Hej!
Är det ngn som skulle vilja kasta lite ljus över följande:
1. Om man jämför två st skruvdragare från Bosch som jag tittat på så står det att kapaciteten skiljer enheterna åt. Den ena har en "kapacitet på 2 Ah" medans den andra har en "kapacitet på 1.3 Ah". Har detta med ngt med styrkan att göra eller har det enbart med hur länge batteriet "orkar/laddning".
2.Det ena batteriet är ett sk Li-Ion batteri och i den andra sitter det ett NiMH. Det framhävs i annonsen på ett sånt sätt att det verkar vara ett stort plus med ett Li-Ion batteri. Vad är fördelen?
3. Den ena är på 12 volt och den andra 14.4 volt. Båda klarar dock 30Nm i vrdimoment. Vad ska man ta i beaktning om man vill ha en stark maskin?

Tacksam för all hjälp
Patrik
 
Savett skrev:
Hej!
Är det ngn som skulle vilja kasta lite ljus över följande:
1. Om man jämför två st skruvdragare från Bosch som jag tittat på så står det att kapaciteten skiljer enheterna åt. Den ena har en "kapacitet på 2 Ah" medans den andra har en "kapacitet på 1.3 Ah". Har detta med ngt med styrkan att göra eller har det enbart med hur länge batteriet "orkar/laddning".
2.Det ena batteriet är ett sk Li-Ion batteri och i den andra sitter det ett NiMH. Det framhävs i annonsen på ett sånt sätt att det verkar vara ett stort plus med ett Li-Ion batteri. Vad är fördelen?
3. Den ena är på 12 volt och den andra 14.4 volt. Båda klarar dock 30Nm i vrdimoment. Vad ska man ta i beaktning om man vill ha en stark maskin?

Tacksam för all hjälp
Patrik
1, Hur länge batteriet orkar, inte styrkan. Generellt brukar proffsmaskiner ha högre Ah än billigare.

2, Laddar ej ur sig när det ligger oanvänt. Samt lättare.

3, Nm handlar om styrkan på maskinen. Mäts i mjukt och i hårt förband, se till att du jämför mjukt med mjukt och hårt med hprt om du jämför 2 maskiner. En 12V proffsmaskin är ofta starkare än en billig 18V maskin. Dock behöver man sällan så mycket kraft som man tror, kan vara bättre att ha en smidigare maskin.
 
ok, tack för ditt inlägg. 30 Nm, är det ngt som man kan använda som referens för en rätt så stark maskin. Utan att ha ngn egen referens för "rätt så" ;)
 
Savett skrev:
ok, tack för ditt inlägg. 30 Nm, är det ngt som man kan använda som referens för en rätt så stark maskin. Utan att ha ngn egen referens för "rätt så" ;)
Köär en motfråga istället: Vad ska du använda den till?
 
Tror att Makitas treväxlade 18V li-ion 451-dragare, som ändå är en ganska tung och rejäl rackare, ligger på 40-nånting. Nånting att jämföra med iaf.
 
Se det som att både Makitas, Boschs och DW's 12 V's dragare har tillräckligt vridmoment och även kapacitet för att vara allround på byggen. 12 V är mångas favorit eftersom de inte väger as.

/Kent
 
En li-ion 14 volt väger lika som en nimh 12 volt. ca

Mvh Putte
 
12v och 2,6 -3,0 Ah så klarar du dig bra.
 
Stämmer bra. Jag har i flera år klarat mig med en 9,6 V AEG-dragare. Dock så bytte jag i våras upp mig till en blå 12 V Bosch ("standard duty") 2,6 ah. Ergonomiskt tog det en tid innan jag hade vant mig vid den högre tyngden och en annorlunda balans MEN den räcker v ä l d i g t långt. Den större tyngden hos en 18 V hade bara blivit besvärande. Jag både borrar och skruvar mycket, har dragit 6 x 180 mm skruv i plywood utan problem. Förstår att proffs har andra behov men för mig som lekman räcker detta gott.

MVH
Ronnie
 
Daniel_N, det som jag framöver ska använda den tlll är att kortla med skruv 5 x 90 mm. Då vill jag att den ska orka dra i hela skruven utan att den seeegar in den sista centimeterna...
 
Daniel_N skrev:
2, Laddar ej ur sig när det ligger oanvänt. Samt lättare.
Icke att förglömma: Li-Ion har ingen minneseffekt, så du måste inte ladda ur batteriet helt innan du påbörjar nästa laddning.

Själv tänkte jag satsa på en Bosch PSR 14,4 LI-2 med dubbla Li-Ion- batterier. Då är det bara att låta ett batteri sitta i laddaren och byta så fort man tycker det börjar bli slöare. Dessutom har de tänkt till så man kan ladda batteriet i dragaren, så har du olika moment (t.ex. kapa en bräda mellan var 4:e skruv), så kan du - tack vare avsaknad av minneseffekt - ställa dragaren i laddaren medan du kapar, så dröjer det länge innan batteriet tar slut.

