Färdiga block kan i stort sett gå hur långt som helst när det gäller s.k. K-värde. Upp till K80 är inte omöjligt, dock väldigt dyrt. Enkelt sett kan man säga att ju mer cement ju dyrare blir det. Sen tillkommer ju tillsatser som kan fördyra betongen också. Där den vanligaste är flytmedel. Man köper vanligtvis betong med halv eller hel/full-flyt. Men bygger man en villa så har man ju inte så höga krav. k40, 30, räcker utmärkt.

Fördelen som jag ser det med platsgjutet är att väggar och platta/valv kan armeras ihop på en enkelt och bra sätt. Där "uppstick" av armering görs från t.ex. plattan och sen gjuts in i väggen. Sen har du ju även full kontroll på ursparingar (hål för t.ex. vvs,el).

Ett vanligt problem med prefab-stomme är slarvet med skarven mellan platta och vägg, jag har sett skräckexempel på företag där personer står och slänger 2 spadar sand och en spade cement, drar på lite vatten med slangen och sen kastar dit det med murarspaden, denna fogmassa har STORA krav på sig, läs AMA...

Men man kan även kombinera prefab och platsgjutet, det är ganska vanligt nu för tiden på s.k plattbärlag eller "filligran". Dvs prefab-block med underkantsarmering, vanligen c:a 50 mm tjocka som man sen ev. överkantsarmerar, sätter el, vvs i och sen gjuter över. Oerhört smidigt. Plattbärlaget bärs upp av bockryggar under härdning.

Att jag väljer platsgjutet är väl också en följd av mitt jobb, jag kan själv anställa människor jag vet jag kan lita på, jag kan vara platschef, al, kvalitétsansvarig etc... Eftersom man kan spara lite pengar här och där känner jag att då kan man göra det ordentligt och platsgjuta hela kåken. Känns mer äkta... (miljöskadad kanske...)

Men betong är ALLTID bra, står minst 100 år. Med underhåll ännu mer.
 
Hej

Efter ett tips från kalleanka70 får jag väl dra mitt strå till stacken eller sten till huset :)

Vi är på gång att bygga ett stenhus.
Huset kommer att byggas med lättbetongblock och jag kommer att FÖRSÖKA bygga det mesta själv. Jag har inte gjort något liknande tidigare, men inbillar mig att det inte ska vara så svårt. Därmed inte sagt att det inte blir tungt, men det är väl inget man dör av.
Varför lättbetog??
Jo jag har efter nedanstående  punkter (viktigast först och minst viktig sist) dragit slutsatsen att lättbetong är något jag vill prova.

1: Jag TROR att det är enklare för en amatör.
Det är betydligt färre moment än ett trähus. Ju färre moment destå mindre är risken att något byggs på fel sätt. Lättbetongblock och lim. Det är vad som behövs för en färdig väg med ett normalt/godkänt U-värde.  Självklart måste väggen putsas.
2: I jakten på billigt material hittade jag att de nya EU-länderna har mycket bra priser på det mesta (allt) byggmaterial. Till och med lättbetong. Jämfört med svenska priser, kommer jag troligen att hamna på ca. 40% lägre kostnad för lättbetongen. Inklusive frakt.
3: Bygger jag i lättbetong behövs det inga fuktspärrar iform av plast.
4: Lättbetongen är inte känslig för fukt och kan därför inte möggla.

Det här med bättre ljudisolering, stabilt, tröghet i värme m.m har jag inte tagit hänsyn till alls.

Som jag skrev däruppe har jag inga som helst erfarenheter av något liknande tidigare.
Återstår att se hur det går.

Kolla gärna på min hemsidan (www i blått till vänster. Under Homer). Där kommer jag att FÖRSÖKA uppdatera med jämna mellarum allt eftersom något händer. Grävningarna började i veckan, men det går sakta fram. Detta på grund av att jag var tvungen att hitta en ny grävare sedan den första visade sig vara MYCKET OSERIÖS. Han (den första) försinkade mig med ca en månad genom att hela tiden skjuta fram starten med att säga att alla hans jobb blivit försenade pga det dåliga vädret. Och den nya (och enda grävaren som har tid de närmaste månaderna) kan bara gräva när han får luckor i sitt fullspäckade schema.


Said
 
Bob_the_builder
Det rör sig inte om sammanblandning av olika begrepp här? K-värde är den gamla beteckningen på U-värde och mäter byggnadsdelens värmegenomsläpplighet (W/m2K). "K40" är en hållfasthetsklass för betong. DEN påverkas inte av ev ytbehandling, utan den bestäms vid blandningen av betongen. Jag misstänker att det är "isolervärdet" du är intresserad av, yonna?
 
