Hej,
Jag har en fråga angående eldragning till min friggebod. Jag vill förbereda så mycket som möjligt så jag kan ta hem en elektriker för att koppla in allt åt mig.

Jag har ett markrör draget från huset till carporten och tänkte fortsätta dra elen från carportens central till friggeboden. Elbehovet i friggeboden kommer bara att vara till några taklampor och ett par 230V uttag.

Nu till själva frågan:
Jag har köpt ett sånt gult 50mm perforerat skyddsrör, men behöver det grävas ner?
Jag kommer att bygga en altan och undrar om jag kan lägga röret på marken under altanen? Det är endast 2-3 meter mellan altanen och friggeboden, så där tänkte jag gräva ner röret i vilket fall som helst, men behövs det de resterande 15meter som ligger under altanen?

Tacksam för svar!

Mvh
Jocke
 
Det ska nog grävas ner hela vägen - stor risk för skador/yttre påverkan trots att det ligger under altanen.
 
Om den ligger skyddad under altanen så skulle jag inte gräva ner den.
 
Om man ska lägga kabelskydd på marken ska det vara i förstärkt utförande t.ex. svart PE-rör PN10 anses uppfylla kraven. Samt om det inte är uppenbart att det är ett kabelskydd det är fråga om ska röret märkas beständigt med prägling ev. kompletterad med färg minst varje meter.

Från "SS4241437 Kabelförläggning i mark"
 
Mellan byggnader bör man gräva ner även under altanen eftersom man kanske i framtiden kommer att riva upp altanen igen, och då får man göre med kraftkabeln.

Ska man i sin tur ta ström från huset ut till altenen för ex markspottar i altanen eller för att sätta ett uttag längre bort så klammras detta enkelt med slang på reglarna till altanen, skulle altanen rivas i framtiden så går det bara att fimpa kablarna till belysningen och uttagen.
Men det vill man väl inte göra på kabel mellan 2 byggnader.
Om det är en godkänd markkabel så får den läggas utan slang/rör i marken men med ett rejält kabelskydd, Gult med märkning (Kraftkabel)en bit ovanför kabeln så blir de prima. Annars gul 50mm slang är alldeles prima de med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.