Hej!
Jag har en villa med källare byggd 1968 på mark som enbart består av sand. Källarväggarna är av cementhålsten murad på en betongsula, puts in- och utvändigt och som fuktspärr kallasfalt och dränering med tegelrör, ja man gjorde så på den tiden, se bild.

grunden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan några år tillbaka kan man se att färgen på källarväggarnas insida får bubblor och släpper från ett 10 till 20 cm brett band ca 20 cm upp från källargolvet.

Jag förstår att det enda rätta är att gräva upp utvändigt och dränera om men det vill jag undvika så länge det bara är möjligt av flera skäl. På ena gaveln finns ett garage på den andra en inglasad altan, på baksidan en källartrapp och på framsidan en entré.

Det här kanske låter konstigt men jag undrar om det finns någon metod som innebär att man kan "försegla" väggarna på insidan. Vilken hantverkare är den rätta att rådfråga, målare, plattsättare eller murare?

Någon här på forumet som har samma problem eller lösningen på hur man gör?
 
Redigerat:
Det där verkar vara ungefär som i vårt hus. Tyvärr tror inte jag det finns nåt vidare bra sätt att gå runt problemet. Fukten vandrar ju lite hit och dit beroende på temperatur i källare och hur mycket vatten det finns i marken utanför. Betonghålsten är inte vidare bra på att stå emot fukt. Den kan vittra sönder ganska ordentligt. Hörnorna under mark på vårt hus var helt uppluckrade. Det är ingen bra idé att försegla in fukten i väggen.
Mitt råd lyder tyvärr: Gräv upp och dränera så blir det riktigt gjort. :(
 
Att färgen bubblar och släpper på dina väggar kanske är något du kan leva med. Det skulle troligen vara ett mindre problem om inte väggarna var målade med "plastfärg", vilket det låter som på din beskrivning. Plastfärg är just ett sätt att försegla väggen fuktmässigt, och det får just det resultatet du ser, att putsen löser upp sig i sand bakom vilket får färgen att lossna...

Om källaren är som grovutrymme så gör det väl inte så mycket att det är lite färgsläpp. Om källaren är "inredd" och används som boyta så bör den isoleras utifrån.

Vi gillar både livrem och hängsle, så vi dränerade vår källare trots att den bara är grovutrymme, samt att jag lade ner ett stort jobb på att slipa bort plastfärgen på ytterväggarna. Jag fick putsa om väggarna på kuppen innan jag målade med kalkfärg.
 
Sorry, men det finns nog ingen enkel utväg...

Dränering brukar man få göra om (i runda slängar) vart trettionde år. I ditt fall är det nog hög tid. Att ni har tegelrör är ju en utmärkt anledning att ta tag i problemen, eftersom de antagligen läcker lika mycket som de forslar iväg.

Du har redan "problem". Innifrån kan du inget göra. Det blir inte bättre förrän du tar tag i det utifrån.


Jobbigt, men det blir bättre!
MVH
Ronnie
 
sandmarken bör dränera lika bra med eller utan fungerande tegelrör, tycker jag :).Är det bara ytterväggarna som har färgsläpp längst golv eller har du samma på innerväggar också? Finns det inga skador mitt på väggarna? Om det är bara längst golvet och det inte syns några skador högre upp på ytterväggar så kanske omdränering är det sista du ska tänka på :).

Så har jag resonerat:
Markfukten kan man inte dränera sej ifrån. Den vandrar underifrån sulan och upp i väggar och gör att väggen är lika fuktig som marken den står på. Är marken inte onormalt vattenbelastad så är det ingen fara med det .
Om man målar källarväggar med tätt plastfärg så händer det förr eller senare just det du ser i din källare. Det är mycker små mängder fukt som vandrar men efter några år släpper den tätta färgen. Ibland efter 2 år ibland efter 20 men det blir skador till slut.
Hade det varit målat med färg som "andas" typ, kalk-, kalkcement- eller silikatfärg så skulle man inte ens upptäcka att det är litet fuktigare vid golvet. Fukten skulle dunsta av utan att man märker det.
Jag skulle börja med att skrappa färgen och slå av putsen på ställen där färgen lösnar och putsen är skadat ( ramlar av) , låta väggar torka i några månader och först sen bestämma om det ska dräneras eller ej.
Har du tur så torkar dom skadade väggar och sen kan du renovera på rätt sätt: putsa om putsskador med samma putssort som redan finns på vägg eller svagare och sen måla med en färg som släper fukt genom