Varianten med dubbla batterier har jag sett på Bauhaus och Hornbach för knappt 1500:-, vilket är blott 100:- mer än vad de flesta tar för en-batterivarianten.
 
Pratar du om ren skruvdragning så skulle jag rekommendera en slagskruvdragare. Jag ser kanske inte så mycket av vad andra använder men av det lilla jag ser så blir jag förvånad hur sällan folk har en slagskruvdragare med sig. Är det något jag missat?

Det går inte att ställa momentet men jag lärde mig ganska kvickt när jag skulle stoppa så det är inga problem med att dra för hårt tycker jag. Ny pratar jag om generell användning, inte tex renodlad gipsskruvning eller så. Då kanske man inte vill "lägga tid" på att ha koll på varje skruv man drar. Men till fasadpanel, reglar, plank, trädäck, IKEA möbler, lister mm går det perfekt. ("Lite" extra passning på IKEAS spånskivor dock...)

Själv har jag en Makita slagskruvdragare 6916 sedan ett par år. Helt underbar att skruva med. Som jag nyss sagt i en annan tråd så: Hade jag köpt nytt idag hade jag definitivt tittat närmare på Makitas kombi paket med BDF440 borr/skruvdragare och BTD130 Slagskruvdragare. Dessa har 14,4V Li-Ion batterier till skillnad från mina 12V Ni-MH.

Min poäng är alltså att med slag så tycker jag att man får mycket extra kraft jämfört med en maskin utan. Kan vara värt att titta på.
 
Redigerat:
jac skrev:
Pratar du om ren skruvdragning så skulle jag rekommendera en slagskruvdragare. Jag ser kanske inte så mycket av vad andra använder men av det lilla jag ser så blir jag förvånad hur sällan folk har en slagskruvdragare med sig. Är det något jag missat?

Det går inte att ställa momentet men jag lärde mig ganska kvickt när jag skulle stoppa så det är inga problem med att dra för hårt tycker jag. Ny pratar jag om generell användning, inte tex renodlad gipsskruvning eller så. Då kanske man inte vill "lägga tid" på att ha koll på varje skruv man drar. Men till fasadpanel, reglar, plank, trädäck, IKEA möbler, lister mm går det perfekt. ("Lite" extra passning på IKEAS spånskivor dock...)

Själv har jag en Makita slagskruvdragare 6916 sedan ett par år. Helt underbar att skruva med. Som jag nyss sagt i en annan tråd så: Hade jag köpt nytt idag hade jag definitivt tittat närmare på Makitas kombi paket med BDF440 borr/skruvdragare och BTD130 Slagskruvdragare. Dessa har 14,4V Li-Ion batterier till skillnad från mina 12V Ni-MH.

Min poäng är alltså att med slag så tycker jag att man får mycket extra kraft jämfört med en maskin utan. Kan vara värt att titta på.
Jag har en slagskruvdragare som funkar oerhört bra med flatborr/centrumborr. Dessutom är den mycket snabbare att skruva med än en vanlig skruvdragare. Den vrider inte heller av armen när det börjar bli tungt som en vanlig dragare gör.

Nackdelen är det relativt höga ljudnivån.
 
mattiasj78 skrev:
Icke att förglömma: Li-Ion har ingen minneseffekt, så du måste inte ladda ur batteriet helt innan du påbörjar nästa laddning.

Själv tänkte jag satsa på en Bosch PSR 14,4 LI-2 med dubbla Li-Ion- batterier. Då är det bara att låta ett batteri sitta i laddaren och byta så fort man tycker det börjar bli slöare. Dessutom har de tänkt till så man kan ladda batteriet i dragaren, så har du olika moment (t.ex. kapa en bräda mellan var 4:e skruv), så kan du - tack vare avsaknad av minneseffekt - ställa dragaren i laddaren medan du kapar, så dröjer det länge innan batteriet tar slut.

Varianten med dubbla batterier har jag sett på Bauhaus och Hornbach för knappt 1500:-, vilket är blott 100:- mer än vad de flesta tar för en-batterivarianten.
Hmmm... detta med minneseffekt är normalt inget problem med NiMH batterierna. En god guide är http://www.repairfaq.org/ELE/F_Battery_info.html där det mesta är diskuterat. Vad det gäller Festools laddare (har bäst koll på dem) så innehåller de en massa elektronik för att "laga" (recondition) batterierna under ladding - så de håller l-ä-n-g-e...

Vad det gäller ditt tips om att låta maskinen/battriet sitta i laddaren under användning så är jag MKT tveksam om detta är en listig sak att göra då man då riskerar att få en för låg laddström/spänning till sitt batteri:confused: ... men farbror Bosch har säkert tänkt till där...;)
 
Man använder ju inte maskinen medan den sitter i laddaren, utan ställer dit den mellan skruvarna i så fall. Poängen är att man inte behöver plocka loss batteriet från maskinen för att ladda det, så det går snabbt att ställa det på laddning mellan varven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.