Håller på att renovera kök samt bygga ut.

1)
Utbyggnaden, krypgrund med träbjälklag, 25 kvm, stora fönsterpartier. Har rekommenderats följande nedifrån och upp:
golvbjälkar 45x220, fullisolerade, cc 300, ca 5 m långa med ett stöd på mitten
28x155 spontat golvträ heltäckande
22x95 gles
värmefördelningsplåt, rör
papp
14mm Khärs parkett ej limmad

Känns lite overkill, åsikter? Borde räcka med att lägga 28x150 mm gles på bjälkarna med cc300 eller?

2)
I befintligt kök, 16 kvm, betongbjälklag, hänger ihop med utbyggnaden, står i valet och kvalet att använda spårade frigolitskivor eller gles även här. Kanske bra att köra gles överallt (får då lägga reglar på betonggolvet). Är det enklare att reglera värmen om man har samma system till båda slingorna?

Tacksam för åsikter!
 
Varför cc300? Räcker inte cc600, golvvärmekasetter mellan bjälkar, golvspån, papp,parkett.
Finns isolering under betongen? Om inte så är frigolit bästa sättet. Hade nog valt det ändå även om isolering funnits. Ett alternativ är att tex gjuta in det i flytspackel.
 
Håller med Fabian förutom golvvärmekassetter som är en dyr och dålig lösning. Bättre då att lägga en lös trall av 22x95 mellan golvbjälkarna och skruva upp denna mot spånet.
 
Ifall du kan tänka dig byta Golvvärme märke så har Roth golvvärme kassetter för 77krst
 
golvvärmekassetter som är en dyr och dålig lösning
Utveckla gärna detta mer, på vilket sätt är det dåligt förutom högre kostnad.
Golvärmekasseter är dyrare än trä men det bygger inte på höjden, man får plåtens värmefördelande egenskaper och den är enkel att lägga.

Bättre då att lägga en lös trall av 22x95 mellan golvbjälkarna och skruva upp denna mot spånet.
Hur menar du här egentligen? Är det inte bättre att sätta kortlingar mellan bjälkarna och lägga trallen på dem i samma höjd som bjälkarna, om man inte vill använda sig av specifika golvvärmeprodukter.
 
Tack för alla svar. Min arkitekt/byggingenjör avskyr spån så därför inga spånskivor. Han tror också att det är bra med ett heltäckande golv av trä under gles för att minska värmestrålningen nedåt. Vet inte om det gör någon skillnad. 28x70 på cc300 måste ju vara tillräckligt stabilt i alla fall.

Bef kök som har betongbjälklag är ett mellanbjälklag. Under finns en källare som är uppvärmd till ca 16 grader på vintern. Om gles även här så räknar jag med att kunna lägga minst 45 mm isolering och 45 mm reglar.

Har tagit in en offert på 1 + 2 som slutade på ca 29' (25 kvm värme i gles på bjälklag + 16 kvm värme i spårad frigolit 50 mm).
 
Han tror också att det är bra med ett heltäckande golv av trä under gles för att minska värmestrålningen nedåt
Just för värmestrålningen nedåt har det ingen betydelse då du har isolering under. Däremot blir det riktigt stabilt i alla fall.

Det är nog vettigt med flytande förläggning med isolering på betongen. Annars värmer du nog upp källartaket lika mycket som köksgolvet.
 
Fabian-Bom skrev:
Utveckla gärna detta mer, på vilket sätt är det dåligt förutom högre kostnad.
Golvärmekasseter är dyrare än trä men det bygger inte på höjden, man får plåtens värmefördelande egenskaper och den är enkel att lägga.


Hur menar du här egentligen? Är det inte bättre att sätta kortlingar mellan bjälkarna och lägga trallen på dem i samma höjd som bjälkarna, om man inte vill använda sig av specifika golvvärmeprodukter.
Värmen från slangen överförs till största delen genom ledning via plåten till golvet. Därför är det viktigt att plåten ligger dikt mot golvet. Just det har varit problem med kassetterna. Dom fjädrar upp dåligt och ligger bara an mot delar av golvet.

Sen har vi Wirsbos metod att skråspika 45x45 cc600. Den som har försökt inser att det är en skrivbordsprodukt. I praktiken kommer endera glespanelen eller golvbjälkarna rå (vara högsta punkt). I ena fallet vilar golvet på glesen istället för bjälken och i det andra glipar det mellan plåt och golv.

Metoden med "trall" löser dessa problem och är i alla fall snabbare än 45x45-metoden. Den är som följer: Kapa två bitar gles till samma längd som avstånd mellan reglarna. Kapa till fyra bitar gles som är lika långa som facket minus det som behövs för att kunna vända med slangen. Lägg ut kortbitarna en halvmeter in i facket och skruva eller skjut fast de långa bitarna i kortbitarna. Lägg i plåt och skruva eller skjut fast den på en sida. Lägg i slang och trycksätt. Lägg golvet och dra i lite lagom med skruv i glespanelen så att plåten sitter pressad mellan golv och gles.

Metoden har även den fördelen att man kan medla lite om tex bjälkarna inte sitter cc600
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.