Ojojoj vad jobbigt kalleanka70 får nu när han ska gå till attack mot alla de här angreppen...:)
 
Njaaa

Jag vill nog för det första påpeka att cellplast faktiskt andas.

Och för det andra 10 cm betong mellan 2 x10 cm cellplast kallas för ett stenhus i min bok.

För det tredje ska vi "debattera" vad som är sten får nog både ytong och leka lösningarna kliva åt sidan för den enda stenen som finns i dom lösningarna är nog de eventuella stenskivorna på köksbänkarna he he

Ja alla kan ju inte bosätta sig i en kyrka med 100 cm väggar.

Puh sådärja ska vi fortsätta vara lite kreativa nu eller  ;D


 
KarlXII skrev:
Ojojoj vad jobbigt kalleanka70 får nu när han ska gå till attack mot alla de här angreppen...:)
Hmm du bara sitter vid sidlinjen och ler nu va.... :-/

Håller med Trawolta att lite kreativitet vore bra. Hela 61 inlägg på kort tid är bra i alla fall! Kul!.

Jag måste ha mer info om gjuten betong, med den tyngden, verkligen är bättre än lättbetong som isolering.

I Östergötland rekommenderas 36 cm block som enda isolering. Det känns ju rätt tjockt må jag säga?
 
Mmm

Men 36,5 eller 37,5 ses som ett standardblock har jag för mig.

Stenhus är ju så mycket mer än en trög värmelösning.
Den fixar Person fram en skatt på snart.

Det är ju en sak som är gemensam för alla stenhus och det är för mig skillnaden mellan en italiensk vitlöksracer och en tysk kvalitetsbil.

Man får ett tyst och gediget hus som ofta har det lilla extra som e så svårt att sätta fingret på.

med tjocka väggar och känslan av att det står pall för en direktträff av en kryssningsmissil...konstigt föresten att kalla ett presetionsvapen för enn miss il...

nåja jag har varit genom både leca och ytong ciporex  men jag har inte råd att låta en hantverkare stå i månader och mura eller limma mitt hus.
Tid e pengar och betong är ett ålderbeständigt material med en bärkraft som få andra material som med Cellplastens isolerförmåga skapar ett system som går snabt att bygga och har stora möjligheter att formas.

Man behöver till exempel inte armera mer än det understa lagret samt över öppningar och överst på väggen.

dvs inga dyra balkar som med leca och ytong.

 
Men det är jobbigare med elinstallationen eller?
 
Nä, det är faktiskt otroligt smidigt i just cellplastblock varianten.

Man har ett verktyg som man drar gångar med i cellplastens yta, sen klickar man bara i VP rören.
Du bestämmer var uttagen skall vara, rita på och dra kanalerna för rören.

Sen lägger du gipsskiva alt OSB+gips eller liknande utanpå som vanligt.
 
OK så elen är lättare/lika lätt som i fallet med lättbetong men sen skall alltså gips upp och då har vi helt plötsligt tre material, betong, cellplast och gips. Förvisso mkt bra isolering men det övriga då med andandes hus, mögel och brand (brinner/smälter cellplast?) även om gips och betong står pall?

Har du någon bra bild som visar elluttagning i dylikt material?
 
Bara för att få lite klarhet i de olika varianterna, kan vi inte gå igenom vad som finns så att vi snackar samma språk?

Lecablock? Var isolerar man? Jag vet att det finns lecablock med frigolit i blocken, men det finns andra varianter också va?

Lättbetong? Då har man väl tämligen stora block man sätter ihop, eller kan man även ha små block (jo det kan man väl?).

Finjavarianten, vad kallar man den, med gjutna storblock med färdiga hål för fönster och frigolit som isolering? Jag vet att denna metod inte behöver ha gips utan man kan bygga på med ett lager betong till, sk sandwich (stavade jag rätt?).

Tegel orkar jag inte ens fundera på och inte andra varianter heller med stenbumlingar eller gråstensblock.

Help!
 
kalleanka70 skrev:
OK så elen är lättare/lika lätt som i fallet med lättbetong men sen skall alltså gips upp och då har vi helt plötsligt tre material, betong, cellplast och gips. Förvisso mkt bra isolering men det övriga då med andandes hus, mögel och brand (brinner/smälter cellplast?) även om gips och betong står pall?

Har du någon bra bild som visar elluttagning i dylikt material?
Alla de materialen andas.
Det finns ju inget organiskt som kan mögla.
Och, ja det smälter.
Men även andra isoleringsmaterial brinner/ryker när elden väl når dem.
Och första prio torde väl vara att komma ut, skadorna efter en brand är så omfattande så att byta isoleringen känns som ett litet bekymmer.
Tror inte att jag vill ha kvar gammal stenull som det brunnit i...
Lukten torde vara kvar...

Och lite lambdavärden att gosa med: (väldigt mycket cirka...)

Betong 1,0
"isolering" 0,04
Trä (homogent) 0,14
Leca 0,2


Ta sedan tjockleken och dela med värdet så får du en grov indikation på förhållandet mellan dem. (dvs lambda/tjocklek)

För 20 cm vägg, homogen blir U-värdet cirka (utan Rsi och Rse):

B: 5
I: 0,2
T: 0,7
L: 1

Om man räknar mer "verkligt" på homogen vägg (med Rsi och Rse)

B: 2,70
I: 0,19
T: 0,63
L: 0,85

Okej, lite teoretiskt förvirrat...






 
Jag har ingen bild på det, har bara sett det vid ett snabbt besök på ett bygge. Jag har ingen egen erfarenhet av det då jag byggde källarväggen i Leca och huset i trä.
 
Vi har cellplastväggar, däremot inga foton...

Med det är jätteenkelt... Spåra med handöverfräs, kniv, sticksåg, borr vad du vill. Sedan lägger man bara i rören. Om man spårar "lite snålt" och trycker dit rören med lite kraft så sitter de ju utan att man behöver "spika" dem.

Så det är definitivt enklare än i konventionella väggar.
Och spårningen går garanterat lättare än i tex leca...
 
trawolta skrev:
Och för det andra 10 cm betong mellan 2 x10 cm cellplast kallas för ett stenhus i min bok.
Den konstruktionen får, med ovanstående antaganden, ett U-värde på 0,19.
 
jureit skrev:
Trodde den här strängen skulle handla om hus i sten och betong men det verkar mer handla om plast och leca?
Det var precis det jag var inne på när jag ifrågasatte om de lätta materialen verkligen kan sortera under stenhus.
 
Bla bla bla.....det hänger väl ihopa?
Vi kan ju inte ha en enskild sträng för leca, betong, lättbetong etc. Det kan ju gå under byggnadsmaterial?

Sen kan man ju kommentera något här om man har något att tillföra.... :p
 
kalleanka70 skrev:
Bla bla bla.....det hänger väl ihopa?
Vi kan ju inte ha en enskild sträng för leca, betong, lättbetong etc. Det kan ju gå under byggnadsmaterial?

Sen kan man ju kommentera något här om man har något att tillföra.... :p
Jaja, men ska vi vara petiga så heter ju tråde "Visst är vi fler som bygger i STEN och BETONG".

Annars håller jag nog med dig om att det här är en pseudodiskussion, och det var inte alls min mening att starta något "flame war" när jag ifrågasatte de lätta materialen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.