Är ränterallyt (bundna framförallt) över för denna gång eller vad tror ni??
De bundna har börjat stiga efter goda siffror i framförallt USA och nu nämns också att allt fler analytiker börjar ompröva sina beslut om sveriges ekonomi och dess styrränta, att den kommer att höjas tidigare än man trott pga god fart på ekonomin..

Vad tror ni??
:)
 
Själv tror jag (och hoppas) att det inte är över.
Med tanke på att vice riksbankchefen (har jag för mig..?) gick ut och sa efter sänkningen på styrräntan att "vi kunde nog ha sänkt mer", så tror jag INTE att de kommer höja den inom det närmsta.
Kanske inte heller sänka den efter siffrorna från USA, samt om nu svenska ekonomin skulle börja ta fart. Men antagligen kommer den vara kvar på samma nivå som idag. ("Kvalificerad gissning"..) ::)
 
Det stämmer som du säger Sofia att de långa räntorna har börjat stiga (de räntor som påverkar de bundna lånen). Räntan på 10-åriga statsobligationer har stigit till 3.22% nu efter att nyligen ha legat under 3%, så visst har det börjat hända saker.

De långa räntorna styr ju inte riksbanken direkt, utan endast indirekt genom att marknaden när de sätter 5-års-räntan försöker gissa hur riksbanken ska bete sig de närmaste 5 åren. Det är naturligtvis hur räntan utvecklas på lång sikt som styr de långa räntorna.

Därför kan förstås de bundna räntorna stiga även om riksbanken inte höjer reporäntan eller till och med om de sänker den.

Så det du säger Carisma, att riksbanken kan hålla räntan på samma nivå länge till, behöver inte innebära att de bundna räntorna ligger still, men däremot skulle det innebära att de rörliga räntorna ligger stilla, och de flesta bedömare håller med dig om att det inte är någon räntehöjning på gång från riksbankens sida.
 
Och idag höjer SBAB med 0,10-0,25 på de bundna....
::)
 
Man skulle kunna misstänka att det var så JohanS, men det var faktiskt inte då som räntorna steg.

Mest steg de när de svenska BNP-siffrorna för andra kvartalet redovisades och när vissa amerikanska makrosiffror redovisades, såsom sysselsättningsstatistiken.
 
Även Spintab höjer nu 0,2-0,25, men dessa höjningar är alla reaktioner på sådant som hände på räntemarknaden förra veckan och tidigare. De andra lär hänga på, men om räntorna faller tillbaka igen eller fortsätter upp går ju inte att säga.
 
Nä, några räntehöjningar vill jag inte ha! Sluta genast med det! ;)

Jag måste bara reda ut min förvirring lite: Om vi bestämmer oss för att bygga hus; när binder man räntan? Det är inte förrän huset är klart va? Så om huset inte är klart förrän nästa höst så kan räntan ha stigit en hel del tills dess om man har otur? Hur är det när man köper ett begagnat hus? Binder man räntan när köpet går igenom eller när man tar över huset?

Usch! Det är så mycket som är oklart med det ekonomiska när man bygger hus!
 
Ja det är över....det räckte med att HSB talade i Björkvik i söndags om att spräcka utgiftstak pga valfläsk inför kommande år.

Game over - slut på snusket ;)

Är någon förvånad?!
 
svar till maroon

räntan binder du när lånet läggs upp. bygger du ett nytt hus innebär det när lånet läggs om från byggnadskreditiv till vanligt lån och när du köper ett begagnat hus innebär det oftast vid tillträdesdagen - det är ju då man betalar säljarna.

Vissa banker har produkter där du kan räntesäkra lånet innan själva utbetalningen - kolla med din bank.
 
skönt att femåringen pressats tebax en aning idag 8) ::)
 
Hehe, funderar du på att bli bond-trader du som följer räntemarknaden så noga sofia_k? ;)
 
kanske..  ;D ;D
Man har ju blivit lite miljöskadad sen man bestämde sig för att bygga ;)

di.se ligger alltid i bakgrunden
 
Var sofia_k hittar du den informationen på DI?
Brukar glo där ibland också men inte hittat...

*Edit* hittade det.
 
di.se, startsidan, se rull listen till höger och sedan "räntor o valutor".

Är beroendeframkallande ;)
 
sofia_k skrev:
Är ränterallyt (bundna framförallt) över för denna gång eller vad tror ni??
De bundna  har börjat stiga efter goda siffror i framförallt USA och nu nämns också att allt fler analytiker börjar ompröva sina beslut om sveriges ekonomi och dess styrränta, att den kommer att höjas tidigare än man trott pga god fart på ekonomin..

Vad tror ni??
:)
Dessvärre så tror jag att du har rätt, ränterallyt neråt på de bundna är över för denna gång :'(
Men förhoppningsvis så behöver det inte innebära att det blir något 'rally' uppåt istället ;)

Däremot så tror jag (hoppas/gissar iaf. ;)) att de rörliga bör ligga hyfsat still åtminstone ett år till, så jag ligger kvar på rörligt ytterligare ett tag *gulp*

Så någon ständig koppling till di.se och i det närmaste 'online'räntekurser dagligen måste jag skippa, annars skulle jag nog ganska omgående tvingas börja med 'Losec' :-/ ;D

MVH//Christina.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.