Hej
Har för något år sedan köpt ett hus med krypgrund som har en förhöjd luftfuktighet. Trossbotten har fått en liten påväxt av vitt ludd och har nu börjat riva ner allt. Tänkte att jag skulle byta ut både isoleringen under och själva trossbotten (det finns en liten lukt inomhus, därav mitt val att byta även isoleringen.).
Nu till min fråga: Vilket material lämpar sig bäst att använda som trossbotten? Vill helst ha ett oorganiskt. Hade tänkt mig att använda falsad frigolit som trossbotten, är det någon som har någon erfarenhet av detta material, fungerar det i en krypgrund? Blir det för tätt? Lite luftgenomsläpp skall det väl vara? Får mössen fritt fram att ta sig in i bjälklag?
Har även tänkt mig att täta grundens väggar där det inte är betong med vindpapp för att installera en adsorptionsavfuktare/kondensavfuktare, läst en massa om för och emot på båda förslagen och svävar i det blå om vilken som lämpar sig bäst.
Huset står på plintar med stödmur i västerläge.

Tacksam får råd!
/Villrådig villaägare
 
Sitter själv i samma sits och jag ska isolera med cellplast underifrån. Förs ett lager 100mm sen ett lager 50mm som ligger med försjutna skarvar jämfört med det andra lagret. Har väldigt gott om plats under som tur är.

Vilket jäkla jobb det är att riva asfaboard och isolering :mad: Varje asfaboard sitter nog med ca 150-200 djupt iskjutna märlor och det blir en tuss kvar i nästan varenda en.Nästan färdig nu dock.
Det ska få stå och lufta under sommaren sen ska jag ta dit Anticimex som får kolla på bjälkarna och spånskivor underifrån.

Har installerat en diy undertrycksventilation och en woods avfuktare + stängt ventilerna. Plasten mot mark bytte jag för flera år sedan och det är väldigt torrt och fint där nere , men lukten blev jag inte av med helt.

När jag också började att bli snuvig och täppt i näsan(inte hundra vad det berodde på) så bestämde jag mig för att ta tag i problemet.

Skivorna är Asfarock från Rockhammar och dom luktar inte hallontårta nuförtiden(från-74)
 
Får nog förtydliga mig lite:rolleyes:
Alltså själva isoleringen är vanlig Gullfiber, det är själva skivan som skyddar jag tänkt byta till frigolit.

De bjälkar och spånskivor som "kommit i dagen" nu ser bra ut, inte angripna alls, tror lukten kan ha kommit ifrån läkten som hållt uppe masoniten, tryckimpregnerat va populärt förr.
 
Ok. Jag vill slippa gullfibern(fick nog av den när jag rev ner den) därför kör jag mer cellplast istället.

Om du har kvar en bit av läkten och masoniten, så är det väl ganka enkelt att avgöra vad lukten kom ifrån?
Impregnerat i krypgrund är ju som du säger inget vidare.


Kul att bjälkarna ser bra ut:) Mina bjälkar ser helt nya ut men måste höra med Anticimex innan jag bygger in dom igen.
 
Det luktar ifrån det tryckimpregnerade plankorna, en del av isoleren som ligger mot syllen (tryckimpr.) på muren luktar oxå.

Har faktiskt aldrig tänkt tanken med cellplast som isoler tidigare, får kolla upp detta lite..
 
Borsten skrev:
Det luktar ifrån det tryckimpregnerade plankorna, en del av isoleren som ligger mot syllen (tryckimpr.) på muren luktar oxå.

Har faktiskt aldrig tänkt tanken med cellplast som isoler tidigare, får kolla upp detta lite..
Det där med bara cellplast har jag faktiskt inte kollat upp speciellt noga , men jag tog för givet att det skulle fungera. Det blir nog dyrare men inte så farligt. Ser inget problem med att det bildas hålrum imellan golvbjälkarna heller och det bor ju ingen under som störs av stegljud tex.
Enda nackdelen som jag ser det är att det blir lite lägre i tak i utrymmet under, så jag får väl huka mig lite mer i framtiden när jag ska tömma avfuktaren;)

:
 
Finns det inte en risk att det blir väldigt kallt på golven om det inte ligger isolering mellan golvbjälkarna?
 
carlbanan skrev:
Finns det inte en risk att det blir väldigt kallt på golven om det inte ligger isolering mellan golvbjälkarna?
Möjligt att det blir lite skillnad.Har dock knappt märkt av att det inte finns någon isolering alls i nuläget(har haft det bortrivet ett par veckor).Ska ju som jag nämnde innan , ta hit folk innan jag påbörjar nästa steg. Då får man väl höra ifall man tänker galet.

