KarlXII skrev:
Det ser jättebra ut, Fredstu. Snygga linjer...
Hur stort är huset?
Kolla tidigare inlägg!!
 
Missade det.
Det ser inte alls så stort ut...
 
fredstu skrev:
Det skall väl tilläggas att jag arbetar heltid på Huset under Maj-Juni-Juli......
Med undantag för att surfa lite på bygghus.se.....

Lyllos dig!
 
Som man bäddar får man ligga,har tur att farsan driver företaget under tiden.... :) :)
 
fredstu skrev:
Som man bäddar får man ligga,har tur att farsan driver företaget under tiden.... :) :)
Aha, du menar "som man får bäddat får man ligga". ;)
 
Framerate skrev:
Aha, du menar "som man får bäddat får man ligga".  ;)
Och här har vi en som var ordningsman i skolan,eller???
 
Som sagt, mycket snyggt hus och bra med utrymme.

Jag forskade lite lätt i det här med stenhus innan vi satte igång och vem jag än frågade så fick man svaret att det skulle bli minst 20% dyrare än ett trähus vilket delvis fällde avgörandet, annars hade jag långt gående planer på en Ytongvariant, alt Celcon.
Vårt andra argument för trähus var och är att det kan man lättare komplettera/ändra själv.


Det är ju rätt stor skillnad på en lättbetongkonstruktion och en med betong+cellplast, lättbetongen är ju en i viss mån öppen vägg som andas men det gäller ju inte för betong+cellplasten. Tappar man inte en del av den rena stenväggens fördelar? Eller är det rent av en bättre lösning?

 
Hemmakatten
Vi har idag ett hus byggt i lättbetong med putsad fasad. Vi har varit helnöjda med huset. Utom just nu när vi har vattenskadan i badrummet. Det tar en evighet att torka ur betongbjälklaget, verkar det som...
Vårt nya hus (när vi nu hittar en tomt att bygga på) kommer att bli ett arkitektritat hus med oss själva som byggherrar. Har en lång lista på duktiga hantverkare (som håller budget, är professionella yrkesmän, ger fasta priser, kommer när de lovar o blir färdiga i tid!!) som vi anlitade när vi renoverade fasad, fönster o tak förra året. Muraren som lagade o färgade fasaden o satte mosaik på utsidan klämde in oss med en gång när jag ringde om vårt badrum o berättade om tidspressen (måste vara färdigt 13/6).

Vi tänkte låta muraren mura vårt nya hus sten för sten. Han förespråkar litegrann lecablock eller lecablock med isolering/frigolit i mitten o menar att det är mkt billigare än tex Ytong som man får betala mycket för bara namnet o menar även att isoleringsförmågan är ungefär lika för de olika betongmaterialen (naturligtvis beroende på tjocklek).

Är det möjligtvis någon här som har jämfört olika material vad gäller pris o isoleringsförmåga o byggkostnader? Har läst i inläggen tidigare här på tråden o ser att man tagit upp detta lite ytligt, men ej gått på djupet.

Ett stenhus behöver ju för det mesta ingen extra isolering, utan man kan bara slätputsa innerväggarna o sedan måla eller tapetsera, vilket för mig låter jättebra (inga gipsskivor, ingen spackling, ingen slipning). Ytterväggen har man puts på, eventuellt kombinerat med några träpartier Tycker det är vackert o praktiskt, inget underhåll på minst 20 år!

 
Hemmakatten skrev:
Ett stenhus behöver ju för det mesta ingen extra isolering, utan man kan bara slätputsa innerväggarna o sedan måla eller tapetsera, vilket för mig låter jättebra (inga gipsskivor, ingen spackling, ingen slipning).
*host vattenelochuttag host*
 
fredstu skrev:
Och här har vi en som var ordningsman i skolan,eller???
Nja jag tror nog bara han var lite ironisk eftersom "din far bäddat sängen"... ;)
 
Är det någon som känner till detaljerna kring U-värden på olika material/fabrikat? Jag fick höra att lättbetong 30 cm ligger kring 0,6 och det låter ju inte så bra? Vad har Hemmakatten för uppgift? Får iof reda på det när vi gör en energiberäkning på huset men tänkte det kunde vara bra input i val av material.

Jag gillar inte idén att blanda in plast med betong då tappar man som sagt idén med lättbetong.

Ett alternativ är att köra som fredstu och Sweli....
 
fredstu skrev:
Och här har vi en som var ordningsman i skolan,eller???
;D

Närå, jag försökte bara vinkla det som om att du inte själv bäddat.
Jag är väl avundsjuk antar jag. :) ;)
Formuleringar klankar jag aldrig på eftersom jag anser den egna intelligensen var en del av språket och att det är budskapet som är det viktiga, inte språket i sig (inom rimliga gränser). ::)
 
Frågan är om hus av lättbetong och leca kan kallas stenhus. De borde snarare sorteras in i samma fack som frigolit (lätta och isolerande material). De är inte alls lika värmtröga som ett tungt stenhus (tegel, betong, gråsten).Just tegel är ett sorgligt försummat material nuförtiden, och då menar jag väggar som är tegel helt igenom, inte bara fasadtegel på ett trähus. Jag läste (har glömt var) om nån som byggde ett nytt hus helt i tegel. Givetvis en klassisk skalmurskonstruktion, men med luftspalten utbytt mot mineralull. Om jag minns rätt blev det cirka 20% dyrare än leca. Men då får man ett hus som tar hand om både värme och fukt som inget annat material. Även sättningar klarar tegel utan större problem. Det gäller särskilt gamla hus murade med kalkbruk.
 
Hyrde under energikrisens dagar (hm ... många av er härinne var väl inte födda då ;D) en del av ett 'hus' med 80-120 cm tjocka stenväggar. Just det - huset var ursprungligen byggt som lagerhus på 1600-talet. Vårt stora problem var att vi inte klarade av att vädra ut värmen på våren - vinteruppvärmningen låg lagrad i väggarna i månader. Fastighetsägaren gillade inte att vi öppnade fönstren ;D ;D ;D och vår hyreskostnad täckte definitivt inte detta stora hus uppvärmingskostnad.

Däremot var fastighetsägaren väl medveten om att hus inte mår gott av att stå obebodda.
 
perf skrev:
Frågan är om hus av lättbetong och leca kan kallas stenhus.
Du har en point. Min svåger är i betongbranchen och han kallar inte "lecablockhus" för stenhus. Gamla kyrkor är ju inte gjorda av lecablock precis... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.