Lättbetong kontra vanlig gjuten betong....varför det ena eller det andra. Jag har börjat vackla lite.....först var det lättbetong som gällde pga de enkla eldragningarna men det verkar enkelt i vanlig betong med?

Vanlig betong har större tröghet och är stabilare?

Finns det några andra skäl?
 
Blir det inte fula (min personliga åsikt) skarvar med betongelementen? Kan förvisso delvis döljas av stuprör men...
 
Vårt byggföretag använde sig av hela väggelement i siporex som staplades efter varandra på plattan. De limmades ihopa med ett speciellt lim som är framtaget av tillverkaren, detta ger en minimal köldbrygga och de 300mm tjocka väggarna får ett bra U-värde. Ingen vägg är bättre än sin svagaste länk. Dvs om man enbart har ETT material rakt igenom väggen som dessutom aldrig kan mögla eller angripas av andra fuktskador så tycker ivf vi att det är den ultimata konstruktionen.

Titta på: http://www.flexivillan.se

Eller på vår egen hemsida:
http://hem.passagen.se/grenen1

 
Snyggt hus och det verkar ha gått smidigt ;D
 
Håller med dig, tawolta!!!

Bor idag i ett (ny)renoverat LB-hus från -83. Vi har nu haft turen att "hitta" ritningar till ett nytt bygge som vi kommer att bygga från Siporex. Har fått pris som ligger mellan 10- 11´ per kvadratm, nyckelfärdigt. Har varit i åtskilliga hus från lättbetong, ytong och har totalt fallit för stenhus..

Nu säljer vi träkåken - 83 och kommer att bygga nytt from vår -05, 180m2, och vi betalar MINDRE för vårt nya hus i sten än för vårt trähus som är värderat 2,2m.

För mig så finns det bara ett val. (om jag hade varit smart, så hade jag kollat detta innan, jag plöjde ner 550´och 1000 timmar... suck..)
:'( / svensson
 
Var finns du och vilken entreprenör har du som gett dig det priset?
 
Hej igen..

Glad skåning, bosatt utanför Helsingborg (sådandär trevlig liten förort för barnfamiljer.....)

Fick tag i företaget av en kompis som anlitade dom för att bygga ett enplanshus i vinkel. Resultatet blev kanonbra, men jag avvaktade tills deras hus blev klart (i storstaden Eslöv..) för att bedömma själv. Han är nöjd, och troligtvis deras största PR- förespråkare nu.. (tja, han har pekat ett par fingrar mot min "investering" anno-83 och fällt ett par kommentarer..)

Företaget heter S & N Bygg och arbetar med en del utländsk personal, från Slovakien (har jag för mig), och köper direkt från Polen.

Hoppas att jag varit till någon hjälp....

//svensson.
 
Hej,

Ska du bygga med S&N Bygg?
Var finns dom?

Mvh
P
 
Hej golf.

Jo det verkar så, sitter och finlirar med detaljerna, klinker kakel, vitvaror och sådant (min chef har lite att säga till om, -" för mörk, för melerad" osv)

S & N bygg, belägna i Helsingborg, testa :Fredrik 073-5205517 (hälsa från svensson så kan jag säga att jag fixar kunder till han, = prutmån..)

//svensson
 
Hej,
Tråden har spårat ur lite men vill ha sagt att jag bor i ett "Siporex" hus sedan det blev byggt 1976.
Är helnöjd. Dessutom tegelfasad som är underhållsfritt.
Valmat tak med lite takutsprång skyddar fasaden.
Jag har källare med murade "Siporex" block.
Källare gjordes på den tiden med 2 asfalt stryk och det var inte tillräckligt bra.
Har sedermera satt en platon matta på utsidan och är nöjd.
Numera finns det ju isolering att sätta på utsidan av källare men har personligen ingen erfarenhet av funktion och komfort.
MEN satsa definitivt på stenhus med tegelfasad.
Hur mycket kostar det att måla ett trähus var 5-6 år i material och arbetstid?
Då oräknat att träfasaden så småningom ändå ruttnar här ocxh där. :)
 
kalleanka70 skrev:
Lättbetong kontra vanlig gjuten betong....varför det ena eller det andra. Jag har börjat vackla lite.....först var det lättbetong som gällde pga de enkla eldragningarna men det verkar enkelt i vanlig betong med?

Vanlig betong har större tröghet och är stabilare?

Finns det några andra skäl?
Måste inte vanlig betong isoleras, precis som om du bygger med lecablock eller ett vanligt trähus?

Det behöver du inte göra om du bygger med lättbetong!

/
 
Visst är det så. Annars blir det kallt ;)
Det finns många olika varianter på isolering och vanlig betong.

Har fortfarande inte bestämt vad det blir. Har problem med tomten (inte den skäggiga killen) just nu så det drar ut på tiden med upphandling!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.