Kontrollfråga;
Långsmalt tvätt- och duschrum med wc om 12kvm ska byggas upp i källaren. Dusch i ena hörnet och tvättmaskin och diskho utmed samma långvägg.

1. Givet att jag har lutning 1:100 till 1:200 på hela golvet mot duschen, inte behöver jag ha någon extra golvbrunn utanför duschen!?

2. Finns det något som talar för att jag borde ha en golvbrunn utanför duschen, typ mitt i rummet!?

Håkan
 
Med rätt lutning och korrekt tröslkel bör det väl inte krävas fler brunnan än 1?
 
hur ska vattnet från diskhon rinna?

om du tänker längs golvet mot brunnen så kan det bli lite slaskigt.

t ex när man torkat golvet och häller ut en hink med smutsvatten i diskhon

vi har golvbrunn vid diskhon

fast du kanske direktansluter diskhons avlopp via väggen.. - och då behövs ju inte golvbrunnen förstås.
 
Redigerat:
Tanken är att diskhon ska sitta i motsvarande en köksbänk om du förstår vad jag menar, tvättmaskin, torktumlare, något förvaringsskåp och sedan diskhon. Och den ska anslutas direkt till avloppet, inte via golvbrunn.
 
Vi gjorde golvbrunn under diskbänken, mest för att det ska vara enklare när man skurar. Vi har groventren precis bredvid och lite knixig väg till duschen. Tycker ni att det går bra att skrapa ner vattnet i duschen, så ser inte jag varför ni behöver en brunn där med. Men tänk på att tvättmaskinen och kanske torktumlaren (om den kondenserar) också behöver avlopp.
 
I det här fallet är det ingen groventre utan det blir lite av en "fintvättstuga med dusch" och det är därför som en golvbrunn mitt i känns både onödig och mindre smakfull. Tvättmaskin och torktumlare är tänkt att anslutas till samma avlopp som diskhon.
 
Tänk på att en golvbrunn som inte används så ofta torkar ut och det börjar lukta avlopp. Har den ingen praktisk nytta så hoppa över den.

Hade ett överflödigt avlopp i tidigare boende och den extra golvbrunnen medförde bara extrajobb och dålig lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.