Hej

Vi har valt en grund med Sundolitt kantelement, då jag masade mig upp för att kika på hur långt de kommit med grunden så ser jag att armeringen går in i isoleringen i kantelementen så gott som runt hela grunden, på någon enstaka meter så ligger den millimeter från, på de flesta ställena så sticker armeingen in upp till 5 cm i kantelementen.

Efter att ha ställt frågan till två andra markentrepenörer så fick jag svaret att det inte är acceptabelt/tillåtet.
Min fråga är således till den stora nybyggande floran av människor här är;

- Har ni varit med om liknande?
- Acceptabelt?
- Ev problem?

Om det ej får vara på detta sätt, var hävdar man sin rätt, att vägra betala är ju en sak, men man måste kunna påvisa att det inte är fackmannamässigt utfört.
 
  • grund1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund3.jpg
ser inge vidare ut...vem har gjort arbetet?
 
Helst vill jag inte hänga ut någon innan jag fått bekräftelse på om jobbet är korrekt eller inte, men markententreprenören kommer från Sthlm med omnejd.

Så synpunkter eller hänvisningar till där man kan finna fakta hurvida det är acceptabelt eller inte mottages mera än gärna.
 
Är armeringen uppe i sin nivå? Många väljer att vänta med distanserna/kattfötterna, tills efter allt arbete med värmeslingor etc är klart. Men det är inte ovanligt att mattorna rör på sig, när man trampar omkring däruppe. Ofta är det också personer som egentligen inte har där uppe att göra, som oroar tidigare arbete. Jag tycker inte du skall oroa dig för att järnen går in en bit i kantelementen, tycker f ö att armeringen ser regäl ut, med 125 spiro för tilluften.
 
Armeringen är uppe i nïvå, distanser används inte då armeringen vilar direkt på slingorna för golvvärmen.
Ingen annan än markentreprenören har satt sin fot uppe på armeringen

Jag själv har svårt att tänka mig att det skulle vara OK att armeringen går in i kantelementens sida upp mot 5 cm
Vad händer exempelvis om kantelementets ytskikt släpper och armeringen sticker ut, armeringen vilar ju direkt på värmeslingorna.

Jag fick exempelvis höra att det på andra ställen (större fastighetsbyggnationer ) fått nedslag av besiktningsman på just att armeringen gått in i kantelementen.

Jag är alltså ute efter om det finns nån norm eller regel som säger att så här skall det se ut, och är det inte så så är det felaktigt utfört.

Är det OK och ingen fara så är jag tillfreds med det, men det känns liksom lite fel, och skall jag konfrontera entreprenören så vill jag ha belägg för mina påståenden.
 
Mikael_L
Ja tyvärr kan jag inte säga om det får eller inte får vara så där. Jag har inte det kunnandet helt enkelt.

Men spontant tycker jag det verkar fel, både att skippa armeringsdistanser och att penetrera det isolerande cellplastskiktet med värmeledande armeringsjärn.
Förutom det så uppnår man inte heller >3 cm täckskikt runt armeringen.

Hoppas någon grundläggare här kan hjälpa dig, annars tycker jag att du ska försöka fråga runt på något vis, för att få en "second opinion".
Har du någon kvalitetsansvarig? Låt honom titta på det!
 
När armeringen ligger emot eller går in i frigoliten kommer armeringsjärnet att rosta förr eller senare.
Armeringsjärnen måste alltid ligga i betongen (fritt från syre och fukt)
Armeringsjärnet är till för att förstärka betongen så att tex plattan ej spricker.
Tycker jobbet dom gjort är käpprätt åt helvete. AMATÖRER helt enkelt

Armering får alldrig ligga exponerat mot luft/fukt (du kommer att få fukt mellan betong/frigolit)

Frigolitspillet som jag ser kan flyta upp i betongen oxså (måste städas ur)

Förstår ej heller varför värmeslangen läggs under armeringen på en del jobb.
Den skall väll ligga så nära golvet som möjligt (värmetrögheten)
 
Redigerat:
Efter att ha talat med ytterligare markentreprenörer där samtliga har samma åsikt om jobbet, samt talat med Sundolitt som gör kantelementen har jag fått veta att då armeringen går in i sidoisoleringen så kan fukt/rost krypa in samt att köldbrygga uppstår.

Ett av problemen för mig är att man slagit i betong innan KA fått ta del av armeringsritningen, dock så har vi ju dokumenterat med foto och film.

För mig låter det som entreprenören asviktligt håller på ritning mm, så att vi inte skulle kunna kontrollera arbetet. Jag själv har heller inte fått ta del av grundriting trots massvis med påtryckningar.

Att jag i detta läge får kallare och kallare fötter då jag ser på vad som skall komma då denne entrprenör har hela entreprenaden.

Känns som det här kommer att bli en uttragen diskussion om vad som är rätt eller fel, och jag har svår att påvisa att det är fel, då det inte verkar finnas några riktlinjer om vad som är tillåtet eller ej.
 
Be sundolit skriva ett utlåtande om de anser att det är felaktigt utfört.
Det blir något svårt för entreprenören att bortförklara
 
Skalla tala med Sundolitt igen om att få ett utlåtande på (skriftligt) vad som kan ske/sker då järnen går in i isoleringen och sedan konfrontera entreprenören.

Det är är bara en i raden av felaktigt utförda saker. Men frågan är vad man kan göra om det bevisligen är fel utfört.

ByggaNytt : Exakt. Som din grund, så skall det se ut, att man på min har skippat distanser och byglar och valt att låta mattan vila på kantelementet beror nog på ren skär latehet och att man vill spara in en och annan timme på jobbet. De som ger fastpris vill ju inte jobba en sekund mera än de behöver.

För min del så var det nog aningen urbota korkat att låta hussäljaren ha entreprenaden, om jag vetat vad jag vet nu... Men som alltid, det är lätt att vara efterklok
 
Redigerat:
Fick svar från Sundolitt om vad som gäller deras produkt, kantelementen.

Den del där armeringen tränger in i grundelementet blir isoleringen sämre.
Vi hänvisar till monteringsanvisningen och enligt den ska armeringen inte tränga in i isoleringen.
Nackdelarna är U-värdet blir något sämre och att beständigheten på armeringen försämras.

Frågan är vad jag som kund kan kräva av entrepenören i detta fall.
- Kompensation?
- Förlängd garanti?
 
  • Gilla
Stefan2020
  • Laddar…
Om du går ut på stan och handlar en TV som när du kommer hem har skador/fungerar ej brukar det repareras.
Samma sak gäller din grund .Det tråkiga är att du troligen måste/har ställt ett hus på grunden:rolleyes:

Lyssnar inte grundläggaren på dina klagomål kontakta allmäna reklamationsnämden ,sen får man ju hoppas att firman ej går i kk.

Lycka till
 
Vad hände?
 
Hoppas att det har löst sig för dig.
Att det finns byggnadsarbetare som har så lite yrkesstolthet att de lämnar jobb som ser ut på det viset, märkligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.