C
Hejsan!
Vi har hållit på och riva upp en vägg, och har nu tänkt riva ut golvet i de två rummen som har blivit ett.
Bjälklaget är vi lite tveksamma på, varierande c/c någonstans 60-80 cm verkar det som.

Går det att lägga 16 mm golvspån eller måste man ha 22?

Ovanpå det skulle jag vilja ha en billig (och tunn) lösning på golvvärme (vattenburen), men mina föräldrar är emot det.

Vad finns det för billiga lösningar?

Laminatgolv modell "click" ovanpå tänkte vi oss.
Problemet som behöver lösas är att det här golvet inte får bli alltförmycket högre än intilliggande vardagsrumsgolv. på vardagsrumsgolvet ligger idag ett laminatgolv, detta är färdigt och ska inte ändras. bräderna i hallgolvet, ca 25 mm tjocka är idag ungefär 10 mm högre än det färdiga laminatgolvet.

Vilken höjdskillnad är att föredra som max?

Tack på förhand.
 
C
Vi har skjutit lite på golvet ett tag, men vi behöver fortfarande idéer.
Det ligger ett förhållandevis jämt trägolv som man utanvidare skulle kunna lägga klickgolv direkt på, alternativt kanske masonit och spackla igen och lägga matta på.
Problemet är att det är ett stort hål (kommer, när det är klart, vara ca 20x180 cm) där hålet vi har tagit upp iväggen är. Dessutom vill vi att golvet ska gå ut över där den gamla tröskeln till intilliggande rum var, ca 20 centimeter där det är 5 cm ner till en balk. (och dryga metern långt).

Vad är bästa lösningen?
Riva upp (jäkla jobb, då en ny innervägg står på golvet, samt en trappa, plus att det går in under väggbeklädnaden runt om) trägolvet och ersätta med spånskiva?

Min idé är Byggelits golvspån med färdiga spår för golvvärme, dock kostar dom 235:- styck (ca 1 m2) så det blir inte billigt. vill man sen ha något ickebärnade golv ovanpå (typ laminat eller matta) måste man lägga utterligare 12mm spån ovanpå. Dessutom ska man ha rör och plåtar och shuntgrupp och fördelare och provtryckning och gud vet vad, så pengarna rullar iväg fort.

Pappas tanke är att man salar upp under där det är hål, och sen bara lägger masonit eller en tunn spån eller gipsskiva ovanpå, och därmed låter det gamla trägolvet vara kvar.

Vad tycker ni?
 
Jag skulle nog jämna av det befintliga golvet efter bästa förmåga och sedan lägga ett 14mm parkettgolv.
Skippa golvvärmen, eller lägg en lågbyggande elslinga under parkettgolvet.
Där ni tagit bort en vägg så kan du tex fräsa ner halva befintliga golvets nivå (eller såga med klinga och stämjärn) sedan skruvar och limmar du i en stadig skiva som bygger upp till normal nivå innan du lägger nya golvet. Där du vill gå över gamla tröskeln kan du ju börja med att sala på så att du kommer i lagom nivå, och sedan försöka dig på samma halveringstrick som ovan.
Ett förslag från en amatör.
Kan det vara nåt?
 
C
Fruktansvärt smart, tack. Sen spelar det ju ingen roll vad man lägger på egentligen, iochmed att det är såpass plant som det är. Eventuellt om man lägger lite masonit emellan om man ska lägga en matta kanske.

Riktigt smart, det hade jag inte kunnat komme på själv, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.