Hej!

Har precis dragit igång tankeverksamheten kring köksrenoveringen i vårt hus.

Idag är köket på tok för litet för vår smak och vi kommer att i samband med renoveringen ta bort en vägg till "biblioteket" som blir matdelen.
Bifogar en bild för att så ni förstår hur det ser ut. Det röda strecket som är den vägg som ska bort. Dom blå "rutorna" föreställer skafferi och kyl samt en liten snutt vägg som plockas bort.

Idag är köket som ett L mot väggen som ska bort och fönstret.

När vi bygger om köket kommer det att vridas 90 grader och på vis kommer bänken at sträcka sig på båda väggarna med fönster. Detta kommer att innebära att vi inte kommer att kunna ha några överskåp, möjligtvis väldigt låga skåp precis i takhöjd, men inget man kan ha saker som man behöver ha saker ifrån dagligen.


Efter en lång inledning så kommer vi till min fråga.
Är det någon som har erfarenhet av att inte ha några överskåp i sitt kök? Funkar det, eller inte? Ångrar ni det?
Har ni några bra tips för planeringen? Fallgropar?

Mvh
markus
 
  • koket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har man nog med förvaringsutrymmen ändå så finns det väl inget som säger att man måste ha överskåp.
Finns inget att sätta en bänkbelysning i, men å andra sidan kan man sätta takarmaturer närmare väggen.
Enklare att sätta upp skåp i efterhand om man ändrar sig än att riva ner och fixa väggen.
 
Bifogar en extra bild från IKEA Kitchen Planner på ungefär som jag tänkt det.

Ett hörnskåp högt är det man får plats med, känns som en plats för glas men samtidigt malplacé...

/markus
 
  • koket2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer att köra utan överskåp, och blir det på tok får vi väl sätta upp senare. Ser att du har 5-lådorsbänkskåp till vänster om spisen - varför inte 3-lådors? Vi kommer att ha 2*60 och 2*80 bänkskåp med 3 lådor, och i de två höga lådorna kommer porslin och glas bl.a. förvaras. I de låga lådorna blir gott om plats för bestick, plastpåsar, skärbrädor, etc.
 
Vi är också inne på att göra ett kök nästan utan överskåp och ha även torrvaror i lådor. Vi har gjort på liknande sätt i vår sommarstuga och det har kännts bra och fungerat bra. Moderna lådor klarar ju av att lasta mycket, men tänk isåfall på att välja bra handtag som man får bra tag i och gör att lådan blir enkel att dra ut.

Vi har också tänkt att sätta upp några öppna hyllor där vi har sådant som vi använder ofta som tallrikar och glas.
 
alacs skrev:
Vi kommer att köra utan överskåp, och blir det på tok får vi väl sätta upp senare. Ser att du har 5-lådorsbänkskåp till vänster om spisen - varför inte 3-lådors? Vi kommer att ha 2*60 och 2*80 bänkskåp med 3 lådor, och i de två höga lådorna kommer porslin och glas bl.a. förvaras. I de låga lådorna blir gott om plats för bestick, plastpåsar, skärbrädor, etc.
Har inte suttit och fundert på exakt vad jag behöver i låd och skåpväg utan bara placerat ut dom mest för att se vad som får plats :)

Men, det kommer mest sannolikt att bli mycket lådor. Mest sannolikt precis som du säger 3 lådors till vänster, ett skåpunder spisen med grytor och kastruller och sannolikt ett utdrags skåp till höger.


/markus
 
Eftersom samtliga TV kanaler bstämt sig för att bara visa program som inte ens är värda att titta på så satt jag och klura ihop en ny lösning.

Vad tycks?
Det jag sitter och funderar på är:

Är det lätt att förvara saker i hörnskåpen? Eller kommer man bara svära åt snurr funktionen till slut?

Sitter överskåpen taskigt till? Med hänsyn till fläktkåpan dvs.

Andra tankar?


/markus
 
  • koket3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm, jag planerar också mitt kök och är mitt i smeten ;)

Så här spontant skulle jag inte ha hörnöverskåp, möjligtvis någon lös hylla, om du gillar damma där.
Skulle man kunna ha ett par mindre vägghyllor i olika höjder så att de kommer lite "omlott" i hörnet
har funderat horisontella väggskåp istället för de höga överskåp i andra sidan fönstret ?

De högskåp där ungnen sitter ser helt ok ut för mig .
 
Jag tycker att det vekar opraktiskt att ha spisen som avslutning på en bänkrad. Förra förslaget var bättre med plats på båda sidorna.

Är skåpet bredvid ugn och mikro kyl och frys? Jag tycker att det verkar dumt att ha dessa bredvid varandra ur energisynpunkt. Dessutom skulle jag tveklöst satsa på ett rejält utdragsskafferi. Ska man göra ett stort kök ska man väl ha fördelarna med ett stort kök!

Jag skulle ha gjort ett gå-in-i-skafferi i hörnet där spisen nu är placerad. Men det är jag det! Så kan man ha hur lite överskåp man vill sedan :D.
 
Ella skrev:
Jag tycker att det vekar opraktiskt att ha spisen som avslutning på en bänkrad. Förra förslaget var bättre med plats på båda sidorna.

Är skåpet bredvid ugn och mikro kyl och frys? Jag tycker att det verkar dumt att ha dessa bredvid varandra ur energisynpunkt. Dessutom skulle jag tveklöst satsa på ett rejält utdragsskafferi. Ska man göra ett stort kök ska man väl ha fördelarna med ett stort kök!

