Status
Tråden går ej att kommentera.
AquaCobra, det är ditt eget val att ”inte döma ut Roxistenhus på andras erfarenheter/uppfattningar”. Men detta kan kosta dig många sömnlösa nätter i framtiden. Hade du ringt mig så hade jag berättat att vår historia inte är unik på något sätt när Roxi Stenhus bygger hus. Jag hade berättat för dig att vi redan är 6 familjer som ligger i rättstvist med Roxi Stenhus. Och det är lätt att ta reda på mina påståenden. Det är bara att ringa till tingsrätterna i Malmö, Lund och Ystads tingsrätt.

Du kanske undrar varför vi fortsätter vår kamp nu när Roxi påstår att de ”färdigställt” huset (det bör tilläggas att huset innehåller stora fel som inte motsvarar kontraktsritningarna/kontraktet)? Du kanske undrar hur ”gnälliga” folk kan vara och som aldrig ger upp mot stackars Roxi Stenhus som bara vill fortsätta bygga (skit)hus ?

Här kommer ett utav många anledningar:

Vi (de sex familjerna) är i åldern 35-71 år. Ett utav de 2 pensionärsparen (jodå, Roxi har ingen respekt för om du är gammal eller ung, de suger musten ur dig ändå ) har en ”godkänd” besiktning sen september 2007, men fortfarande inte kunnat flytta in. Roxi lyckades på något sätt få Garbos-besiktningsman att godkänna hela entreprenaden utan kök, värme och varmvatten, vid besiktningstillfället. Fastän kontraktet inte är hävt på något sätt, är kunden tvungen att själv kontakta underleverantörerna för att få huset beboeligt. När detta blir är det ingen som vet. Och de byggde på TOTALENTREPRENAD. (har fått tillåtelse utav pensionärsparet att berätta deras historia här på forumet)

Om någon ifrån Roxi-gänget inte är ”dina kompisar” sen innan så har du långt kvar innan ditt hus blir färdigt. I början är man lycklig över att huset fortskrider. Råkar ni på ett utav Roxis ”misstag” så avstannar hela bygget. Då förbytts lyckokänslan till besvikelse, oro och en stressituation som är svår att ta sig ur. Du är helt i händerna på det husföretag du råkat skriva ett kontrakt med.

Att bygga med Roxi är ett lotteri.

Deras intyg är inget värda och en del intyg försöker de faktiskt förfalska, vilket självklart inte går hem hos en professionell Garbo-besiktningsman, när det är dags att granska intygen i byggpärmen.

Jag har en känsla av att du har startat den här tråden p g a att du börjar bli nervös, nu när Roxi börjat bygga på ditt hus. Du märker nog att allt inte står rätt till och du gör helt rätt i att skriva i byggahus-forumet. Det kommer inte att hjälpa dig så mycket, men definitivt andra kunder som funderar över ett Roxi Stenhus. Jag hoppas bara att du snart avslöjar deras verkliga behandling utav dig……………….

OM Roxi mot förmodan skulle lyckas (vilket jag faktiskt hade en förhoppning om, tills jag såg bilderna på din hemsida och upptäckte vem som bygger ert hus…………), så kvarstår faktum att många kunder är missnöjda, samt 6 familjer hamnat i rättstvist mot dem.
 
Är det någon som har analyserat bokslutet för Q1 - 157Tkr?
Jag hittade en post "goodwill" som var på 4250Tkr för Q1, det är lika mycket som hela 2007
Har dom bokfört pengar till eventuella tvister?

Även skulder var ett intressant kapitel "Summa kortfristiga skulder" 22 270Tkr för Q1
Motsvarande siffra för hela 2007 var 21263Tkr och för Q1 var det 15983Tkr

Dessutom har dom tänkt att byta namn till Trimera AB, den 4 Juli


Jag hoppas verkligen att erat hus blir lyckat trots alla signaler
 
"Goodwill" poster är skillnaden mellan priset man betalat vid ett uppköp och vad som sedan är marknadsvärdet. Dvs de har förmodligen betalat överpris för något bolag de köpt.
 
