Hej igen, undrar om någon har koll på Kvänumspriser för "tradition-serien" ? Är det dyrare än att platsbeställa?
 
Jag vet bara att de ligger snäppet över tillverkare som Ballingslöv och marbodal. Tror inte att det är dyrare än ett platsbyggt i Stockholmsområdet i alla fall.

Jag tycker att det är kul att titta på deras utställningar för de har duktiga inredare som sätter ihop en bra mix av bänkskivor, kakel, beslag och blandare. Man kan få mycket idéer bara av att titta på utställningarna. Sedan har de flesta tillverkare liknande luckor om man inte vill lägga de pengarna på snickerierna.
 
aha, nej vi vill lägga ca 100.000 kr inkl vitvaror (gillar ikeas dåtidserie i svart), och jag tror att kvänum ligger högre?
 
Apropå det där med att köpa Kvänum o dyl kontra platsbyggt, så kan man hitta andra vägar också. Som jag berättat annorstädes gjorde jag så att jag köpte stommar, skåpinredning etc från IKEA och beställde luckor och lådfronter, plus ett skåp som måste ha specialmått för att jag skulle "få ihop det", från ett snickeri. Det blev inte alls så dyrt, drygt 40000 sammanlagt till IKEA och snickeriet - i o f s inget särskilt stort kök men inte direkt litet heller.

Det fanns ett par fördelar som kändes viktiga för att få till det på det sätt som jag ville ha det.
Dels kunde jag välja proportionerna på luckorna själv. Jag tycker att många av de modernt fabrikstillverkade ramluckorna - inkl Kvänum-köket på bilden här ovan - har alldeles för bred ram. Det ser tokigt ut, speciellt på 3-lådorshurtsar där ramen kan bli bredare än fyllningen.
Dessutom kunde jag beställa omålat och penselmåla själv (eller okej, jag rollade och efterdrog med pensel) för att få en litet mer hantverksmässig känsla på det hela. Moderna fabriksgjorda ramluckor är, om de inte ska bli alltför dyra, ofta formfräst och sprutlackad MDF, som jag tycker kan se litet, ja, nästan plastigt ut.
 
Tack för ett bra tips Farzan. Vi tycker om taklisterna och de väldigt höga överskpåsluckorna som finns på många av Kvänumskök men det kan man som du nämnt fixa med hjälp av en snickare. Det sitter vissa stommar i köket som vi gärna vill återanvända och köket är enligt uppgift renoverat 2002 så jag tror att de funkar (mdf) Vi vill bygga en servieringsköpsliknaden del också ska man platsbygga det helt då enligt dina erfarenheter? Vi har typiska dörrar från 20 talet som är uppdelade i fyra delar(ramar) och det snyggt om man kan matcha det med köksluckorna. Vad tycker du om detta är det mer 20-tals känsla?
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={37D1DCD9-FB81-456A-B55F-BBE8ECE1B58B}
 
Tack för tipset Elin! Vet du om företaget enbart luckor eller måste man måttbeställa både stommar och kök? Kanske en dum fråga men jag hittade inte informationen på hemsidan. Och vad är fasligt dyrt :)? Tacksam för svar. Jag är så glad för detta forum, jag hoppas att kunna dela med mig av mina erfarenheter senare. mvh /emelie
 
De gör hela kök, alltså stommar och luckor. Har egentligen svårt att uttala mig om priset, har ej gjort så noggranna jämförande studier mellan olika köksleverantörer, men om jag har förstått det hela rätt ligger de i nivå med ballingslöv typ, men man får då väldigt fint hantverk för pengarna. Inte billigt, men billigt för att vara specialbeställt.

/Elin
 
eme800 skrev:
Tack för tipset Elin! Vet du om företaget enbart luckor eller måste man måttbeställa både stommar och kök? Kanske en dum fråga men jag hittade inte informationen på hemsidan. Och vad är fasligt dyrt :)? Tacksam för svar. Jag är så glad för detta forum, jag hoppas att kunna dela med mig av mina erfarenheter senare. mvh /emelie
Jag har ett kök från Lundins. Bor i 20-tals hus och valde enkla målade ramluckor. Vi har 280cm till tak och det var inga problem att få så höga överskåp. Jättenöjd med köket. Kostnaden låg i nivå med Ballingslöv ungefär fast köket blev bättre med en hel del speciallösningar.
Det går med all säkerhet att beställa bara luckor från dem de är mycket flexibla. Räkna dock med rätt så lång leveranstid. De har mycket att göra och stänger dessutom för semester så här års.

hus

hus
 
Hej Kamy, superfint kök! Jag tror tyvärr att Ballingslöv ändå är för dyrt för oss, men som sagt luckor kan man alltid köpa. mvh/em
 
Skulle gärna vilja lyfta upp den här tråden igen. Tror jag fått lite tankar om hur ett 20-talskök ser ut. Skulle dock vilja kasta ut frågan avseende vad folk hade som bänkskiva och ho denna tidsålder. Antar att porslinshoar var det vanliga men om man inte vill köra kalksten (som är rätt känsligt, har jag förstått)?
 
Jag tackar för info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.