Om man jämnför med att få ett inflyttningsklart ( t.ex) Myresjöhus 1-plans på ca 130 kvm mot att göra allting själv i samma utförande, hur mycket kan man spara då ungefär?

Om man tar tjänstledigt från jobbet i ett halvår ( kanske önsketänkande ) för att bygga på sitt hus och köpa in all inredning själv, blir det ändå mycket pengar att spara?

Låter man ( t.ex) Myresjö göra jobbet så kan man ju i alla fall få in sin lön i sparkassan...

Tänker jag helt galet?
:confused:

Min man vill göra mycket själv, men jag är rädd för att det kommer bli tok-galet mycket jobb. Tapetsera och lägga parkettgolv verkar mindre skrämmande...kanske...
:eek:

;)
 
Det blir en hel del som ni kan spara på att bygga huset själv jämfört med att köpa ett färdigt på totalentrepenad. Hur mycket är svårt att säga, allt beroende på hur bra rabatter och hur lång tid ni tar på er. Men säkert runt 5.000 - 7.500 per kvm.

Men så får man räkna med att det tar längre tid att bygga det, och att man inte får någon lön under den tiden. Och ett halvår är verkligen i underkant. Minst ett år, närmare 1,5 år. Beroende på hur mycket som måste var färdigt. Om ni bygger 1½ eller 2 plans, så behöver ju inte ovanvåningen inredas innan ni flyttar in. Sedan så är det ju så att man måste ju inte ta ledigt från jobbet hela tiden. Det tar ju ett tag från det att man gjutiti plattan tills man kan börja bygga på den, och sitta och rulla tummarna den tiden är ju onödigt.

Är ni bara händiga och inte har några barn som måste ha uppmärksamhet så kan man ju lägga 12-14 timmar om dygnet på bygget när det väl har kommit igång och då minskar man ju ner på tiden lite :).

- M
 
Mikael_L
Vår tanke är (men inget är skrivet i sten) att bygga lösvirke helt själv. Ledig från jobbet under tiden.
Ibland går iofs tankarna mot fiskarhedenvillan, floods trähus etc, "lösvirkes"-byggsatser. (men då försvinner en del av "vinsten" i deras fickor)

Att spara en 500'-600' räknar jag nog med. Men då krävs det nog att man inte börjar fega ur här och var och tar hjälp med stomresning, VVS, våtrum osv... För då tickar nog pengarna ("vinsten") iväg rätt snabbt.

Jag har inte en tanke på att hinna få det inflyttningsklart men ej färdigt på mindre än 9 månader heltids byggarbete. Och då måste jag nog dessvärre vara nästan lika säker och snabb som yrkesmännen. Så kalkylen ligger just nu på 9-12 månader för ett nästan-klart-hus.
Tiden räknar jag ifrån färdiggjuten platta ... som Gladh påpekar.

Var försiktig med tidsplanerandet, om tidsplanen skiter sig rejält kan det tyvärr bli riktigt ansträngt i familjen. Fundera på om det går och hur det ska lösas om det krävs ett halvår extra.
Eller ha buffertpengar klara, att ta in proffesionella krafter med, ifall tiden inte håller, hälsan inte håller eller att byggfliten helt enkelt sviktar.

En del saker planerar vi att försöka köpa begagnat, t.ex kök, som man då och då kan hitta rätt frächa till rätt pengar.
Fönster är en stor utgiftspost där man kan klara sig med 30' men också lätt bränna 200' ifall man satsar på dyrare utföranden ...

Vi/jag har alltså inte ens börjat än, så jag skulle säkert kunna ge mer handfasta råd ifall vi redan var i mål.
Men så här ser våra tankar ut i dagsläget iaf. Hoppas det hjälper lite.

edit:
Spara 500-600' är alltså inte med utebliven lön medräknat ...
Men min lön det året blir alltså denna halvmiljon.
Förutom det måste det kännas skönt att bo i ett hus där man fick välja allt själv, att man vet att det sitter tillräckligt många ankarskruvar till takstolarna, att man vet exakt hur bra det blev isolerat och var varenda rör, elledning skruv och spik sitter. :)
 
Redigerat:
Tack för era tankar och erfarenheter!

Nu har vi 2 barn på 3 & 6 år så ett projekt på ca 1 år känns för stort.
Jag tänkte om man fick "skalet" rest, som de verkar göra på ett dygn, och sedan fixa allt invändigt på egen hand...
Kanske ta hem varor från utlandet där det är billigare...?

Jag är mest rädd för att vi ska stå där mitt i alla kaos o känna "Hjälp - vad har vi gett oss in i!?"
Men de flesta här verkar ju dock ha posetiva erfarenheter...
 