Om det är en tätt plastfärg som sitter där nu så brukar man kunna dra av den som gammal tappet. Under den är putsen fuktig och sandig och kan låta ihålig när du knakar på den - det ska bort. Börja med att rensa väggen vid golv på det värsta stället du har och vänta. Torkar det med tiden så kan du glömma omdränering, tycker jag. Putsen blir ljusare när den torkar.

Så har jag gjort i ett gammalt hus där källaren var säkert frisk så länge källarvägar var målade med någon typ av limfärg ( byggår 1938) . Sen målades det över med moderna färger och skador längst golvet blev synliga på i stort sätt alla väggar. Vid varenda ommålning reparerades väggar längst golvet med allt möjligt: cement, spackel, våtspakel, fiberblandat och jag vet inte vad som rekommenderades i butiker då. Det resulterade i att väggar övanför laggningarna smulades sönder av fukt och färgen bubblade som plastpåsar fyllda med sand. Huset skulle säkert dömmas till omdränering av en och annan .
Jag gjorde så som jag råder dej ovan. All färg och gamla "reparationer" fick jag hugga bort. Idag är väggar omputsade där det behövdes, målade med silikatfärg och TORRA som snus. Blev själv överraskad av så god resultat :).
Vårt hus står på en slutning av naturlig grus och sand och det var bara markfukten som spökade under den alltför tätta väggfärgen. Jag tror inte att det har någonsin dränerats om och jag vet ej om det ligger några dränrör i marken. Och det behöver jag väl knappt gräva efter så länge mina källarväggar håller sej torra :).
Så mitt råd är att prova som jag gjort. Ta bort färgen och all lössittande puts, vänta tills det torkat och sen anlita en MURARE värd sin yrkestitel ....om du inte vill putsa och måla själv .... som jag har gjort . Omdränering ska du tänka på först när det står vatten i din källare, tycker jag.
gaia
 
Tack gaia, det svar/inlägg du skrivit var det jag sökte men inte vågat hoppas på.

Att en omdränering efter 40 år (huset är byggt 1968) är den åtgärd som egentligen behöver göras tror jag fortfarande men som jag skrivit tidigare så vill jag undvika en omdränering i det längsta och överlåter den till nästa ägare.

Nu är fuktskadorna inte så omfattande, man ser att färgen släppt på ytterväggarna nere mot golvet och på några ställen har putsen skadats på så sätt att det går att skrapa bort den som sand. Det känns inte fuktigt när man lägger handen mot väggen och på innerväggarna syns ingenting.

Tror inte att väggarna är målade med plastfärg, den går i varje fall inte att dra bort i stora sega bitar det är bara vanliga flagor.

Under alla år har vi tyvärr haft garderober, frysbox och och andra grejer stående utmed ytterväggarna vilket säkert har bidragit till att luftcirkulationen inte har varit så god.

Jag får nog prova med att göra som du föreslår och hoppas det blir bra.
 
Det skadar inte att prova :). Många källare dräneras i onödan som om det var det bästa recept på att bli av med vanlig markfukt. Stor sulan i marken så blir den inte mycket torrare än marken som många tror ....om den inte är fuktisolerad underifrån.
Bra tecken att det inte känns fuktigt där färgen har ramlat av. Då betyder det att det inte finns jättestor fuktbelastning och bara det är fritt från färg och öppet så torkar det ju. Vet ej vad det var på modet att måla med år 1968 ... kanske fortfarande linoljefärg eller kanske plastfärgen redan var "det bästa".
Kolla bara pustsorten så du använder likadan eller svagare vid reparationer! Jag rekommenderar kalkputs som är den svagaste och blir aldrig fel på gamla väggar med okänd puts.
Lycka till!
gaia
 
