Hello!

Ska installera en braskamin (med all dess kostnad). I "paketet" ingår att sotaren ska installera en permanent rostfri trappa på taket för underlätta diverse arbeten , nu och för framtida sådana. I vårt fall så är det 14 graders lutning på taket som jag anser är "en lätt lutning" och att trappan blir mer en "onödig" atralj på taket.

Enligt sotare måste alla tak med mer än 6 graders lutning ha en trappa. Trappan, i det fallet ca 4 m, kostar också 3000:- . Mycket pengar för en trappa som kommer användas mer eller mindre aldrig.

Är allt detta "taklutning-> trappa"-behovet verkligen styrt av någon lag eller är det en rekomendation?

Tack på förhand för svaren!

PS. trappa på en 6 graders tak måste vara besvärligare att "gå i" än att gå på själva taket direkt.
 
Det finns lagar som reglerar att det under vissa omständigheter ska finnas takstege för att sotaren ska kunna komma åt skorstenen på ett säkert sätt.

Omständigheterna har med taklutning, ålder på hus mm att göra, men med största sannolikhet skulle jag tro att även ditt tak kräver en takstege. Kontrollera med kommunen och Boverket, där finns exakt kunskap om reglerna och om vad som gäller just ditt hus.
 
Jag anade att så var fallet men ville kolla om det fanns någon expert här på forumet som kunde svara direkt istället för att jag ska kontakta kommun och andra instanser...,....
....så finns det inga experter här....??
 
Här finns en sida som förklarar vad som gäller.
http://www.perwikstrand.se/byggregler.asp?nav=12060200

Vill bara flika in att jag just beställt en stege till mitt tak.
Stegen är galvad och har fästen för korrugerad plåt som mitt
tak består av, den är 3,6 meter lång och ska kosta runt 1800
kronor inkl krok för stegen.
Tyckte det lät dyrt med 3000 för 4 meter men det kanske är
installerat och klart då.
 
mfredar skrev:
Vill bara flika in att jag just beställt en stege till mitt tak.
Stegen är galvad och har fästen för korrugerad plåt som mitt
tak består av, den är 3,6 meter lång och ska kosta runt 1800
kronor inkl krok för stegen.
Tyckte det lät dyrt med 3000 för 4 meter men det kanske är
installerat och klart då.
Vårt tak är papp-tak och i priset ingår installation också så 3000:- kanske är rimligt.
 
Det finns ju färdiga lösa steg att köpa som krokas i bärläkten, vet ej pris men de är godkända. Om sotaren strular så välj en annan, han verkar ju tjäna bra med pengar på sina stegar..
 
0840 skrev:
Det finns ju färdiga lösa steg att köpa som krokas i bärläkten, vet ej pris men de är godkända. Om sotaren strular så välj en annan, han verkar ju tjäna bra med pengar på sina stegar..
Vet Du vart man kan hitta sådan stegar? Någon länk?

//Dontino
 
De flesta leverantörer och återförsäljare av takpannor har dessa, t ex monier.se
 
Han kan ju inte säja något om du har en typgodkänd annordning för ditt tak. Skulle tro att tex höjd övermarken, vinkel på taket gör att du måste ha olika sorters skydd. Plåtslagare brukar anannars vara bra på att veta vad du behöver. Kan kanske vara svårt att få tag på någon nu i semestertider.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.