Hej!
Tänkte kolla här om det är nån som har slipat ett trägolv för hand?

Blev sugen att slipa vårt furugolv i gillestugan för hand. Var precis och testade på en liten bit och det verkade funka bra.
Golvet har inte fått någon ny lack eller bonats sen -79. Visst borde det gå att slipa med planslip, mus och för hand, eller är det mission impossible?

Yta: 36kvm.
Väg in att jag är otroligt envis.

Vet att jag måste ha bort allt, då jag tänkte mig lite vit pigment i lacken nästa gång.
 
Om din gillestuga är ungefär en halv kvadrat så kommer det gå som en dans...
Annars kan jag rekommendera en BANDSLIP av handmodell. Kör med 60-papper först, och sedan kanske 120. Avsluta med 180 så borde det bli helt okej. Se till att du aldrig låter maskinen stå helt still när du jobbar bara. När du lackat, om du gör det, så tar du ett varv med vanlig slipmaskin och fint (240?) papper. Lackat en gång till blir det topp!
 
Jag rekommenderar helt klart att antingen hyr in någon som slipar eller hyr utrustning och slipa själv.

Även om man är väldigt envis så tröttnar man med största sannolikhet samt att det finns väääldigt många andra saker som är roligare att pyssla med...
 
  • Gilla
annau
  • Laddar…
Klart det går. Men det kommer bli många långa tråkiga timmar. Risken att det inte blir så lyckat är nog rätt så stor också. Hyr en riktig golvslip istället. Det kostar inte många hundralappar, går mycket snabbare och blir förmodligen bättre.

Är det lack på golvet du ska slipa så börja med 36-papp (kan fungera med 60-papp om lacken är tunn). Därefter 60-papp och sedan 120. Efter första lackningen mellanslipar du med 120-papp för att få bort träresningen, antingen med slipkloss, excenterslip eller skurmaskin. Dra sedan på minst två lager lack till så det blir hållbart.
 
  • Gilla
Jiven
  • Laddar…
Är du säker på att det är lackat? Du säger "bonat", det kan betyda oljat eller vaxat. I så fall slipper du nog slipa. Testa med att skrapa bort lite av skiktet och bränn med en tändare:
Flagar ev Plastlukt? Garanterat plastlack!
Trängt ner i träet, Brinner med sotig låga, kanske olja/vax
Jag är proffs på oljor å vaxer, så återkom
 
Hej!
Tack för era tips och ideér.

Jo, jag är helt säker på att golvet är lackat och att inget är gjort på 30 år.
Det flagar inte men släpper otroligt lätt när man slipar det med 100-papper.

Grejen är den att jag vill inte lägga för mycket pengar på golvet nu (saknar pengar men inte tid ; ) ), utan bara piffa upp det. Vi kommer att renovera där om några år och då ska golvet väck. Därför tänkte jag vara slipa och lacka med vitpigment för du behöver ju inte golvet vara trärent, eller hur?
 
Tycker du det går bra och du tar några kvm i timmen så kör på, känner du dig nöjd så är det ju det allra bästa.
 
Jo, det är klart att huvudsaken är att jag blir nöjd, blir jag inte det så gör det inget heller för då lägger vi in ett nytt golv.
Anledningen till att jag skrev här var för att jag ville kolla om nån annan här har hansdlipat, just för att få lite tips, råd och ideér.
 
Jo, visst har jag slipat golv för hand. Dels riktigt för hand med sandpapper på en kloss, dels med en liten planslipmaskin. I det ena fallet skulle jag lacka om med samma lack som det hade varit lackat innan, så det var inte fråga om att ta bort all lacken. I det andra fallet ett obehandlat undergolv som jag hade tagit bort linoleumet från. Då handslipade jag för att bevara golvets ojämnheter men få bort smutsen. Frågan är, måste du få bort all lacken, eller räcker det att du ruggar upp ytan för att kunna lacka?
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Hej!
Tack för ditt inlägg.
Nej, jag tror inte att jag behöver få bort all lack, eftersom jag ska lacka det igen. Fast i och för sig så släpper den väldigt lätt, så det blir nog trärent ändå....
Jag skriver här till hösten och berättar hur det gick.
 
  • Gilla
Jonawullt
  • Laddar…
Jag lånade en slipmaskin förra helgen. Den var lätt att köra och inte så dyr att hyra, 1400 kr för en helg inklusive en massa slippapper (fernissat golv). Så här i efterhand är jag mycket glad att jag inte valde att handjaga golvet. Resultatet blev riktigt bra, golvet är jämnt och lent. Den enda instruktionen jag fick var att aldrig stå still med maskinen, i princip det enda man behöver tänka på.
 
Jag har slipat ett furugolv med lack (ca 60 m2). Jag hade maskin. Två maskiner. En stor och en liten. Och en fru till hjälp. Och en kompis. Det var vidrigt.

Nu har jag lagt ekparkett på golvet. Kompisen har jag ingen kontakt med och jag och min fru har skilt oss.

Nä skämt åsido - men jag tror du förstår min poäng. Jag hade ALDRIG slipat för hand. Men jag är å andra sidan inte känd för att ha tålamod...

Lycka till!
 
  • Gilla
blob
  • Laddar…
Johansson skrev:
Hej!
Därför tänkte jag vara slipa och lacka med vitpigment för du behöver ju inte golvet vara trärent, eller hur?
Om inte golvet är trärent kommer inte heller vitpigmenteringen att nå ner till träet = bortkastat arbete och pengar!

Gör dig själv en tjänst – hyr en golvslip till det här projektet. Livet är kort; även om du har tid och är envis blir det tufft att gå i mål. När det blir försäljning av så småningom kommer golvet att dra ner priset...

MVH
Ronnie
 
S Sailorman skrev:
Jag rekommenderar helt klart att antingen hyr in någon som slipar eller hyr utrustning och slipa själv.

Även om man är väldigt envis så tröttnar man med största sannolikhet samt att det finns väääldigt många andra saker som är roligare att pyssla med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.