Givet undertak av oljehärdad masonite med pannor som ytbeläggning. Hur löser man de ventilationshål som ofta är utritade på undertaksritningar av råspont? Där ofta borrade mha dosborr uppe nära nock och nere vid takfot om ca 3 st per takstolsfack.

Ska undertak av oljehärdad masonite ha motsvarande eller finns det andra lösningar för den typen av tak?
 
kan jag förvänta mig att masoniten ventilerar sig självt mha befintliga skarvar kanske? kan jag då med gott samvete täcka igen luftspalten mellan mitt sticketak och masoniten neråt?
 
Har fått ett tips från snickare att man kan lämna springa längst ned så stor som man önskar.. det slår mig dock att detta utrymme förmodligen öppnar upp för en större mängd kryp då sticketaket under erbjuder en hel del hålor i regnskyddad miljö..

Tankar?!..
 
Hallå, masoniten ventilerar. lägg läkt 25x120 längs takstolarna på sticketaket. Spika läkt 25x25 tvärs för pannorna. Boarden kommer att hänga ner mellan 25x120 och ge luft under board och möjlighet för det lilla vateen som kan komma in att rinna undan. Angående krypen så du väl lägga insektsnät i takfoten på sticketaket, spika läkt vika över nätet och sen lägga board. // Micke
 
tack för svar.. jag har satt på 45mm reglar på befintliga takstolar för att få en hyffsad luftspalt. sedan något överdimensionerad strö + bärläkt ovanpå detta. ser bra ut så här långt.. har lagt en hel del på plats men har inte hunnit fram till att styra upp takfot ännu.

Kan kanske lugnt förutsätta att masoniten ventilerar utan några utrymmen då. kommer inte bli helt tätt i botten o topp ändå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.