Behöver jag isolera avloppsröret för luftningen som passerar genom kallvinden och mynnar i taket?

Vh
Hjerpe
 
Den här frågan skulle jag också vilja ha svar på. Hoppas på att någon som vet bättre kan ge råd
 
Kan det möjligen vara så att med standard 110 mm avloppsrör är problemen noll pga den stora diametern?
Om man däremot har en reducerad diameter tex 50 eller 75 mm kan kondens och is bildas i röret som täpper till avluftningen?

Det skulle vara intressant att veta mer om detta.
 
Nu vet jag inte om det behövs eller inte men på vår VVS-ritning stod det att den skulle isoleras så vi gjorde det iaf.
 
Hoppas någon kunnig inom området kan svara på detta. Men å andra sidan när ändå spirorören skall isoleras, så varför inte isolera avloppsluftningen?
Jag har 75mm rör.
 
Staffans2000
Nej.

Staffan
 
tack för svaret!
 
I mitt hus drar det så mycket i avloppsluftaren(en stor avloppsledning går på min tomt) så att det blir kondens som rinner ut med röret(med fuktskador i innerväggen som följd). Röret sitter väldigt tätt parallellt med toalettventilation, så isolering fick inte plats.Jag kapade röret och satt en vakuumventil på vinden istället.

Inga problem på ett par år nu, tar i trä....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.