad topp och så vitt jag kunde se var kabeln och sensorn integrerade och med samma diameter. Termostaten är en T2 FloorTemp PLUS.

I kitet verkar även ingå en övergång 10-16. Den kanske gör att det blir som en tratt mellan vp-rören (?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.