Hej! ;D

Jag har lite frågor angående att lägga nytt tak över det befintliga eternittaket.

1. Jag har endast skivor lagda under taket som byggdes 1974. Dessa skivor har på vissa ställen fukt och mögelskador. Kan man bara byta dessa skivor och bara lägga ett nytt tak ovanför eternittaket? Det har inte läckt in så pass mycket vatten så att det har kommit på isoleringen. Jag vill inte ta bort mina eternitplattor för att sedan lägga nya skivor med papp på. Dvs det borde väl räcka som fuktspärr med själva eternittaket då det inte är trasigt?

2. Jag funderar på att lägga ett Icopal Decra tak eller Mjöbäcks pannan ovanpå eternittaket. Kanske även Plastisol tak. Vilket är bäst? Vilket är billigast? Lättast att lägga? Är något annat fabrikat bättre? Jag vill nog undvika ren plåt då jag inte vill höra regnsmatter mot taket.

3. Eftersom mitt hus är mitt i en radhuslänga undrar jag om man kan få det att se snyggt ut om inte grannarna byter tak samtidigt?

4. Måste man söka bygglov?

5. Om du är kunnig inom området och vill tjäna en hacka på att hjälpa till med att lägga tak i Älvängen kan du höra av dig till christer.skog@bredband.net

Jag hoppas att du kan svara på så många frågor som möjligt.

Tack på förhand

 
Bättre sent än aldrig...

Jag har lagt betongpannor på ett sticktak som jag bara pappade innan.
Fungerade bra. Det var väldigt ojämnt på sina ställen men det syntes inga ojämnheter när det var klart.
Jag tror det är samma med eternittak, men går inte eternitplattorna sönder när du ska spika läkt?

Tegel bygger ju en del på höjden så om du inte bor i ett kedjehus där ett garage eller förråd skiljer husen ifrån varandra kommer det nog att se konstigt ut.
Ca en dm högre tak än grannarna.

Om du med Plastisol menar ett vanligt falsat plastisolbelagt plåttak (vanlig lackad plåt) så är det inte lämpligt att lägga direkt på eternittak. När man går på taket medans man jobbar så kommer plåten att bli bucklig och ful. Till och med en pappspik som inte är ordentligt nedslagen syns. Underlaget måste vara plant.
Vad du än väljer blir du tvungen att spika/skruva i eternitpannorna, men du kanske redan har löst allt. Ditt inlägg är ju drygt 4 månader gammalt...
 
är det inte bättre att lägga en masonitskiva, typ oljehärdad board, över stick taket sen läkt och plåten, så får du jämnare och risken för fuktskada är väl minimal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.