Vi köpte vårat hus stomrest och gjorde resten själva, utom elen, och det tog nästan 1½ år innan vi kunde flytta in.
Då jobbade vi på kvällar och helger samt semestrar. Det är fruktansvärt mycket jobb att bygga ett hus själv för man måste ju också lära sig alla moment som skall utföras....Vi var optimister och hade räknat med att det skulla ta ½ år innan vi kunde flytta in...med andra ord blev det ett år försenat...

Nu har vi iofs ett ganska stort hus men att bygga ett lösvirkes helt själv på mindre än ett år låter svårt om man inte jobbar som snickare i sitt vanliga liv....
 
A
Vi bygger i lösvirke och stomreste i juli förra året. Är nu inne på sluklämmen och flyttar in om ungefär en månad, så byggtid ungefär ett år. Å andra sidan har Micke varit heltid vid husbygget nu ett tag tack vare att han har egen firma med sin far och har planerat detta sedan länge.
 
Men att ta in någon extra snickare på egen hand istället för att använda Husföretagets för att skynda på bygget liiiite...?
Det borde man väl också kunna spara in en liten slant på?

Min önskan är ett enplanshus.
Finns det någon som renoverat kök, och t.ex 1 badrum o sedan flyttat in för at slippa dubbla kostnader?
Kan det funka?
Jag har hört en del som flyttar in hos föräldrar eller i en husvagn, men jag har svårt att se mig stå ut med det...
Då hade jag nog hellre bott i kaoset o fått loss lite pengar från vårt nuvarande hus..

Någon som varit i den sitsen?
 
Det bästa är att lägga mycket tid på bygget i inledningsskedet.... grunden klarar alla av att göra själva (men tar cirka 100 timmar). Det är inte svårt att stomresa ett hus, det går snabbt och är ganska enkelt (förutsatt att man har med någon som vet hur det ska göras). Själva arbetet är inte speciellt komplicerat.

Jag har haft två snickare till hjälp och stomrest vårt hus. Det tog cirka 9 dagar (runt 135 snickartimmar). Under tiden hantlangade jag, gipsade, spikreglade, hjälpte till med stommen, spikade råspont och pappade.
Så efter två veckor hade vi stommen klar och pappat tak.

Huset är 174 kvm, ganska avancerat konstruktion (vinkelhus, med utbyggnad = 4 gavlar). Totalkostnad för allt byggmaterial till husbygget (tom färdig gips invändigt) cirka 250 000 kr). Snickarna kostar inledningsvis cirka 60 000.

Håll kontakten med snickarna efteråt och ta hjälp med det ni behöver. T ex ni kan lägga teglet , men snickarna hjälper till med ränndalar. De kan komma och visa hur det ska göras. De kan visa hur ni ska läkta taket, men hjälpa med vindskivorna (för att få det riktigt snyggt).

Nu är vi strax klara med huset utvändigt (totalt 350 snickartimmar inköpta). Det ger en kostnad på cirka 400 000 för byggmaterial och arbetskraft. Vi har fått bra priser genom snickarna. Vi började resa huset 5 maj och jag har varit på bygget *dygnet runt*.

De stora pengarna tjänas lättast in på grund och utvändigt arbete (sett till tid). Då lejer jag hellre bort spackling, salning av fönster och listning.
 
Tack för dina kloka ord!

:surprised:)
 
Det kanske blir billigare.
Men om ni inte är VÄLDIGT ändiga och kan göra mycket sälva eller har kontakter så att ni kan få billiga leveranser så är det svårt att få slutnotan att hamna lägre än totalentreprenörens. Risken finns ju att det tvärtom blir dyrare eftersom det är svårt för en lekman att överskåda alla "småkostnader" som sammantaget kan bli ganska stora kostnader.
Dessutom är risken stor att ni spräcker tidtabellen (tid är också pengar)
Ansvarsfrågan när det gäller garantier hamnar även den till större del på er.

Dessutom finns det risk att man kanske inte var sådär händig som man trodde och att finishen blir sisådär på målning, tapeter, golv etc. Då förlorar ju huset värde. (Jag har sett en del nybyggda hus där beställaren gjort finishen själv och i en del fall har det blivit mindre bra)

M.a.o. det finns en liten chans att det kan bli marginellt billigare men det finns en stor risk avseende slutfinish, tider, garantier och slutpriset.
 
En kompis till mig tog tjänstledigt ett år och byggde deras hus, tillsammans med en snickare till vissa delar. Han beräknar att de sparade ca 450 tkr, ungefär vad han skulle ha haft i lön under det året, vilket dock netto är mer värt då man betalar duktigt med skatt på de pengar man drar in i lön som alla vet. Dock tycker han själv att det bästa med det hela var just att göra något helt annorlunda i ett år, samt känslan av att ha byggt huset själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.