Området där vi bor blev för några år sen klassad som samlad bebyggelse (detaljplan finns inte än). Innan dess betraktades området som utom samlad begyggelse för vilket det är friare bygglovsregler.

Innan omklassningen av området gjorde så byggdes en förrådsbyggnad på ca 10 kvm (dvs ungefär den tidens friggebod) på vår tomt .

Om jag idag skulle vilja bygga en friggebod, visst borde jag väl ha de 15 kvm kvar att disponera? Dvs den befintliga förrådsbyggnaden borde väl inte "äta" upp 10 av de 15 kvm? Den byggdes ju på den tiden när det inte krävdes bygglov (oavsett om den i mitt fall råkade uppfylla kraven för friggebod eller inte).

Nån som vet om jag tolkar saker rätt (vore smidigt att slippa söka bygglov)? Grannarna har inget att invända.

Har försökt få kontakt med byggnadskontoret i kommunen men de är stört omöjliga att få tag på just verkar det som.
 
Du får väl bygga 2 friggebodar på 15kvm i dagsläget. Alltså om man ser till nya reglerna. Hur just eran "klassning" tolkas kan jag inte svara på dock.
 
Det stämmer att du har kvar dina 15m2 friggebod, oavsett vad som hänt innan.
 
Till slut fick jag så tag på en handläggare på byggnadskontoret och han bekräftade vad du Johan svarat och vad jag hoppades på, dvs att mina 15 kvm är kvar att nyttja.

Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.