Hej allihop
Jag har ett problem vad gäller ett gammalt hus med dubbla mellanbjälklag.
Anledningen till att det är dubbla bjälklag är att vatten och avlopp installerats i efterhand i taket, man har sedan
lagt ett bjälklag till nedanför. Det ordinarie bjälklaget är spånfyllt,det andra har ingen isolering alls.
Huset är ett 2 våningshus från 20-talet. Nedervåning i timmer med liggande utvändig panel, troligen ingen
extra isolering, Övervåning i regelvirke med spån som isolering,.invändigt tretexskivor på väggarna.
Håller nu på och skall sätta panel i taket på vardagsrummet på nedervåningen, taket var tidigare pappspänt, frågan som nu håller på att driva mig till vansinne är, skall jag lägga diffusionsspärr innan panelen eller inte.
Är rädd för att varmluft kommer att stiga upp genom panelen och kylas av mot ytterväggarna i mellanbjälklaget, med
kondensproblem som följd, samtidigt är jag rädd för,att om det blir helt tätt i taket, kommer det att gå ut mer fukt i väggarna, med åtföljande fuktproblem där.Om ingen värme stiger upp kommer utrymmet i mellanbjälkalget att bli kallare vilket i sin tur kan ge problem. Är å ena sidan väldigt rädd för att täta ett gammalt hus, men är samtidigt rädd för vad resultatet blir om jag inte tätar. Jag tror att ni fattat våndan. Hur jag än vrider och vänder på frågan så finns det för och nackdelar.

Känner att jag kört fast i mina tankegångar och behöver någon utomståendes kloka syn på det hela.
 
Hej, ditt hus är nog inte så tätt som ett modernt hus iallafall och har det klarat sig hittills borde det göra det även i fortsättningen utan diffusionsspärrar mellan våningarna.
I vårt radhus var det kallt längst ut vid väggarna på ovanvåningen så när jag jobbade med ytterväggarna stoppade jag i mer isolering i bjälklaget längst ut (där det heller inte fanns någon diffusionsspärr). I vinter var det betydligt mer behagligt att vistas nära väggarna, golven kyldes inte ner så mycket. Jag skulle isolerat ytterväggen i bjälklaget med lite mineralull istället för att sätta en diffusionsspärr i taket mellan våningarna.
 
Jag håller med fjohansson. Skippa plasten mellan våningarna.
 
ytterväggarna i mellanbjälklaget
Här bör du isolera. Se plasttrådarna och väg för och emot. Jag är emot, särskilt i ett mellanbjälklag!

Om ingen värme stiger upp kommer utrymmet i mellanbjälkalget att bli kallare vilket i sin tur kan ge problem
Värmen stiger var så säker, däremot kommer diffusionen stanna av vid plasten. Du hade spån i mellanbjälklaget och inget i det andra, så jag föreslår att du lägger lite ut mot väggarna och hoppar plasten. Det ställe du kan få fuktproblem på i huset är vinden ifall du öser på isolering och inte ser över ventilationen där uppe, samt krypgrund/källare om du har sådan.
Lägg vindpapp eller liknande mot ytterväggen i bjälklaget ifall det saknas och därefter isolering ca 95-120mm.
 
Kan flika in ytterligare.
Antar att du har självdrag. Dvs bra blås på vintern och dåligt på sommaren. Om du kan få ett bra luftombyte i huset så undviker du många problem. Viktigast är förstås att få ut den fuktiga luften från badrum, tvättstuga och liknande. Låt en ventilationstekniker se över huset och föreslå åtgärder ifall det finns några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.