Jo helt säket, som nämns, är det färgen/tapeter på insidan som ställer till problem. Jag var med om ett sådant jobb för ett år sedan, där vi grävde oss ned 2.5 meter till dräneringen, som visade sig vara i nyskick sedan 1965. Däremot var det stopp i rören för dagvattnet. Efter reparationen blev det vävat och ommålat på källarinsidan, 3 månader senare släppte väv och färg, och det såg ut som tidigare! Av skadan blir man vis, det första man bör göra, är att få dit spolbilen som kör munstycke och slang igenom båda rören = dränering och dagvattenledning. Munstycket stoppar om det är fel någonstans, först då kan man börja planera för att gräva sig ned till rören.
 
Redigerat:
Om man nu kan hoppas att det enbart beror på färgen att det blir fuktgenomslag varför visar det sig bara på väggarna och endast på ett område 10 till 20 centimeter brett och ca 20 centimeter upp från golvet? Varför märks ingenting högre upp på väggarna?

Hade det varit målat med färg som "andas" typ, kalk-, kalkcement- eller silikatfärg så skulle man inte ens upptäcka att det är litet fuktigare vid golvet skriver "gaia".

Hur blir det om man sätter kakel på väggarna?
Anledningen till frågan är att jag har planer på att göra ett rum till duschrum med en duschkabin, alltså inte en "vanlig" dusch utan en kabin där vattnet rinner ned i ett avlopp. Ett annat rum, f.d. pannrum är tänkt att göras om till tvättstuga och klädvårdsrum och även där skulle vara trevligt med kakel.

Ni, Saturnus och gaia verkar ha både kunskap och erfarenhet vad tror ni om kakel?
 
bekin skrev:
Om man nu kan hoppas att det enbart beror på färgen att det blir fuktgenomslag varför visar det sig bara på väggarna och endast på ett område 10 till 20 centimeter brett och ca 20 centimeter upp från golvet? Varför märks ingenting högre upp på väggarna?
Väggen suger upp fukten underifrån därför att sulan som väggen står på är inte fuktspärrat underifrån. Utsidan av vägg är ju fuktspärrat mot mark oftast med asfalt men undersidan har fritt kontakt med marken.
Om du gräver i jorden så är ju sanden aldrig snustorr men alltid litet fuktig (markfukt). Det gör att även cement som har kontakt med mark är ej 100% torrt . Sen med litet hjälp av kapilärkraften vandrar fukten uppåt men kan ändå inte vandra hur högt som helst. Kapilärkraften begränsar vandringen till en viss höjd som är olika för olika material. Dina putsade väggar tillåter att fukten kryper upp dom 20cm men ej mer. Hade det varit fex en papskiva såskulle fukten vandrat högre upp.
Titta på Isodräns reklambild på högra sidan av skärmen .... där är bara utsidan som är fuktskyddat men vägg har direkt kontakt med mark underifrån. Det minimala kontakt räcker för att med tiden förstöra putsen under en tätt färg. När sulan inte står i vatten tar det verkligen många år innan skador syns. Om sulan står i vatten så händer det mycket snabbare :). Källargolv är oftast av annan betongkvalitet än putsen på vägg och därför är det vägg som skadas mest. genom att låta väggar "andas ut " förhindrar man förfalet

Ang. kakel så skall man inte fuktspärra källarväggar och man skall tillåta att fukten vandrar ut genom fogar. kanske om 10-15 år blir fogarna smuliga så är det bara att foga om :). Men innan du kaklar måste du rensa bort färg av väggen så kakel inte ramlar av senare tillsammans med färgen .

Jag är ingen expert men har lärt mej mycket i min egen källare och genom att läsa om puts och fukt på danska sidor där det byggs mest av tegel och betong och problematiken är välkänd. Sverige är en trähusland och här vet man mer om träfärg än om puts :).
Att spola dränrör är ett bra sätt att kolla hur det står till.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.