Hej,

Som rubriken antyder så undrar jag ifall det går bra att använda skruvar som nivåpinnar när man ska flytspackla bort en nivåskillnad som jag har i mitt vardagsrum? Tror det är betong alt. lättbetong till golv just nu.

Jag hade tänkt att sätta ut lite skruvar i (lätt?)betongen i ett ganska så grovmaskigt rutnät och sen kontrollera med en rätstege. Kan man göra så här eller finns det bättre sätt? Är det enklare att använde nivåpinnar av plast kanske?
Det är inte jätte många kvm som ska flytspacklas men det ska upp 18mm.

Jag hade tänkt att använde mig utav Maxit Floor 4320 FiberFlow Rapid, någon som har någon erfarenhet av detta? Bra eller dåligt? Finns det något bättre/enklare?

Om ni har några tips på hur man flytspacklar, så tar jag gärna emot dem :)

EDIT: Glömde...Måste man använda armering när man flytspacklar upp 18mm i ett vardagsrum som jag ska lägga laminat golv på?
 
Att använda skruv som nivåpinnar är alldeles utmärkt. Se bara till att de sittar fast ordentligt och du bör ta upp dem efteråt. Risken finns att ev. tätskikt ovanpå blir punkterat av en spik som får för att vandra uppåt.
 
Det går fint med skruv eller spikplugg som jag nog hade använt mig av. Väg av med en linjelaser.
Men jag hade nog bytt ut spacklet mot ngt annat. "Rapid" brukar brinna lite väl fort tycker jag, har iofs endast använt rapid byggspackel, men det kan va bra när man flyter ett golv att ha lite extra tid på sig. Det beror ju lite på hur stor yta som ska spacklas.
Men ska du vispa,hämta vatten odyl kan det bli lite segt att "få ihop" blandningarna.
 
Jag la ett källargolv med just 4320 och blandade för hand. Kan hålla med om att det brann lite för fort för mig som nybörjare. Fick en fin "valk" mitt på golvet som jag iofs kunde dra av lite med rätskivan innan det blivit för hårt, men resten fick jag spackla ut för hand efteråt. Nu skulle det på 20x20 klinker ovanpå så den lilla ojämnheten var dock inte hela världen.
 
ok, då ska man kanske inte välja rapid produkterna...jag har börja fundera på att inte göra allt på en gång utan att lägga ut det i olika skikt med primer mellan varje skikt. Vad tror ni om detta (att lägga det i 2-3 skikt)? Har även gjort lite mer mätningar och som det ser ut just nu så är det en nivå skillnad på mellan 18mm och 30mm på ca 23kvm så det är ganska mycket som ska läggas ut.
 
Kom på en annan sak, kan man limma + skruva golvspån eller golvgips först och sen flytspackla...ska lägga trä golv sen (klick golv). Om man skulle välja att köra med antingen gips eller spån, tror ni att golvet kommer (kanske) att knarra när man går på det sen? Ska ju lägga foam (eller vad det heter) också... Behöver man lägga ut plast innan man lägger sitt klick golv. Har en krypgrund som är ca 1 meter djup/hög!
 
Jag är som sagt nybörjare på detta och vill inte ens försöka mig på att besvara frågan om spån/gips. Men vad gäller golvet jag gjorde i källaren (14kvm) så flytspacklade jag ca 50mm i två omgångar (ca 30+20mm) ovanpå EPS. Enligt beijers företagssäljare på deras betongavdelning i Sollentuna var det inga problem att flyta i två omgångar utan primer mellan om det gjordes någorlunda tätt inpå varandra. Så så gjorde jag. Det blev två-tre dagar mellan omgångarna och golvet var då täckt av plastfolie för att förhindra *för* snabb uttorkning enligt beijers rekommendation.

I spacklet gjöt jag in 16mm golvvärme fastnajjad i 4mm armeringsnät. Så här efteråt skulle jag ha lagt första omgången tunnare då jag märkte att armering och slang flöt upp ganska lätt där jag missat att fästa armeringen i EPSen. Nu hamnade värmen lite väl högt upp i det färdiga golvet på en del ställen. Bara som ett litet tips om det är någon som ska göra liknande arbete någon gång.
 
Maxit 4320 funkar utmärkt... brinner inte snabbare än nåt annat fiberförstärkt spackel ja testat.
Kör mest med Höganäs FB6000 nu å de upplever ja lite mer svårarbetat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.