Har en fasad med falu rödfärg på struken för ca 8 månader sen. Köpte kåken och vill ha en ljus färg. går det måla över?
anders
 
Det trodde jag var helt ok, förutsatt att man först borstade bort löst pigment. Men
sedan såg jag det här på Beijers hemsida:

"En slamfärg kan i framtiden inte målas över med en täckfärg – sprickbildning och nedbrytning gör träytan olämplig som underlag för en täckfärg."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11797

Så det är tydligen en fråga om i vilket skick träet är.
 
Det finns ju ljusa slamfärger.
 
AndersG skrev:
Det finns ju ljusa slamfärger.
Jo, det finns det visst, men hur får man bort den röda som är såpass nymålad :-/
Röd slamfärg + vit slamfärg = rosa  ;):surprised: eller?
 
AndersG skrev:
Det finns ju ljusa slamfärger.
Visst gör det det. Jag glömde bort att det finns andra än "Falu rödfärg" som säljer slamfärg:

....slamfärger i skilda kulörer såsom ockragult, vitt, grönt, ljusgrått, ljusblått och rosa.
http://www.bruksbalken.se/slamfarg.html
 
Hej!
Vi har köpt ett rött hus målat med falu rödfärg (äkta). Vi vill ha en ljusare nyans, kanske grått eller ljusgrönt, det går ju att blanda till slamfärg i valfri intensitet. Jag har blivit helt avrådd från lasyr eftersom det måste vara trärent för att måla på det. Annars tycker jag lasyr som ej är täckande är mkt vackert även på gamla hus.

Men min fråga är om jag kan måla över med ljusare slamfärg efter att ha borstat bort all rödfärg noga? Eller tränger det röda pigmentet igenom efter ett tag och gör huset rosa? Det vore ju inte så kul kanske...Någon med erfarenhet av detta (jag vill helst ha svar från dem som provat och som kan tipsa om de rätta metoderna)?
 
Du kan räkna med att få genomslag när du bytar från mörkt till ljust. Om inte direkt så ialla fall efter ett par år när det ljusa börjar tappa kulören.
Anders
 
Hej !
Man riskerar ju alltid att få genomslag av det man lämnar kvar under men om man jobbar via ett grått mellanlager i ca 3502-y för att ta upp de olika nyanserna som blir efter borstning av ytan. Sedan kan man lägga en ljus slamfärg med beständigt resultat. Man skall dock göra en provyta först för att se om den ljusa kulören mörknar pga mellankulören. Ytterligare ett företag som levererar slamfärg i alla kulörer är Falu Vapen i Dalarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.