Jag skulle ha gjort ett gå-in-i-skafferi i hörnet där spisen nu är placerad. Men det är jag det! Så kan man ha hur lite överskåp man vill sedan :D.
tyvärr visar inte skissen hela verkligheten... Kitchen planner klarar inte av rummets konstiga form som synns i första skissen (modifierad i MS Paint). Egentligen skulle ändan av spisen avslutas med en snutt bänk och sedan vägg (placeras i den "nischen" som blir kvar enligt skissen överst.

Tror tyvärr inte att man kan komma runt att ha kyl och ugnar bredvid varandra.
Köket är inte så stort som det verkar. Måtten på orginalköket som det är nu (innan vägg och skåp plockas bort) är ca:2,6m x 3m och har en knepig form med bla skortsenstocken på ett knepigt ställe.

katah skrev:
hmm, jag planerar också mitt kök och är mitt i smeten ;)

Så här spontant skulle jag inte ha hörnöverskåp, möjligtvis någon lös hylla, om du gillar damma där.
Skulle man kunna ha ett par mindre vägghyllor i olika höjder så att de kommer lite "omlott" i hörnet
har funderat horisontella väggskåp istället för de höga överskåp i andra sidan fönstret ?

De högskåp där ungnen sitter ser helt ok ut för mig .
Jag har funderat på det ocskå, känns som det är så malplacé.

Däremot att ha hyllor var ju inte en så dum idé.

Jag hade en fundering på att man skulle smälla upp typ horisontella väggskåp, fast högt upp nästan i takhöjd, för att lagra saker som man nästan aldrig behöver (våffeljärn, mormors-porslin mm) dessutom skulle det vara fördel för eldragning och armaturer eftersom huset är av sten och inte helt trivialt att dra extra el i.

Ska knöka ihop en skiss på det också så får man se hur det ser ut....

/markus
 
Nu bidde skissen klar och det skulle bli på detta viset. Inte så tokigt faktiskt.
Hyllor fick jag inte in skissen dock.

Sen beträffande att ha kyl och frys mm omvänt till spisen var en av de första skisserna jag gjorde och det var man tvungen att fuska ihop för att det skulle gå... (bilden till höger av dom två som är en inzoomning av detaljen)


/markus
 
  • koket34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fusk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som svar på frågan:
Är det lätt att förvara saker i hörnskåpen? Eller kommer man bara svära åt snurr funktionen till slut?

Vet inte ifall det är försent. men om du siktar på IKEA kök så kommer det ett nytt hörnskåp till butikerna i Augusti, där karusellen går att snurra och sen dra ut, vilket gör att det är lättare att komma åt grejerna längre in (det finns inte i butikerna än, men finns som beställningsvara) det ska vara mycket bättre, valde själv den gamla modellen och är helt nöjd med den (valde den pga av tidsbrist och den ökade kostnaden, lite dyrare skåp och eftersom det är beställning måste man ta hemkörning, blev för dyrt för mitt lilla kök)
 
rascalsrule skrev:
Som svar på frågan:
Är det lätt att förvara saker i hörnskåpen? Eller kommer man bara svära åt snurr funktionen till slut?

Vet inte ifall det är försent. men om du siktar på IKEA kök så kommer det ett nytt hörnskåp till butikerna i Augusti, där karusellen går att snurra och sen dra ut, vilket gör att det är lättare att komma åt grejerna längre in (det finns inte i butikerna än, men finns som beställningsvara) det ska vara mycket bättre, valde själv den gamla modellen och är helt nöjd med den (valde den pga av tidsbrist och den ökade kostnaden, lite dyrare skåp och eftersom det är beställning måste man ta hemkörning, blev för dyrt för mitt lilla kök)
Inte försent på något sätt. Köksrenoveringen kommer inte att starta förnst i höst så nu pågår planeringen för fullt.

Tack för inputen beträffande hörnskåpet. Definitivt värt att vänta på ett skåp som blir lättare att ta in och ut grejer ur.
Vet du om den finns på webben eller i IKEAs planerings verktyg redan så man kan kika lite? Man blir nyfiken på måtten etc.


Mvh
Markus
 
ja, nu har det blivit ytterligare en iteration av köksplanering i IKEAs (ibland) eminenta verktyg.

Efter en del vridande och vändande har jag lyckats få till en lösning där kly/frys och ugn skåpen inte fungerar som en avskiljare mellan matdel och köket.
Dock kommer min fundering nu på hur det fungerar rent praktiskt att ha kyl och frys inklämt mot vägg?
Dessutom är jag orolig för "djupet", nischen är 170 djup vilket innebär att när man ställt dit högskåpen återstår endast ca 110 att röra sig på när man är i kylen och ugnen och rotar. Är det för lite?

/markus
 
  • köket v8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köket v8_planskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
meskola skrev:
Dock kommer min fundering nu på hur det fungerar rent praktiskt att ha kyl och frys inklämt mot vägg?
Dessutom är jag orolig för "djupet", nischen är 170 djup vilket innebär att när man ställt dit högskåpen återstår endast ca 110 att röra sig på när man är i kylen och ugnen och rotar. Är det för lite?

/markus
Som tur är finns det myndigheter som har svar på sådana funderingar
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=3501

Sen skulle jag nog tänka efter om det är nödvändigt att ha spis i arbetshöjd. Med tanke på rummets knepiga form kan det öppna upp möjligheterna lite om du istället placerar den under hällen. Visst är det bekvämt med ugn i lagom höjd men ibland passar det helt enkelt inte.
Eller kanske ha ugnen i hörnet så att luckan öppnas ut över bänkskivan, lite som inlägg 11, fast på ett sätt som fungerar. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.