Har ägnat hela helgen åt att göra en platta till en hundgård, 3,5 x 2,5 m. Glad amatör (underförstått slarvig) som man ibland kan vara så införskaffades ett par säckar cement p, som sedan blandades i skottkärran tillsammans med kross (troligen 0-4) och överbliven krossad 8-16 som jag hade på uppfarten. Har nu en känsla att den färdiga produkten inte är så värst högkvalitativ betong :rolleyes:

Jag lade ett c:a 5-6 cm tjockt lager (en halv kubik totalt ungefär), och till hela detta gick det bara åt 2 säckar cement :surprised: Reflekterade inte så värst mycket över det när jag arbetade med det, men har en känsla att det nog säkert borde gått åt 5-6 säckar??

Min fundering är, kommer plattan att duga till något överhuvudtaget, och finns det något jag kan göra för att slippa göra om rubbet? Det är som sagt till hundgården, och enda skälet till att jag lade betong där är så att hundarna inte skall kunna gräva sig ut, så det är det enda den måste hålla för. Betongen kommer bara att belastas med hundarnas vikt (själva gallersegmenten kommer att fästas i träreglar som ligger runt).

Tacksam för feedback!
 
Det beror på vad det är för säckar Du talar om:D. Men är det de vanliga 25 kg, så borde du valt 6-8 stycken. Vad som är viktigt, är att "bädden" = under cementen, är ordentligt packad, om det nu skall hålla för jycken att gå på. Men jag hade valt att göra om, innan det kommer för mycket skräp på plattan. Forma en ny kant, och gjut en ny platta ovanpå. Försök att få med någon armering också.
 
saturnus skrev:
Det beror på vad det är för säckar Du talar om:D. Men är det de vanliga 25 kg, så borde du valt 6-8 stycken. Vad som är viktigt, är att "bädden" = under cementen, är ordentligt packad, om det nu skall hålla för jycken att gå på. Men jag hade valt att göra om, innan det kommer för mycket skräp på plattan. Forma en ny kant, och gjut en ny platta ovanpå. Försök att få med någon armering också.
Ok. Lite trist besked, men inte helt oväntat :( Visserligen är jorden under väldigt bra packad, plus att jag lade fiberduk också (eftersom jag först tänkte köpa en bunte färdiggjutna plattor), men jag förstår poängen. Som det är nu finns det 4-5 cm upp till toppen av reglarna, skulle det vara någon vits för mig att försöka gjuta ett lager till ovanpå det befintliga, eller blir det problem med skiktning och sprickor??
 
Det går bra att gjuta ovanpå det tidigare, men gå nu inte däruppe med leriga stövlar. Men om du har jord under plattan! så bör du nog öka tjockleken på nya plattan till ca 80mm, annars kommer förmodligen även den att spricka. Lite styvt att blanda i skottkärran, men å andra sidan kan du skippa den sedvanliga joggingrundan. 1 skyffel cement till 3 skyfflar grus, och blanda det torrt först, m a o häll på vatten sist. Och så få inte blandningen för lös= för mycket vatten. Har du mer 8-16, kan du blanda i detta till sist, du behöver inte stå och vända blandningen med stenen i, det räcker med några tag att stenen skall blandas.
Du kan fundera på om du inte skulle gjuta in bitar av helgängad stång (M12) i den nya plattan, som du sedan kan bulta fast vad du vill ha för stöd till dina galler. Bättre att ha dessa färdiga i plattan. än att borra och plugg/expander efteråt, som kan knäcka plattan.
Kom ihåg: allt material som blandas i cementen, måste vara rent, dvs ingen jord i blandningen.
 
Redigerat:
Ok. Har troligen ont om tid för att göra om det i sommar :( Vad kommer troligen att hända om jag låter den nuvarande massan ligga där? Kommer den att smula sig till sand och sten om man går på den??
 
Ja det kommer den att göra, men kanske bättre det, så får du göra om från början. Byt då ut jorden under mot 8-16, annars kommer plattan att förbli fuktig.
 
Köper du cementas säckar så trycker det receptet på baksidan. Ser därmed alltid till att ha en cementasäck liggande därför. I övrigt tycker jag det kvittar vems cement man kör på men "kokboken" är en bonus
 
Kan bara tilllägga att embras och cementas cement som de 95% företagen använder tas från samma ställen. På grund av cement brist :)
 
Får se om jag inte kan få hyrt mig en betongblandare, så kanske jag har chans att få proportionerna lite bättre nästa gång jag provar det. Känns lite enklare att blanda större mängder på en och samma gång än att sleva i lite allt eftersom i en skottkärra :)

Har dessutom lite hönsnät liggande som kan fungera som armering, så med lite tur blir det bättre nästa gång :)
 
öh.., armeringen skall stå för draghållfastheten så lägg ett par kronor på riktiga armeringsjärn så slipper du göra om jobbet ytterligare en gång.:)
 
Hönsnät fungerar inte alls som armering, då kan man lika gärna vara utan.

Edit: Mycke_nu hann före.
 
ta en riktig armeringsmatta åtminstånne :)
 
Köp en billig personvåg+ hink och kalibrera den efter en känd vikt som ligger nära det du ska väga(delmaterialen), så blir det jämnare betongsatser.
 
en vanlig 10 liters hink funkar rätt bra som mått. 2 hink 8-16. två rågade 0-8 oh en halv säck cement plus en lagom skvätt vatten tex :)
 
Om du har gott om pengar och vill slippa problemet med att få till rätt blandning cement och grus är ett alternativ att köpa färdigblandad grovbetong på säck. Då är det bara att tillsätta rätt mängd vatten. Det blir väl åtminstone 3 - 4 gånger dyrare men slipper en del arbete med att göra om :). .

MVH/Tigersågen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.