jag har nu haft flera personer som mailat mig och ringt.( jag har skapat ett nätverk med missnöjda if tagare)
det finnes flera missnöjda personer som inte erhållit ersättning för skador hos dom.
det skylls på det ena och det andra,oftast hänvisas att det inte är bra utfört.
men inte 17 kan alla göra fel,och när skall isåfall försäkringen gälla.
jag menar nu inte att den ska ta upppenbara fusk,men sedvanliga vatten,brand m,m ska den väl gälla??
 
Hej,

Nu har du i 4-5 trådar spillt galla över IF. Men ingenstans har du preciserat vad de har gjort för fel. mer än att de inte vill betala.

VARFÖR vill de inte betala?

Du har i en annan tråd antytt att de inte anser att ditt våtrum var fackmannamässigt utfört. Var det fackmannamässigt? Om inte varför har du inte krävt byggfirman som gjort fel?


Dina inlägg saknar helt trovärdighet om du inte blir lite tydligare om vad som är fel.
 
följande har hänt / jag bytte till if från länsförsäkringar i sept,07.
i mitten av november upptäckte jag att en vattenskada skett under dusch kabin.
if kommer för att kolla,påtalar flera ggr att det är konstigt att jag 'upptäcker'vattenskada efter byte av försäkrings bolag,samt med att stå 2,5 m från golvbrunn säger han bestämt att att det är byggfusk.
påtalar att det är kakelsättaren som slarvat.

avslag kommer ganska snart,och jag bestämmer att tillkalla byggare och betalar själv.
byggaren upptäcker då att wc stol läckt ( ersätts alltid av f-bolag) samt att golvbrunn ej är förankrad i bjälklag.
det är således rörmokare som slarvat på 2 punkter.
trots dessa nya fakta ( även dessa ersätnnings bara enl,länsförsäkringar) så avböjer t,o,m if konsument ombudsman att
reglera skadan

slutlednings vis/if avstår ersättning med motivering.
1.precis bytt bolag
2.på 2,5 m se att byggfusk är orsak.

fakta/jag själv är inom byggsektorn sedan 30 år,vet att golvläggaren gjort ett riktigt jobb,och jag vet att vvs slarvat.
och även om det har slarvats så tar f-bolaget normalt,ytbyte av trä m,m och ej ytskikt vid dylik skada.
samt seriösa bolag klipper det företag som slarvat och nyttjar dennes försäkring.

då if inte har råd med betalning av skadan så har vi själva bekostat det hela.
som ni kan förstå så räknade vi med en försäkring som backade upp istället för att motarbeta.
tänk om det varit en total brand istället och dom nekat??
 
Det är väl tyvärr rätt vanligt att just våtrum inte får ngn ersättning, från de flesta bolag :(
Principen verkar ju vara att är det rätt gjort blir det ingen skada - och är det fel så gäller inte försäkringen (doh !).

I ditt fall, om golvbrunnen inte var infäst på rätt sätt enligt vid renoveringen gällande våtrumsregler- så gäller mao inte försäkringen - och dom lär nog bara peka på rörmokaren/hantverkaren och säga att dom får ta det på sin försäkring. Att du har bytt bolag är i sig inte något dom kan anföra för att neka ersättning, men det brukar innebära en noggrannare granskning (för att minska försäkringsfusk).

Jag kan i sig inte se att detta motivera så nedsättande kommentarer om IF - men jag förstår ju att man blir sur när man betalar in massa premier och aldrig får ersättning . . .

/K
 
klaskarlsson skrev:
Det är väl tyvärr rätt vanligt att just våtrum inte får ngn ersättning, från de flesta bolag :(
Principen verkar ju vara att är det rätt gjort blir det ingen skada - och är det fel så gäller inte försäkringen (doh !).

I ditt fall, om golvbrunnen inte var infäst på rätt sätt enligt vid renoveringen gällande våtrumsregler- så gäller mao inte försäkringen - och dom lär nog bara peka på rörmokaren/hantverkaren och säga att dom får ta det på sin försäkring. Att du har bytt bolag är i sig inte något dom kan anföra för att neka ersättning, men det brukar innebära en noggrannare granskning (för att minska försäkringsfusk).

Jag kan i sig inte se att detta motivera så nedsättande kommentarer om IF - men jag förstår ju att man blir sur när man betalar in massa premier och aldrig får ersättning . . .

