Hejsan

Jag har under våren renoverat mitt kök i en lägenhet, och tänkte jag skulle posta lite bilder på resultatet. Kanske kan det hjälpa någon att få inspiration. Kostnaden hamnade på 17.000:- exkl ny spis som jag ska se om jag kan få tag på en begagnad.

Det är den första renoveringen jag har gjort förutom lite tapetsering och så tidigare, så jag är nöjd med resultatet.

Här är lite bilder på hur det såg ut innan. Inte direkt trevligt, och dåligt med både förvaring och rumsyta.


Snygg lösning när kylskåpet inte får plats i högskåpet =)
IMG_0144.JPG

IMG_0145.JPG

IMG_0146.JPG
 
En vägg som delar av köket i två delar. Antar att det är för att det passade bra med en kökssoffa där förr i tiden. Nu känns det bara trångt.
IMG_0154.JPG

IMG_0156.JPG

En dörr in till sovrummet som ska bort, då det finns en dörr från hallen också.
IMG_0157.JPG
 
Så här blev det när allt var färdigt...

Jag har målat om alla gamla skåp invändigt, och målat om luckorna samt satt dit nya handtag. Köksfläkten och bänkskivorna är utbytta, mellanväggen och högskåpet med kylen i är borttaget. Kylen är flyttad, och har fått sällskap av nya under- och överskåp.

IMG_0648.JPG

IMG_0649.JPG

IMG_0650.JPG

IMG_0651.JPG
 
IMG_0652.JPG

IMG_0653.JPG

IMG_0654.JPG
 
Wow! Vilken skillnad och så snyggt det blev. Måste kännas härligt att ha åstadkommit det för endast 17 000 kr?
 
Tack, och jodå, jag hade bra flyt och fick tag på köksskåpen från min moster för 1000:- (Endast 2-3år gamla tror jag.)

Sen fläskade jag i och för sig på med ett dyrt golv, Forbo Marmoleum som gick på 400:-/m2 (ca3500:- ), men det tycker jag det var värt, för det är riktigt skönt att gå på, och ser snyggt ut med =)

Om någon undrar om "pelaren" bakom kylskåpet så är den där för att dölja kablar och VP-rör som tidigare gick ner i mellanväggen. ( Inte så lätt att dra om metallrör i betong, så det gav jag mig inte in på. )
 
Redigerat:
Totte_S
Det är nog många med mig som blir lyckliga av att du sparat de fantastiska originalskåpen med skjutdörrar. Kul kök blev det, färgstarkt och ett riktigt golv, tror du prioriterade bra där. Snyggt!
Pelarlösningen var också en kreativ lösning på ett problem som oftast bara blir en ful fyrkantig trumma.
 
Verkligen fin renovering för en billig peng!
 
Den röda färgen är svår att fånga bra på kort, sen är det ju olika på allas skärmar med, den ska i alla fall föreställa mörkröd/vinröd, så den är inte riktigt så illröd som det ser ut. Första och sista bilderna stämmer bäst i färg på min burk i alla fall =)
 
Grattis till ett jättefint röd/vit kök :). Ni klarade konsten att förändra och förnya utan att riva ut. Ett gott exempel på att det lånar sej att vara kreativ :).
Det dörrlösa skåpet - om ni har kvar en bit gardintyg så kanske kan man sy en liten gardin som täcker hålet? Vet ej om det går för hela skåpet men kanske den nedre delen?
gaia
 
gaia skrev:
Det dörrlösa skåpet - om ni har kvar en bit gardintyg så kanske kan man sy en liten gardin som täcker hålet? Vet ej om det går för hela skåpet men kanske den nedre delen?
gaia
Det var en bra idé som jag faktiskt inte tänkt på. Det skulle ju helt klart bli snyggare att täcka för "PET-platsen" under skärbrädorna. Utrymmet är egentligen tänkt för en bänkdiskmaskin, om jag nu någonsin blir så lat =)
 
Verkligen bra jobbat. Kul att du har kunnat behålla och fräscha upp, komplettera och få det riktigt snyggt! Det där köket skulle jag kunna trivas i.
 
Tack för alla positiva kommentarer. När man väl har renoverat ett kök så är det inte mycket i en lägenhet som skulle kunna ställa till problem. Man lär sig grymt mycket som man förhoppningsvis har nytta av i framtiden.
 
Måste också ge lite beröm. Starkt jobbat.

Gillar att ni behållit det gamla för sig och gjort en ny del med skåp och lådor lite avskilt från det ursprungliga. Då fungerar det bra med två olika stilar. Det hade inte blivit lika snyggt att försöka bygga ihop dettill en enhet.
 
Har du lagt maromoleumgolvet själv? Var det knepigt, särskilt vid knixar och hörn vid element osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.