Du menar att isoleringen hamnar för långt ner i konstruktionen antar jag.
 
Läs det här

http://www.byggahus.se/bygga/svar_grund.htm

FRÅGA (2007-05-24):
Är det smart att skruva fast 500 mm cellplastskivor under golvreglarna som botten i blindbotten och sedan fylla med isolering? Blir inte det lika hållbart som att ha masonit i botten? På ett ställe har jag även en sten som går upp mellan golvreglarna. Räcker det då att lägga fuktavvisande plast över stenen och sedan fylla upp med isolering? Då håller sig väl den fukt och kondens som skapas under plastduken och går inte upp i golvet?

SVAR:
Det är alltid vanskligt att ge sig in i befintliga konstruktioner och ändra dessa genom isolering och fuktspärrar. Det är inte alltid konstruktionen mår bra av ingreppen. För det första ska plastfolien alltid monteras innanför isoleringen. Om den hamnar längre ut i konstruktionen så är risken uppenbara att vattenånga riskerar att kondensera i väggen/golvet/taket med fuktproblem som följd. Till saken hör att cellplast i praktiken fungerar som en plastfolie, dvs i ditt fall riskerar du att få fukt instängd i ditt golv. För det andra blir din grund kallare av isoleringen vilket ökar benägenheten att det kondenseras fukt i grunden.
Först bör du lägga en plastfolie på marken för att förhindra att markfukt tar sig upp i utrymmet med luft mellan marken och dina golvbjälkar. Därefter bör du fästa en skiva av något icke organiskt på undersidan av dina bjälkar som håller isoleringen på plats, tillåter att fukt kan vandra ut från konstruktionen, men som inte riskerar att skadas av en hög fukthalt under ditt golv. Därefter kan du isolera mellan bjälkarna och avsluta med en plastfolie strax under golvmaterialet.
En bra idé kan vara att sätta in en luftavfuktare i grunden för att minimera risken för fuktskador.
/Charlotte Andersson
 
wilmas skrev:
Läs det här

[länk]

FRÅGA (2007-05-24):
Är det smart att skruva fast 500 mm cellplastskivor under golvreglarna som botten i blindbotten och sedan fylla med isolering? Blir inte det lika hållbart som att ha masonit i botten? På ett ställe har jag även en sten som går upp mellan golvreglarna. Räcker det då att lägga fuktavvisande plast över stenen och sedan fylla upp med isolering? Då håller sig väl den fukt och kondens som skapas under plastduken och går inte upp i golvet?

SVAR:
Det är alltid vanskligt att ge sig in i befintliga konstruktioner och ändra dessa genom isolering och fuktspärrar. Det är inte alltid konstruktionen mår bra av ingreppen. För det första ska plastfolien alltid monteras innanför isoleringen. Om den hamnar längre ut i konstruktionen så är risken uppenbara att vattenånga riskerar att kondensera i väggen/golvet/taket med fuktproblem som följd. Till saken hör att cellplast i praktiken fungerar som en plastfolie, dvs i ditt fall riskerar du att få fukt instängd i ditt golv. För det andra blir din grund kallare av isoleringen vilket ökar benägenheten att det kondenseras fukt i grunden.
Först bör du lägga en plastfolie på marken för att förhindra att markfukt tar sig upp i utrymmet med luft mellan marken och dina golvbjälkar. Därefter bör du fästa en skiva av något icke organiskt på undersidan av dina bjälkar som håller isoleringen på plats, tillåter att fukt kan vandra ut från konstruktionen, men som inte riskerar att skadas av en hög fukthalt under ditt golv. Därefter kan du isolera mellan bjälkarna och avsluta med en plastfolie strax under golvmaterialet.
En bra idé kan vara att sätta in en luftavfuktare i grunden för att minimera risken för fuktskador.
/Charlotte Andersson

Tack för ett informativt inlägg, men personen som ställde den frågan måste väl ha menat 50mm inte 500?
 
>Till saken hör att cellplast i praktiken fungerar som en plastfolie, dvs i ditt fall riskerar du att få fukt instängd i ditt golv

Thermisol hävdar i bl.a. sina frågor & svar att cellplast är diffusionsöppet. Då skulle väl fukt inte stängas in?

L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.