Hej,

Jag håller på att fördigställa en jordvärmeslinga på egen hand. Har köpt slang fi 40*2,4 PN 6,3 enligt IVT rekommendationer. Kommer att fylla denna med en blandning av glykol (35%) och vatten. Inser att jag behöver ett blandningskärl för att göra detta.

Har sökt och funnit flera leverantörer på nätet men vill hyra istf att köpa. Kan någon tipsa om var jag kan hyra ett blandningskärl? Vidare skall man enligt IVT:s manual provtrycka med 1- 1,5 bars tryck efter att ha pumpat runt vätskan i 60 minuter. På de blandningskärl jag funnit saknas manometer... måste man skruva in en rörstumpmed manometer manuellt på systemt eller finns blandningsstation med manometer på??
 
Om du inte redan köpt glykolen tycker jag att du ska byta till etanol bättre för alla.
 
Ja så blir det nog- har hittat bioetanol från Kemetyl... problemet kvarstår dock.
 
Brine är vad man ska andvända. antar att din komun har svårt att godkänna vad somhelst ur miljösunpumpt, för du har väll anmält att du lägger ner jordvärme?
 
blandnings skäll / badkar, får du säkert gratsis om du surfar en stund på blocket
 
Vad hoppas/tror du kunna tjäna på att utföra allt detta arbete själv?....Har du tillgång till grävmaskin/kedjegrävare,provtryckningsutr.,"rörsvets"m.m .....För att inte tala om inställningarna på pannan e.t.c
Problemen verkar oändliga för mej och skulle aldrig rekomendera någon att försöka själv. (Nicke Nyfiken och nybliven jordvärmeägare)
 
det man kan tjäna är ju arbetskostnad & även en hel del på priset på vad matrialet kostar då det fins många ställen att handla på än den lokala vvs handlaren & du kan lät köpa grejorna biligare än han!

sen så är ihopp koplingen lätt, inställningen får du ialla fall göra själv så din vvs handlare inte har möjlighet att sätta sig in i just hur ditt hus betersig. (ofta låter dom pumpen stå på standard inställningar, så trycke på ON knappen är ju inte direkt svårt)
 
sen så tar det säkert längre tid om man gör det själv & du får ju av vara en hel del tid, men det kan det ju vara värt om man nu kan tjäna 50 000:-
 
Ok ...min anläggning skulle jag aldrig klara att installera själv,....Fick ett bra pris utav en vän och på det priset går det inte att spara 50.000kr.
Vet dock några som har försökt själv och som har fått dåliga tips...som i sin tur resulterat i att de sparat på en för liten panna och för lite slang...lite fel inställningar sedan och man kunde lika gärna kört med oljefyllda element...(räcker nog att en av de sakerna fallerar)
Har själv istället tagit i ordentligt,vilket har visat sig vara lyckat i mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.