Hej, jag ska ge mig i kast med att göra ordning noterna i ett gammalt trägolv. Noterna idag är ojämna och fyllda med gammal blandning av trälimm och spånn tror jag. Därför har jag tänkt att fräsa upp spår på 8 mm. Är det möjligtvis någon som kan ge mig tips på hur jag lyckas med själva fräsningen med bästa resultat?

Jag har en handöverfräs (inget märkvärdigt) med avståndsställ, men den glider varken särksilt bra i de gamla spåren samt att spåren är eller kommer inte bli tillräckligt djupa för att den inte ska luta. Finns det möjligtvis specialtillbehör för att göra detta på bästa sätt?

Tacksam för all typ av input!
 
Har för mig att det finns fräsbord som passar de flesta fräsar det borde göra det något enklare, ännu bättre om man kunde hyvla tex. baksidan av planken innan för att få en jämn yta som referens. Är det gammal torr gran blir det svårt att hyvla ovansidan, så hårt att det flisar, speciellt vid kvistar.

Hittade denna tråd där man bl.a. byggt ett eget fräsbord som då kan göras så långt man vill
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19517-fraesbord.html

Underlättar nog om man är två vid jobbet och en guide vid fräsen kanske.
 
Tack. Är det verkligen rimligt att lyfta upp planken? Tanken var annars att fräsa när golvplankerna ligger kvar på golvet.

MVH
Martin
 
Hej

Kommer vi in med experttipsen, nejdå... men vi har precis gjort det du säger.

Vi gjorde så här på vårt golv. Plockade upp alla plankor, med visst mått av våld gick det att "joxa" isär dem. Alla sponter på långsidorna klarade sig bra, men kortsidorna knäcktes.

Min sambo fräste ur spåren på sitt jobb -betydligt lättare med fräs där, för med ngn typ av matarverk så var det "bara" att mata in alla plankor som då fick noten urfräst. på kortsidorna "notade" vi runtom på båda sidorna. Sedan hade vi en lös bit som limmades i den ena noten och fick agera spont vid ihopsättningen -låter kanske lite luddigt, men inte så svårt.

Efter golvet är lagt kommer finslipning och oljning, vi slipade bort all gammal lack i en bredbandsputs så vi har betydligt mindre jobb kvar nu... (+tusen gånger mindre damm överallt)

Kanske inte hjälper dig jättemycket, men kanske kan låna lokal med sådan fräs eller likn? bekanta som har? bekantas bekanta kanske? För oss, sambon e van vid maskinerna tog det ungefär 3-4 timmar att bearbeta hela golvet som var ungefär 65kvm vi plockade upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.