I vår brf om tio lägenheter har vi en tvättstuga nere i källaren på kanske 16-18 kvm. Ventilationen består bara av en vanlig liten badrumsfläkt och det räcker dåligt till. Alla klagar på att tvätten inte torkar. Funderar på att sätta dit en avfuktare men har inte en aning om vilken kapacitet som behövs. Begärde en offert från en snubbe som rekommenderade en lösning som skulle kosta bortemot 20 000:- plus moms, vilket är för mycket för en fattig förening. Någon som har ett hum om detta?
 
Avfuktare är en mycket bra idee. Förstår att ni torkar tvätt på en tvättlina som jag gör. Har själv en gammal Woods i min tvättrum på ca 12m2 med vattenevakuering direkt till avloppet ( ingen vattenbehållare som ska tommas). Avfuktaren går igång när luftfuktighet är över 55% ( man kan ställa in andra värden ). Min tvätt torkar över en natt :). Den kostade då ca 3000kr men i större tvättrum behövs kanske en större maskin .... du kan dock hitta något passande för max 5000kr, tror jag.
Finns modeller som kan hänga på vägg. Sök på "luftavfuktare, kondensavfuktare" så får du något att välja på... Hoppa över avfuktare med sorptionfilter typ Munthers - onödigt dyrt i inköp ,drift och filterbyte!
gaia
 
Avfuktare är bra.

Det kan vara svårt att bara ventilera för att torka, speciellt på hösten när det är varmt och fuktigt ute.

Ni skulle kunna väga tvätten innan man stoppar in den i tvättmaskinen och sedan igen när den är centrifugerad. Säg att man stoppar in 7 kg tvätt. När den kommer ut väger den 12 kg. Det innebär att 12-7=5 kg vatten skall avdunsta på X antal timmar. Kan kanske var något att gå på för att bestämma en lämplig kapacitet på en avfuktare.
 
Hej! :)

Jag tycker en avfuktare är bra i en tvättstuga men bäst är en rejäl torktumlare om man snabbt ska torka tvätten.
Trots det kan det behövas en avfuktare för att hålla torrt i tvättstugan och för att torka tvätt i mindre mängd.
Något kan det ju hjälpa att sätta dit en större fläkt men på sommaren när det är mkt fukt i luften behövs en avfuktare.

Men jag tycker nog att ni i föreningen får ta och se över er ekonomi! :eek:
Har man som en brf för 10 lägenheter inte en marginal, plan på investeringar eller eventuellt vill se över möjligheten att låna så pass lite pengar (i detta sammanhang alltså...) som ca 25000 kr så är det illa. :(
Räknar man på att det är en investering på alla lägenheter är det bara ca ca 2500 kr per lägenhet och för den summan får man inte mycket till "torkmaskin"... :surprised:
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.