Hejsan!

Jag funderar på att anlita polska hantverkare för att göra vissa förbättringar i huset.
Vi ska snart sälja huset och eftersom vi vill kunna dra av utgifterna som förbättringsåtgärder är det rätt viktigt att dessa blir korrekta/lagliga.
Vi har kommit överrens om att vi får faktura (polsk) som är på x kr/timme plus moms (polsk moms = 20 % ) där arbete och material är specificerat. Är detta ok?
Kan jag kontrollera F-skattsedel på något sätt? vill ju inte åka på arbetsgivaravgifter m.m.

Mvh Zaxter
 
Har svårt att se att något annat än svensk moms är det som gäller vid arbete på svensk mark.
Säger lite sig självt tycker jag...
 
Chips: Tack för svaret. Ska kolla om dom är registrerade.

imported_Anders_S: Rent tekniskt så köper jag tjänsten från Polen. Då borde väl polsk moms gälla, eller?
 
zaxter skrev:
imported_Anders_S: Rent tekniskt så köper jag tjänsten från Polen. Då borde väl polsk moms gälla, eller?
Nej. Annars skulle ju alla företag vara Polska/[Sätt-in-valfritt-land-med-låg-moms]
 
zaxter skrev:
imported_Anders_S: Rent tekniskt så köper jag tjänsten från Polen. Då borde väl polsk moms gälla, eller?
Rent tekniskt skulle du kunna köpa en tjänst från Cayman Islands eller något annat ställe också men det betyder inte att skatteverket godkänner att du inte betalar någon moms i Sverige.
 
Jag ringde skatteupplysningen, och dom bekräftade det ni sa. Det är ok att anlita utländska företag, men dessa skall vid arbete på svensk fastighet betala svensk moms. Sen är det en fördel om dom har F-skattsedel, så att man slipper åka på arbetsgivaravgifter. :)
 
Enligt min bokförare skall Den som anlitar en polsk firma till bygge betala in momsen till saktteverket och du betalar ingen moms till
Firman sk. import
Kolla omvänd momsskyldighet med skatteverket.

Det kan vara rätt att firman skall momsa i sverige, om du är privat person.

MVH

Erik
 
Menar du att omvänd skattskyldighet även skulle gälla privatpersoner om dom anlitar polacker? Inte bara företag?
 
Har svårt att tro att det är upp till privatperson att betala in momsen på jobb som utförs av utländsk firma. Säger sig självt hur många som skulle glömma bort att redovisa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.