Huset vi är intresserade av måste dräneras, så mycket är klart. Huset är byggt -70, har inredd källare och det luktar fuktigt. Men hur är det med golvet? I gillestugan finns ett isolerat trägolv, gissningsvis ligger det direkt på plattan. Kan man även få problem med plattan eller räcker det att dränera källarväggarna och riva panelen på vägg? Måste golvet också ut? Kan själva plattan ha tagit skada av den fuktiga miljön/konstruktionen?
 
Det beror på vad man uppnå. Plattan kan ha blivit halvdan av sannolik fukt så klart. Men, den kan kanske vara som den är i alla fall. Helt säkert är att golvet ska ut i alla fall. Gamla källare ska vara av betong. Bara det och ingen inredning om den inte isolerats underifrån.
 
Redigerat:
Ta bort det gamla golvet och lägg dit en heltäckningsmatta, varm och gott om fötterna men släpper genom ev fukt. Funkade bra i vårt förra hus som var byggt 1961.
 
Alternativt klinker utan golvvärme (och tofflor på ...)
 
Heltäckningsmatta, rent spontant så slår jag bakut men när jag tänker efter så kanske det kan bli mysigt. Är dock en öppen spis där nere men man får väl ha en rejält tilltagen klinkerram runtomkring i alla fall. :)

Vad är skräckscenariot när man köper ett hus med källare? Är det värsta som kan hända att man får riva ut allt och dränera om eller kan man bli tvungen att bila upp hela plattan? Som sagt, det luktar fuktigt dör nere och fukthalten är uppmätt till 76% vilket är högt om jag förstått det rätt. Dock syns ingen fukt och de väggar som är kala (men målade) har färgen kvar och ser torra ut men känns kalla.
 
Heltäckningsmatta kan vara rätt och helt åt helvete. Den kan inte ha en gummerad undersida utan måste "andas", det gör inte alla. Om det har varit ett tätt ytskikt tidigare brukar det lösa sig om man river ut det och ventilerar källaren effektivt, under en l ä n g r e tid. Betongen som sådan är nog mer sällan ett problem.

Matta som "andas", klinker (nog bäst, enklast och billigast), eller ett ventilerat trägolv (m h a platonmatta och ((ev mekaniskt)) ventilerande golvlister borde lösa problemen slutgiltigt. Kom bara ihåg att undvika organiska material i källaren.


MVH
Ronnie
 
maxald skrev:
Är det värsta som kan hända att man får riva ut allt och dränera om eller kan man bli tvungen att bila upp hela plattan?
Innan du bilar upp källargolvet ska du dränera om. Kolla dessutom över vilka tillflöden av vatten som finns, en stupränna kan ställa till mycket förtret. Hos mig ledde carportens markbrunn rätt ner till dräneringen... ...Tack så jävla mycket för den extra fukten!!!

En källare är en källare är en... Ja, du fattar. Inget organiskt där man kan förvänta sig fukt. Ha rimliga förväntningar och krav, bygg vettigt o s v så blir nog du och din källare kompisar.


Lycka till!
/Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.