Vi står inför dilemmat om vi ska bygga nytt eller köpa ett äldre hus. I vårt fall finns det lika många plus som minus med båda alternativen.

Vi har lyckats norpa en tomt som vi inte trodde att vi skulle få, en riktigt bra tomt med utsikt över en å och med en pra prislapp (150'). Men vi har också hittat ett hus som står på en ännu bättre tomt, högt läge med egen strand vid samma å. Huset är jättefint men är byggt -70 och har stora renoveringsbehov. Jag är inte rädd för hammaren men jag är knappast en snickare, dessutom har jag små barn och allmänt ont med tid.

Rent ekonomiskt är det ungefär samma pengar, vi får ett standardhus (älvsbyhus, smålandsvillan, fiskarhedenvillan) på tomten till en total kostnad på ungefär 2,1 - 2,3 miljoner. Renoverar vi det andra huset kommer slutnotan att hamna där också men då har vi å andra sidan en ännu lite bättre tomt och ett lite roligare hus (det är ett vinkelhus, valmat tak, hel källare och garage i huskroppen).

Beslutsångest är bara förnamnet. Vi hade nästan bestämt oss för att köpa huset när vi plötsligt fick tomten (vi var 3:e reserv och hade ingen tanke på att få den). Å andra sidan hör man ju skräckhistorier om gamla hus med källare... höga radonvärden, fuktproblem osv (vi har kalkylerat med att göra en dränering). Huset säljs dessutom med total friskrivning. Synpunkter mottages tacksamt!
 
Ta hjälp av en besiktningsman och kolla det gamla huset så du får bättre översikt över renoveringskostnader så kanske frågan löser sej själv ? Du verkar inte vara intresserad att ha handvärkare och byggplats i din bostad i några år framåt så blir det klart smidigare att bygga nytt.
Jag skulle klart välja en trevligare tomt framför nytt standardhus som står på rad med likadana. Och det har vi gjort :). Å andra sidan var vårt hus av hög kvalitet och väl underhållen så det väntade inga överaskande stora renoveringar. Att byta gammal spis,kyl , måla om väggarna, slipa och lacka golv tycker jag inte är en stor renovering. Vi har accepterat 80-tals kakelnyans så badrenoveringen kostade få slantar. Lyxade till litet på köksgolvet och bytte plastgolv mot ekplankor - bara materialkostnad. Gammal trädgård följde med huset så vi slapp utgifter att anlägga från noll. Storsta utgiften var en ny vedpanna med acktankar som kändes som ett måste för att få billig och bekväm värmeanläggning. Vi vill/kan inte tilläggsisolera vårt gammalt putsat tegelhus så satsades det på billig värme i stället. Som du märker så prioriterade vi inte den senaste design men det praktiska i första hand. Vi trivs med vårt hus med slittna trösklar och stor tvättstuga i en källare med klinkergolv på ca 110m2 :).

Allt beror ju på till vilken nivå du vill eller måste renovera? Läckande tak är ett måste, att flytta/riva väggar i ett fungerande badrum för att få plats med bubbelbad eller riva skaplig kök bara för att den ser omodern ut, öppna upp tacket till nocken är lyx, tycker jag. Om du ser att det måste göras stora förändringar typ, riva väggar, flytta VA kors och tvärs och bygga till för att det gamla huset ska passa dina behov så BYGG NYTT. Ingen idee att slösa tid och pengar på något som inte är någorlunda rätt från början.
Om du känner dej hemma i det gamla huset och kan leva med den planlösningen som finns och kan bära ekonomiskt det som verkligen måste göras så köp gammalt :). När man börjar riva i gamla hus så kan det kosta hur mycket som helst innan du får som du vill ha det. Kostnader bara växer och växer undervägs med varenda trendsväng och varenda öppning av ytsikt. Nytt är mycket enklare att få som man vill ha det med en gång.