Nej, Goodwill är snarare skillnad mellan bokfört värde och marknadsvärde, d v s definitionsmässigt har goodwill inget med "överpris" att göra, det finns i sig inget konstigt med att marknadsvärdet på en tillgång kan vara högre än det bokförda värdet. Huruvida just den goodwill som här diskuteras är "värd sitt belopp" har jag dock ingen aning om.
 
Jackie skrev:
AquaCobra, det är ditt eget val att ”inte döma ut Roxistenhus på andras erfarenheter/uppfattningar”. ...
Utav ditt svar står det rätt klart att ni samt de övriga 6 familjerna som du nämner har kommit på rejäl kollisionskurs med Roxistenhus AB. Jag förstår att ni känner er frustrerade men detta, mitt inlägg, skulle jag vilja hålla rent från ren skär smutskastning och hellre ta upp specifika saker som man skall vara vaksam över. Alltså som byggherre för vårat hus i Skegrie så är jag intresserad av er hjälp. Har du möjlighet att specificera vad som gått galet och vad jag skall vara vaksam över så är jag hemskt tacksam.

Visst har vi haft några oklarheter med Roxistenhus men dessa är i stort sett avklarade. Som jag har erfarit gäller det att vara delaktig så mycket det går och frågasätta allt som verkar oklart. Ta god hjälp av er kvalitetsansvarige och tag även kontakt med kommun om något verkar oklart. Under byggtiden så har både jag och min fru frågasatt hur saker och ting görs, för att både lära sig och kanske oxå få upp Roxistenhus's insikt till att hålla byggherren uppdaterad. Det gäller att vara så öppen som möjligt och lösa problemen så fort de uppkommer.

Bygget går som på räls nu och jag kommer uppdatera vår blogspot sajt (torndahl.blogspot.com) med fler bilder ikväll. Innerväggarna är uppe och "enklat" (en gips skiva uppe på var innervägg). Elen är dragen och nätverket är på gång (STP kablar skall det vara!!). Nu väntas "dubblingen" (två gips skivor per innervägg) och sen är det målaren som skall in och härga :D. Köket är beställt sedan en vecka tillbaka. Vi får in FIBER i huset!!
 
Redigerat:
znitz skrev:
Även skulder var ett intressant kapitel "Summa kortfristiga skulder" 22 270Tkr för Q1
Motsvarande siffra för hela 2007 var 21263Tkr och för Q1 var det 15983Tkr
Bara en liten kommentar – balansräkningen gäller vid ett visst datum, och det spelar ingen roll om det är för ett kvartal eller ett helt år. Men visst, i mars 2007 var de kortfristiga skulderna 16 Mkr, i dec 2007 21 Mkr och i mars 2008 22 Mkr. Det är ingen bra trend., även om de kortfristiga skulderna som helhet kan de variera en del beroende på leverantörsskulder.

Det som jag tycker är mest oroväckande är att skulderna till kreditinstitut ökar för varje kvartal (från dryg 4 till drygt 10 Mkr på ett år), och att de beviljade krediterna är utnyttjade nästan till fullo. 2008 kommer att bli tufft. Jag skulle inte bli förvånad om antingen lånen kommer att ökas ytterligare (om bankerna tillåter detta), eller det bli ännu en nyemission.
 
Men egentligen hur många hus har Roxi byggt under 2006-2008? De sex som är stämda av Roxi hur många procent utgör de av alla som byggt med dem? Tyvärr tror jag att den procenten är stor...

Jag tror verkligen att Roxi i dagsläget börja förstå att man måste som Aqvacobra skrev om ha "insikt till att hålla byggherren uppdaterad. Det gäller att vara så öppen som möjligt och lösa problemen så fort de uppkommer".