/K
kanske bäst att förtydliga,jag har under 15 år varit verksam som ombud hos 2 olika försäkrings bolag.
så jag har därför lång erfarenhet av handläggningar m,m.och att if har detta s,k avslags system tyder på att det är mer regel än undantag.if bara intresserar sig för premier och struntar i normala skador,dom tar bara det som verkligen måste tas.
en vattenskada är mycket lätt att skylla på att det är fusk,trots det är riktigt gjort..
jag har även 30 års erfaren het inom byggsektorn och sådana avslag har jag inte stött på i knappt något fall.
erfarenhets mässigt så vet jag att dom flesta skade handläggare söker lösa det för kunden.
men i detta fall var det en för if,s räkning en betrodd skade handläggare,varför då if hellre misstror undertecknad än går emot sin handläggares ord.
för if anser,inte kan väl någon från oss ha fel ???
kan även berätta att jag via andra länkar nått väldigt många kunder som har exakt samma avslag som jag,och där är if mycket framträdande.
jag har d,s en byggingenjör samt en byggmästare som stöder min utsago.
mitt badrum är nu fixat eftersom if hellre ser att jag noga betalar min premie,än att jag kan nyttja den när skadan inträffar.

så nu kanske ni förstår varför if går ut med reklam om hur bra dom är på skador.
det är helt enkelt så att dom tappar kunder just för att det är dom som ger flest avslag på just skador.
så vill ni betala en meningslös premie,utan backup? då ska ni anlita if.
BOLAGET HELT UTAN TRYGGHET.
 
får tillägga till if försäkringar att våran sk pool en ovanbyggd var utsatt för skadegörelse en morgon när vi vaknade va allt vatten ute duken uppskärd hm behöver jag säga mer .ringde if och berättade efter en polisanmälan .vad blev svaret tro??? jo då hus försäkringen gäller allt men bara för stöld och brand... stöld e ju rätt vanligt sa jag först får dom ju tömma den sen montera ner den jag hinner ju för fan vakna jobba sova 2-3dagar innan dom e klara!! brand??????????????????? är dom som skriver villkoren fulla eller ,,brand de motiverade dom med att man kan ju tappa en ciggaret fimp på överdraget så de blir ett litet hål!! hm jo sa ja de skulle jag laga med en cyckelpunkteringssats inte plockat självrisk ,, KVAR ATT FRÅGA VAR BARA HUR LÅNG TID HAR JAG KVAR PÅ MIN FÖRSÄKRING??? TILL AUGUSTI SVAR ,TACK DÅ VA DET SISTA PERIODEN NI HAR MIG EL NGT RUNT MIG O MIN FAMILJ FÖRSÄKTAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SÅ TA DET SOM EN VARNING INGEN IFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
 
Va gäller inte försäkringen för skadegörelse !?

Överklaga !!

I försäkringsvillkoren står ju tydligt i 3.2.:
"3.2 byggnad (villabyggnadsförsäkring)
3.2.1 försäkrad egendom
byggnad
– husbyggnader som anges i försäkringsbrevet och vad
som enligt lag är tillbehör till dessa
– ledningar, kulvert och andra installationer – fram till
förbindelsepunkt till kommunal eller samägd anläggning
– som du äger och som är avsedda för angivna
byggnader
– simbassäng på den angivna fastigheten"

Länk:
javascript:surprised:penNewWindow('/web/se/private.nsf/noframes/25E04525A60506A0C125734600487DB8/$file/VillaHem_2008_3259_5.pdf');dcsMultiTrack('DCS.dcsuri','/web/se/private.nsf/noframes/25E04525A60506A0C125734600487DB8/$file/VillaHem_2008_3259_5.pdf','DCSext.IfDrillDown','web;se;private.nsf;V%C3%A5ra f%C3%B6rs%C3%A4kringar;Boende;Villahem;files;VillaHem_2008_3259_5.pdf')

Sen vet jag inte om ni hade ngt specialavtal iof - men om ni hade en vanlig VillaHemförsäkring så skall ju simbassäng enligt just ovanstående ingå - och det står att en av punkterna som ingår är "Skadegörelse"

Överklaga !

/K
 
Det står ju specifikt i IFs vilkor att den gäller för skadegörelse på byggnad eller tomtmark. Poolen måste ju antingen anses vara en byggnad eller tomtmark. Begär en omprövning. Kräv att de motiverar beslutet utifrån reglerna i villkoren.
 