Tomter verkar inte vara jättedyra där du tänker köpa så jag skulle välja ett hus på den gamla tomten som är säkert i mer attraktiv läge om huset har en trivsam planlösning och inte är en mitt itu sprucken ruin :).
Lycka till !
gaia
 
Tack för svar! :) Jo, jag är också väldigt nära att välja det huset som redan är byggt. Är bara så rädd för källaren, verkar vara ett stort gissel för många... inredd källare i 70-talshus, ja då ska man ju dra öronen åt sig om jag förstått det rätt. Samtidigt har vi räknat med att få dränera om och riva ut källaren.

Vi har lyckats pruta ned huset från 1950' till 1600' i alla fall... vet inte om det var för högt pris satt från början (uppenbarligen eftersom huset inte blivit sålt till det priset) men pengarna lär ju inte stanna där med tanke på renoveringsbehovet. Högt pris för ett renoveringsobjekt i en mycket liten ort utanför stan...

Hur mycket är ett högt läge med strandtomt (det är en å, ingen sjö) värd egentligen? Både ekonomiskt och boendemässigt? Skulle ni betala en halv miljon extra för den perfekta tomten? En normal villa går loss på 1,3 här omkring och slutnotan för detta hus kommer att bli en bra bit över 2 miljoner (men då är det totalrenoverat sedan med nytt kök, badrum, bastu, stor källare osv). Även taxeringsvärdet på huset är högt för att vara här, 1,1 milj. Säger det något om marknadsvärdet eller är det bara ett fiktivt skattetekniskt värde? Och vad händer med fastighetsskatten framöver?
 
Som amerikanarna säger:

The three most important factors in real estate are:

1. Location
2. Location
3. Location

Du kan ändra på det mesta, men inte läget. Men kolla huset noga, som redan sagts ovan.
 
Redigerat:
Du kan be en firma noggrant undersöka fukt i källaren om du är orolig. Det kostar inte mycket. På det sättet kan du få ett positivt besked på många sätt; tex utrymme att pruta ännu mer,alternati vt avstå från köp eller en försäkring att allt står rätt till.

Jag skulle instämma med ovanstående att det är läget man betalar för. Huset kan du alltid ändra på. Har du beslutsångest så köp tomten också, du har ju prutat fint på huset redan. Fördelen med att bygga nytt är att du får det som du vill med planlösning och så är det fräscht från början. Nackdelen är att det tar tid. Det äldre huset kan du flytta in i och renovera under tiden, trädgården är dessutom färdigt uppväxt.
 
maxald skrev:
Högt pris för ett renoveringsobjekt i en mycket liten ort utanför stan...

Hur mycket är ett högt läge med strandtomt (det är en å, ingen sjö) värd egentligen? Både ekonomiskt och boendemässigt? Skulle ni betala en halv miljon extra för den perfekta tomten? En normal villa går loss på 1,3 här omkring och slutnotan för detta hus kommer att bli en bra bit över 2 miljoner (men då är det totalrenoverat sedan med nytt kök, badrum, bastu, stor källare osv).
Ja, dom vill ha bra betalt för strandläget :). Eller är själva huset lite utöver det vanliga? Andra kvaliteer som är värda att betala för? Kvaliteer typ isolering bättre än 70-talsstandard, bilig värme, brukbar skorsten, taket och fönster i bra kvalitet ? Nytt kök och bad är mest bara kosmetik och utbyttbart med jämna mellanrum så det är minst viktigt enl min syn på saken.

Vad är det som är bra med högt läge? Mindre risk för för hög grundvattennivå och översvämningar? Ligger den tänkta tomten i riskzonen för hög grundvatten?

Varför säljs det med friskrivning och ändå så dyrt? Även 1,6 milj är lite dyrt för ett hus med stora renoveringsbehov. Eller kanske har vi olika uppfattningar om vad "stora renoveringsbehöv" innebär?

Stirra dej inte blind på befintliga köksluckor och se mer praktiskt på dom saker som kan kosta multum och är livsviktiga i ett hus :). Tätt tak , fungerande uppvärmning och avlopp är några av dom....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.