Har precis köpt nyproducerad villa som är under uppförande.

Tomten är på 460 kvm och villan har 156 kvm fördelat på två plan varav markplanet har en "byggyta" på 105 kvm. I direkt anslutning till huset blir det en carport och i anslutning till carporten blir det ett utvändigt förråd om 5 kvm "byggyta".

Jag planerar att göra om carporten till ett enklare garage genom att klä carporten med brädor. Till detta bygge kommer det behövas ett bygglov men kommer det att gå igenom?

Jag misstänker att carport och garage klassas olika när det gäller hur mycket man får bebygga tomten med. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Tyvärr har jag inte tagit del av detaljplanen.
 
EN carport räknas in i byggytan, så det är ingen skillnad. Därmot så finns det ofta speciella skrivningar i detaljplanen om just garage och liknande. Så jag tro att det enda säkra svar du kan få är att du begär ut en kopia på detaljplanen.

Ofta byggs en carport på dispens som "mindre" avvikelse från detaljplanen, om ytan inte räcker till. Ett garage anses då ofta som en större avvikelse och är svårare att få igenom.
 
hempularen skrev:
EN carport räknas in i byggytan, så det är ingen skillnad. Därmot så finns det ofta speciella skrivningar i detaljplanen om just garage och liknande. Så jag tro att det enda säkra svar du kan få är att du begär ut en kopia på detaljplanen.

Ofta byggs en carport på dispens som "mindre" avvikelse från detaljplanen, om ytan inte räcker till. Ett garage anses då ofta som en större avvikelse och är svårare att få igenom.
Ok, jo jag ska försöka få tag i detaljplanen men det är ju helg och även om det kommer ta minst två år innan jag eventuellt har ett garage så är jag ju otålig och vill veta nu om husköpet var bra eller dåligt.. :)
 
Om du klär carporten med brädor, kommer du att kunna öppna bildörren utan att slå i brädorna?
 
Rosenbyggare skrev:
Om du klär carporten med brädor, kommer du att kunna öppna bildörren utan att slå i brädorna?
Nu har jag inget exakt mått men när jag tittat på de hus som redan är färdigställda så är det tillräckligt med plats för att man ska kunna köra in och öppna dörrarna på båda sidorna samtidigt för att kliva i/ur.
 
UPDATE:

Idag har jag fått följande svar från kommunen.
"Byggnadsarean för ett enbostadshus får högst vara 30% av tomtens yta, dock högst 150 kvadratmeter. Däröver får garage och/eller carport till en största storlek av 45 kvadratmeter anordnas per frilligande enbostadshus."

Så nu är det värsta hindret inte ett hinder längre.
Bara för att man har liten tomt behöver det alltså inte vara kört!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.