Hmmm... Vi är för tillfället helnöjda med If som försäkringsbolag!!!!

Vi hade ett stort partytält (4x8 m) ståendes i trädgården. Vi hade förankrat m "pinnar o stormtrådar". Dock blåste stormtrådarna sönder, vilket fick till följd att hela tältet blåste bort o landade upp o ned på vår friggebod! Många av de tjocka tältpinnarna gick sönder/knäcktes och skar hål i tältduken. Dessutom gick vår tvättvinda sönder. Tältet kostade 2300 kr och tvättvindan 500 kr. Hade kvitto på tältet, men ej på tvättvindan. Ringde If som sa att vi har varit såååå bra kunder hos dem utan tidigare problem så inga kvitton behövde visas. Fick såklart en självrisk på 1100 kr, men bara 2 dgr efter samtalet med If hade vi fått 1700 kr insatta på kontot. Kan även tillägga att vi endast varit försäkrade hos If i 2 år (är man verkligen en sååååå bra kund då?).

Som så många andra instanser man har kontakt med så gäller det nog att ha turen att få "rätt" person i luren... :)
 
Småpengar löser de såklart enkelt "över telefon" det skulle helt enkelt kosta för mycket att skicka någon. Det är väl när de ser att jaha den här utbetalnbingen kommer vi aldrig tjäna igen som de trilskas.

Har själv inte IF men bara hört negativt om dem när det gäller utbetalningsärenden.
 
Har råkat ut för en våtrumsskada i Uppsala och hade IF. Vi är helnöjda, även om vi inte fick ALLT betalt så tyckte vi att IF hade vettiga orsaker.

Jag som slutkund vill inte abetala via min preime för allt byggfusk utan jag tycker att firman är ansvarig. Om firman konkat så anser jag nog att husägaren får ta ansvar.

Har byggt 2 badrum under senaste året och insett att det kräver närvro och engegemang för att få det enligt reglerna. men är man som konsument läskunnig och kan ta fram monteringsanvinsningar är det lätt att få ett badrum "korrekt" utfört.
 
jag kan säga i mitt fall att jag är 'rätt'så läskunnig.
men i mitt fall konkade byggfirman som gjort mitt badrum.
jag tycker då inte att det är rätt att if smiter undan ansvar och nekar ersättning genom en sådan orsak.
och jag vet genom 2 oberoende byggexperter att mitt badrum varje fall var korrekt utfört.
tilläggas kan att jag efter detta inlägg fått höra fler som haft samma tråkiga erfarenhet av if,tråkigt tycker jag.
 
tråkigt det som hänt, men jag har bara positivt säga om IF

Många som avrådde mig, men valde ta alla försäkringar i if..när vi köpte hus.
2 dagar efter beställt alla försäkringarna så går frysen sönder, och vi som precis hamstrat mat till frysen för äntligen har vi stor frys...
ringer if..utan kvitto eller nånting så får vi 800kr insatta på mitt konto! hon var trevlig hjälpsam och dessutom snabb.
Andra gången, vår hund käkar ipren(mycket obra) får ligga på djursjukhus 6 dagar..klarar sig..
betalar 400kr självrisk..dom tar resten! 29000:-
snälla vänliga trevliga o har dessutom empati för vad som hänt.

Känner inte alls igen vad som sägs ovan i tråden.
Alla folk är olika, är övertygad om att ovan nämnda saker mycket väl kan hända på andra bolag.
Du råkade ha otur bara.

Har en del skräck exempel på andra bolag, från familj och vänner.
Men har positivt ochså om samma bolag.
 
Kan berätta (lämnar gärna personlig referens men inte här) att jag har en god vän som under en period hade som tjänst att på "ett större här ofta omnämnd försäkringsbolag..." sänka skadeersättningsnivån på fastighetsrelaterade försäkringskrav på småhus (absolut ej företagsfastigheter dock!)

Övriga kommentarer överflödiga...

TMC
 
"Kan berätta (lämnar gärna personlig referens men inte här) att jag har en god vän som under en period hade som tjänst att på "ett större här ofta omnämnd försäkringsbolag..." sänka skadeersättningsnivån på fastighetsrelaterade försäkringskrav på småhus (absolut ej företagsfastigheter dock!)

Övriga kommentarer överflödiga..."


Ledsen, men där är garaterat skitsnack. Inte en sportmössa att det finns försäkringsbolag med såna agendor. Aldrig i livet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.