Om man inte har byggare som man vet kan ro iland ett projekt, så varför teckna kontrakt? Om företaget tar in oseriösa byggare, så är det ju förtagets fel och inte kundens, helst inte då man säljer sina hus med totalentreprenad och då ligger högre i pris än de som har delad entreprenad. Du som kund betalar ju för ett hus med viss kvalitet och då ska ju företaget ge dig vad du betalat för, utan att man måste blanda in jurister och hålla inne pengar, eller att roxi skicka in fakturor som man bestridit till inkasso mm...Jag har själv fått ett brev där jag fått veta att jag minnsan ska vara tacksam för att roxi säljer med totalentreprenad... Men VI HADE JU ALDRIG anlitat dem om de inte hade totalentreprenad.

Nu försöker faktiskt Roxi fixa vårt golv i övervåningen, killen som är här är trevlig, men jag vill se vad resultatet blir i slutändan innan jag uttalar mig om hur duktig han är.. Det största knarret har försvunnit men det finns fortfarande knarr i golvet/väggen på vissa ställen. Ska man behöva acceptera något knarr i väggen när man går på golvet? Jag hoppas verkligen att de fixar till alla fel innan de är klara med vårt hus, för jag kommer inte nöja mig med ett halvdant arbete...
 
Redigerat:
Hur går det för er?
 
Är också nyfiken hur det går för er...
Har nämligen sett att en av tomterna i vårt område fått en roxiskylt..... innebär att en av våra kommande grannar också kommer att bygga med de.....
ska bli intressant att följa... hoppas allt går bra både för er och våra kommande grannar...
 
Haloj alla galna husbyggare :D. Nu så har sommartiden kommit och byggtakten har minskat en hel del, tyvärr :(. Huset står i följande status:
  • Innertaket är gipsat och målat
  • Lösull lagt på vinden
  • Alla fönster och dörrar är på plats
  • Alla innerväggarna är spacklade och målade (vissa väggar väntas med fondvägg)
  • Parkett håller på att läggas i sovrummen.
  • Flytspackling väntas i kommande veckan för läggning av 300x600mm klinkersplattor i kök, vardagsrum, hall och grovkök
  • Nätverkskablarna inlagda men FELAKTIGA (skall vara STP och INTE UTP) väntas bytas SNARAST
  • Vindskivorna målade (svarta)
  • Elen dragen för fasadbelysningen, inkoppling väntas

Blogspot sajten uppdateras imorgon med nya bilder.

/Marcus
 
Ett tips är att kolla isoleringen, elektrikerna brukar vara slarviga när de sätter tillbaka lösullen när de drar kablar på vinden.

Så här ser det ut för oss exempelvis i en vårt vardagsrum i ryggåstaket, bilderna är alltså från en värmekamera och en vanlig kamera... utetemperatur +5grader ..

De som inte känner till hur en värmkamera fungerar, blått är kallt och gult är varmt...rött = mittemellan...
Det ska alltså inte vara någon stor differens mellan olika mätvärden i samma tak...Vi har i denna mätning mer än 8 grader differens på ett avstånd av 30 cm, alltså är inte isoleringen på plats.
 
  • värmeskorst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • öppenspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur går det för er? Skulle ni inte uppdatera hemsidan;)?

Ett nytt tips från en drabbad, kolla fönsterna kontra bygglovet.. I vårt bygglov står det uttryckligen att vi ska ha Argonfönster ( roxi har alltså upprättat bygglovshandlingarna) men inte har vi det. Jag har kontaktat Pilkintongoch fått det skriftligen att vi inte har argonfönster... Bygglovet är ju en offentlig handling och där ska det ju vara rätt, lika så måste ju energiberäkningen ( som kommunen kräver) vara baserade på rätta faktorer...

