Har nu dränerat klart (äntligen).

Hur länge ska man vänta innan man börjar bearbeta marken och så gräs?

Tror ni man kan så till hösten?
Har marken satt sig ordentligt då?

Har nästan bara lera på en sida av huset, ska man slänga på 10 cm matjord och så på detta sen?

En sida av huset så är gräsmatten död(har varit jordmassor på denna), måste man hyvla bort den döda gräsmattan eller kan man så över denna?
 
När marken väl är torr ska den inte ändra sig så mycket mer och om den dräneras ur nu så kommer den definitivt vara torr snart.

Jag har mest lera på min tomt och det är gräsmatta men att nyetablera gräs på lerjord är trögt som fan... Och man märker att trots att min gräsmatta är urgammal så är torven väldigt klen där det är enbart lera, det rotas dåligt. Du bör lägga på jord. Kanske räcker med 5 cm? Experter?
 
Men marken packas välla när det regnar och därav sätter sig.. Men jag kanske har förstått helt fel?

Fräsa ner grus i leran innan man lägger på jord? Vilken grovlek på gruset?
 
c´mon.. någon måste ju veta sånt här!
 
Enligt min åsikt bör en höst med mycket regn och en vinter med källossning passera innan marken slutar sätta sig...om ens då. Vi har lera på hela vår tomt, har slängt på 10cm harpad matjord och sått för 2 veckor sen. Enstaka områden med glest gräs har kommit upp utan en droppe regn( vattnat med spridare). Hoppas på regn på tisdag.
 
OK. Tack för svaret, får nog vänta till våren innan man sår då.
Eller kan man göra iordning nu och så och sen fylla ut groparna som blir med jord och så igen?
 
Du kan absolut göra som du skrev ovan! Man får nog alltid justera småsättningar efterhand. Fördelen att så på hösten är att man slipper vattna.
 
Jag håller på med min dränering nu och undrar samma saker. Men jag har nästan 100% sandig "jord" och ingen lera alls. Ovan på detta har det i princip bara växt mossa (jag köpte huset i påskas) Hur bör jag göra?
1. Lägga på matjord ovanpå mossan?
2. Hyvla bort mossan och lägga matjord?
3. Vad kostar matjord?
 
Vi dränerade om huset, kunde inte rädda mattan då all grus/sten från dräneringen låg över mattan ett par veckor. Sedan fick vi aldrig liv i mattan igen, plus att det var fullt med sten och grus i mattan.

Beslut!
Skrapa bort gamla mattan och köra bort (ca 2500 SEK), köpa ny matjord (500 SEK/flak + frakt 700 SEK/runda). Vi behövde tre lass på vardera 8-10 m2 då vi byggde upp och rättade till allt som var buckligt. Det blev +40 cm på några ställen och +10 på andra. Platta, räfsa, platta, räfsa jätte noga, sen på med rullgräs 23.90 m2 (Weibulls Extra Green från Hammenhög) + frakt. Totalt ca 5000 180 m2.

Summering.
Dräneringen gör jag aldrig om, men att hyvla bort gammal gräsmatta och bygga på nytt ångrar jag inte. Så j**la bra det blev.


Bifogade bilder visar från kaos till ordning. Gräset på bilden lades (rullades ut) för ca 4 veckor sedan och har klippts två gånger nu. Dräneringen gjordes i Oktober 07, marken fick vila/sätta sig till våren 08. Jorden lades ut och bearbetades under April/Maj och vi rullade ut Gräset första veckan i Juli.


Din fråga om matjord. Fråga någon entreprenör var det finns upplag som de rekommenderar. Var extremt noga att köpa av de som inte bara säljer filtrerad jord som kommer från olika byggen. Vi fick sån skit en gång. Sten, tegelbitar, glas, skräp i jorden. Sen hittade vi ett proffs som filtrerade bort sten, addearade sand och gödsel. Den jorden fick vi för 500 SEK/lastbilsflak (svart) och/eller 100 SEK per släp (så mycket man vågade fylla).
 
  • Dränering_B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Igenfyllt_B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskrap_B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gräs_F.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För min del blir det nog till våren och skala av gräsmattan där det behövs och lägga på ny matjord, ungefär som du gjort alltså.

Tack för bilderna, blev ju riktigt bra det där. Och nej, dränering är inget jag gärna gör om.
 
Oj! Ser jättefint ut! Vad har du intill väggen? Plattor, singel?
 
Tackar.

Jag ville sätta Isodrän, men hittade inga billiga partier. Sen dök det upp billig frigolit isolering på KRauta så det blev det.

Så jag har:
> Nya dränerings rör som ligger i singelbädd, invirad i fiberduk.
> Målat sockel/klacken på huset med Asfalt
> Klistrat gummiduk på skarven källarvägg platta
> Byggmax-Platon
> 100 mm isloering
> Fiberduk runt hela paketet
> Fyllt på med singel längst ner och sedan massorna

Sen såg vi att den gamla mattan inte gick att rädda och skrapade av den och la på ca 30m3 ny jord och skulpterade fram en ny trädgård. 40 cm från huset har jag nu lagt kantsten för att ha prydnadssten mot huskroppen. Jorden har ca 2 graders lutning ut från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.