Vi står i valet o kvalet om att tacka ja till en av kommunens tomter och i så fall vilket hus vi ska välja...

Hur ska man tänka?
Alla husföretag kan ju i princip göra om alla sina hus så pass mycket att man till slut inte känner igen orginalritningen.

Kostar det mer ju fler ändring man gör på ritningen även om man gör arean mindre, tar bort fönster ect...?

Känner någon att de kan rekomendera ett husföretag som de varit nöjda med?...och tvärt om....?
Det enda som vi egentligen har bestämt oss för är att vi vill ha en platta som grund, alltså inte "Torpargrund" och att vi vill ha härlig rymd i vardagsrummet. Sedan om det blir 1-plans eller 1,5 plans, där är vi ganska nollställda...

Jag vet alltså inte ens hur vi ska börja...:confused::confused:;)

:rolleyes:
 
Börja med att åka omkring och titta på visningshus. Då får ni nog en känsla av vad som verkligen känns rätt för er. Att se hus i verkligheten säger mer än bild, ord och ritningar någonsin kan göra.
 
Tyvärr så blir jag nästan kär i alla hus. De ser halvtråkiga ut på ritnigen, men när man sedan kliver in så känns det "waow".

Jag hade aldrig vågat bygga ett hus som jag inte kan "få uppleva" först...
 
Varför inte börja med att sätta sig vid köksbordet och skriva ner vad ni vill ha?

Tex. antal sovrum, förvaring och garderober, klädvård/tvätt, öppet mellan vardagsrum och kök, nära mellan kök och vardagsrum, behövs ett allrum? Hur ska köket se ut? Vill ni ha köksö? 1-plans eller 1 1/2 plans är stor skillnad. Vill ni ha en trappa i huset? Om ni väljer 1 1/2-plans vilken taklutning vill ni ha, takkupa/or, takfönster? Det är mycket att bestämma sig om och det bästa är att försöka veta lite innan man går ut och tittar på visningshus då kan man lättare titta på huset och se om det finns det man vill ha eller går att fixa till eller se något man inte tänkt på!

Fundera även på vilken typ av hus ni vill ha, trä, puts, funkis... Storlekar på fönster, t.ex om ni vill ha de flesta fönster från golvnivå eller "vanliga" fönster

Lite annat att tänka på:
- kakel/våtrumstapet
- golvvärme
- värme, (bergvärme, fjärrvärme osv)
- väggmaterial (gips, spånskivor...)
- braskamin
- klinker i entré

Ta reda på vad ni vill ha!
Lycka till!
 
Redigerat:
Tack för tipsen!!!

Jag har ändå lite koll på att tex ha 2 barnrum vid ett allrum, ca 150 kvm stort och öppen planlösning. Men jag tycker svaret man får från hustillverkarna är : "det fixar vi"..." det är bara lite ändringar i ritningen"...

Och så ska varje hustillverkare rabbla upp massa negativt om andra hustillverkare.. " de bygger så, de använder sådant, de gör inte det där, de använder usla elektriker, jadijadija.."

Det blir verkligen förvirrat...
 
Hej,

förutom vad som redan nämnts ovan så tänkt på följande:

Vi letade efter ett hus som passade på vår tomt (entren på framsidan, uteplats mot sydväst, groventre mot uppfart etc...)
Du säger att alla som försöker sälja till er kan bygga vad som helst.... nja... för det första så låt de kämpa lite för att sälja till er.... de får bjuda till lite.. (i vårt fall så bjöd de på ändring av taket från pulpett till sadel).... be sedan om att få träffa deras arkitekt(om de har ngn) och be denna göra lite skisser till er både på planlösning och hur huset ser ut på tomten..
Skynda inte på... (säljaren kommer att försöka få er att skriva på så fort som möjligt).... låt de svettas lite.... så länge ni inte skrivit på ngt är det de som ska kämpa inte ni.... (kämpaviljan från säljaren skjunker efteråt)
Få ALLT på papper..... gå inte på den lätta om att "det fixar vi sen"...även om det verkar som småsaker.. eller ännu bättre.. köp en diktafon.... och ha den alltid på bordet framför säljaren när ni snackar....
Ta in en kvalitetsansvarig redan till kontraktskrivningen.....
När ni har bestämt er för vem ni ska anlita... besök minst 2 hus som de har byggt och intervjua de som bor där.... ovärderligt... jag lovar dig...(gör detta innan ni skriver på)

i övrigt så gör vars(du och din andra hälft) en önskelista (oberoende av varandra).... typ minst ett sovrum på 15 kvm eller 2,7 i takhöjd, burspråk... etc..låt fantasin flöda.. sen jämför ni era listor och sammanställer sånt som ni har önskat likadant.... resten pratar ni igenom... lägger till listan eller ratar...

En annan viktig sak är att se över budget..... hos säljaren ser du inte alla kostnader.... kan inte rada upp allt här men det finns massor med trådar i forumet som kan hjälpa dig.... det finns 2 sorters kostnader.... måstekostnader som anslutningavgifter och byggkostnader som du inte kommer ifrån.... sen finns det "lulllull" kostnader som du säkert också vill ha..... frågan är var du sätter gränsen.....

Allt det här ska du ha koll på innan du skriver på....
Det är en jobbig men underbar resa så Lycka till.
Häls/Theo
 
DrömBygge skrev:
Och så ska varje hustillverkare rabbla upp massa negativt om andra hustillverkare.. " de bygger så, de använder sådant, de gör inte det där, de använder usla elektriker, jadijadija.."
Personligen skulle jag inte lita på någon säljare, speciellt inte någon som snackar skit om konkurrenter.

Se till att få en lista över deras 10-20 senast producerade hus (det skall vara färdigställda hus, eftersom mycket trubbel kan komma i slutskedet). Välj 3 slumpmässiga hus och kontakta dessa kunderna för att få en personlig referens från dem som haft med företaget att göra.

Ingen är bättre än sitt senaste utförda jobb........
 
åhhh vad fint!!! Mkt bra planlösning tycker jag, men det ska ju passa tomten oxå med ev utsikt osv. Kanonfint om man gillar funkis - å det gör väl alla... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.