Kan tilläggas att Roxi bytte produkter under bygget gång gentlemot kontraktet. ex centraldammsugaren har vi Husky skulle vara ett annat märke från början osv. Vi trodde faktiskt att de skulle sätta dit argonfönster när de skrev det i bygglovshandlingen, för idag är det ju det vanligaste att ha i fönster.
 
AquaCobra skrev:
Nu har det kommit till att elektrikern skall in och dra sina ledningar och jag har önskat att få in Lexcom Home systemet i huset. Enligt flera rykten enligt elektrikern är Lexcom inte speciellt bra för TV signaler vilket han inte kan förklara. Då jag fått rekommendation av en mycket tekniskt kunnig arbetskollega så tvivlar jag starkt på detta men som sagt jag kan inte dementera detta. Vore tacksam om ni som har erfarenhet av detta kunde dela med er, snälla :).

Lite ny information om huset är att plattan är på plats (vi väntar fortfarande på dokumentet från projektledaren som styrker hans aggerande), ytterväggarna är på plats, takstolarna med "takpapp" (eller vad det nu heter" och läkten är på plats, innenväggarna håller på att resas och takpannorna är på väg.

Kolla in blogspot sajterna för bilder. (skall uppdatera med nya bilder idag)

Kul att så många är angagerade och intresserade av vårt bygge, tack för era kommentarer.

MVH,

Marcus
Det är riktigt att Lexcom i bland inte ger riktigt bra TV bild, orsaken är att man skickar TV signaler på TP kabel (105 ohm) all TV utrustning är 75ohm, visserligen har man en ”balun” på utgången som skall kompensera för det men det är inte det samma som att bygga med konventionell koax kabel.
Vidare kan jag berätta att vi flyttade in i vårt Roxihus förra våren och alla anmärkningar är fixade, vissa tog lite längre tid än andra men huset är klart. Vi kom överens på slutet om skälig ekonomisk ersättning för sådana småfel som skulle orsaka mer obehag att fixa än att låta vara, så ha förtröstan och håll koll på bygget och var sakligt i din argumentation så skall du se att det går bra.

Anders
 
Nu när semestern snart är över (2veckor till :)) så har vi kommit till läget att all interiör snart är färdig och putsning av huset kvarstår samt fasadbelysningen. Men som ni som följt utveckling har sett att vi installerat ett nätverk för att sedan kopplas ihop med FIBER från Telia, vilket är den enda mig vetande befintliga lösningen på kommunikation för området. Glad i hågen så tror jag att detta inte kommer att bli något somt helst probelm ... NOT!! När man ringer till Telia för att lägga en beställning för inkoppling till detta fiber kan Telia inte svara på några som helst prisuppgifter utan det skickas ut en offert vilken man senare skall ta ställning till. Då jag tyvärr inte fått någon offert ännu från Telia så hörde jag mig runt med de nya grannarna hur de tänkt lösa situationen med kommunikation och alla svarar Fiber med Telia och att de fått en offert på 25000kr/hushåll!!! Hmmm... detta skall vara enda lösningen .... WHAT!?!?!?! Området innefattar 80 hus vilket då blir 2MILJONER kroner för inkoppling. Ok att projektering och annat dylikt kostar pengar, men hallå!!! Är det någon som vet något mer om detta och eller om det finns någon anna billigare lösning? Tänkte Telia att de skulle tjäna in hela projekteringen på bara inkopplingen?!?!
Kollade upp Trelleborgs kommuns hemsida om bredbands planerna för kommunen och hittade ett dokument innehållande beslut om detta, IT-infrastrukturprogrammet, vilket (enligt deras hemsida) ...
Trelleborgs kommun har ett långsiktigt program för utbyggnad av bredband i kommunen. IT-infrastrukturplanen antogs av kommunstyrelsen i november 2002 och fastställdes av kommunfullmäktige i december samma år.

Yepp, nu är jag rätt så .... hmmm .... förbannad (är milt sagt) på detta monopol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.