Hej!
Såg att någon i en annan tråd visste att en HEA220 väger ca 60kg per meter. Stämmer detta? Jag har HEA200 och undrar om ngn vet vad de väger per meter.

Jag ska försöka få upp två as till ett mellanbjälklag på 2.5 meters höjd. De är 4 resp 5 meter långa. Vi bor på ett berg så inga lyftkranar kan komma in. Några tips på hur man ska få upp dem?

mvh
Marcus
 
HEA 220 väger 50,5 kg/m
HEA200 väger 42,3 kg/m
 
En sådan balk tar jag på axeln:D, nåja, ena sidan i alla fall. Lastpallar är användbara till mycket, bl a till stöd under en balk. Det går att lyfta en bit i sänder, med en hävarm = järnspett/bräda/regel och så palla under efterhands, en sida i taget. Det tar lite tid med sådana jobb, om man nu är otålig, men går det inte att köra in i vardagsrummet med en gaffeltuck, så får det gå med handkraft, till en ringa kostnad= några öl.............
 
Lägg ut 2 reglar på marken som räls. Lägg ett 1m långt rör under balken och dra, lägg nya rör efter hand. Så byggdes pyramiderna i Egypten
 
Blir nog enklast att köra med grävarens metod. Du råkar inte ha någon kompis med en fyrhjuling och winch?
 
Borde även gå att bygga 2 provisorika 3ben och hänga lyftblock under dem att lyfta med. Nu beror det ju lite på om man har höjden fri men det borde man ha om man nu inte har nått där att fästa någon lyftanorning i.
 
snuttjulle, en trebening är alltid bra att ta till, men jag förutsatte att det finns ett tak 2,5meter upp, därför går det inte med trebeningen, och så tar juh blocket sin plats. Man får också förutsätta att rummet har sin begränsning, samt att balkarna är minst lika lång/breda som rummet, så därför blir det till att knixa in dom, om jag har fattat det rätt.
 
Tack för goda råd.

Jag fattar grejen med räls och rör som man rullar balkarna på.

problemet är som ni varit inne på med att få upp dem sedan på 2,50 meters höjd och trixa in dem på en övervåning där de ska fällas in i ett mellanbjälklag. Jag har fritt i höjd, men sedan ska de liksom petas in en öppning.

Bifogar en bild på hur huset kommer se ut när balkarna ska in.
 
  • hea.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag förstår menar ni att man kan fästa någon vinsch eller talja i takfoten för att få upp balkarna?

Det måste väl vara ganska gedigen skriv och fästanorrdning för att sätta upp en stark vinsch som ska lyfta cirka 250 kg?
 
Kan du lägga nåt ovanför öppningen. På diverse varuhus kan man köpa manuella vinchar rätt billigt inkl några meter band, används till båtkärror bl a och går att rulla både fram och tillbaka. Jag köpte en på biltema för 250kr (klarar 500kg) när jag skulle lyfta upp en liten bordssvarv (250kg dock). Gjorde en provisorisk ställning med vinchen ovanpå, lyfte svarven och flyttade in bordet under - pilligt men inte svettigt i alla fall. Om du har möjlighet att sätta upp två sådana i varje ände, på ovansidan av öppningen så har du en mycket effektiv lyftanordning.
 
Vi lade upp en 8 m HEB 280 (800 kg) mha lastpallar och domkrafter.

Första metern upp lyfte en traktor med pallgafflar genom en bred dörröppning, sedan lade vi under pallar och lyfte en pallhöjd i taget med domkrafterna. Man får ta det lungt och akta fingrarna bara.
 
250 kilo är inte särskilt mycket faktiskt så det är inget större problem att lyfta. En trebening eller i detta fall kanske bara en a-ram som man sen fäster i husväggen blir ett bra fäste för en vinch. Skulle tippa att det räcker mer än väl med 2st 45X95
 
Tack för råden. I slutändan byggde jag en ramp av två st 45x170x5400. Sedan var vi fyra stycken som hivade upp den med hjälp av armkraft och tamp. Vinschen struntade vi i eftersom den bara kan lyfta 1 meter i taget. I detta fall var det en total sträcka på knappt 6 meter. Se hemsidan för bilder och film:
http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/dagbok/index.htm
 
  • HEAbana.jpg
  • HEAlyft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Vi lade upp en 8 m HEB 280 (800 kg) mha lastpallar och domkrafter.

Första metern upp lyfte en traktor med pallgafflar genom en bred dörröppning, sedan lade vi under pallar och lyfte en pallhöjd i taget med domkrafterna. Man får ta det lungt och akta fingrarna bara.
Vi försökte göra det samma, men med ett tiotal "inhyrda" bekanta i stället för traktor. När vi var halvvägs uppe tog en av grabbarna i lite väl mycket, och körde båda fötterna genom det ruttna golvet.

Han klarade sig undan med bara förskräckelsen, när vi kom ner och hämtade honom i krypgrunden :eek:

Kul i efterhand, men det kändes lite ...sådär... just då. Det hade ju varit pinsamt att ta livet av bekantingarna innan balken var på plats. :D

/ Fredrik
 
mycke_nu skrev:
Vi lade upp en 8 m HEB 280 (800 kg) mha lastpallar och domkrafter.

Första metern upp lyfte en traktor med pallgafflar genom en bred dörröppning, sedan lade vi under pallar och lyfte en pallhöjd i taget med domkrafterna. Man får ta det lungt och akta fingrarna bara.
exakt likadan med samma mått hahaha la vi in i gaRAGET i efterhand me.
grävmaskinen körde in den så långt det gick. sen lånade jag 40 SE pallar å hade 2 st domkaft å 2 st valvstämp.
funkade kanon.


mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.