Hur har ni resonerat kring hur stora hus ni bygger?

Det finns ju flera perspektiv - i alla fall för mig:
1 Det är skönt med gott om plats
2 Det kostar mer att bygga större
3 Vissa barn ska flytta hemifrån inom kort
4 Jag vill bo länge i mitt hus
5 Takhöjd kontra golvyta (dvs vad blir skillnaden i intryck av storleken på ett rum om man har lite högre takhöjd men lite mindre golvyta?)
6 Är det enklare eller svårare att sälja ett stort/litet hus?

Vad blev resultatet för er del? Hur många kvm blir era hus?
 
En iaktagelse: Alla jag känner som köpt hus, gamla hus, har direkt börjat planera för en utbyggnad. Helt snett i mina ögon, då många av de husen är cirka 160 kvm och de har 1-2 barn. Det verkar som det går trend i STORA hus och stora ytor. Jag själv tänkte likadant att "nu skall vi bygga ut" men nu när jag bott på 130 kvm så inser man att det är mer än tillräckligt med bra planlösning. Tror vi kommer se trender åt andra hållet, där man bygger mindre på grund av pris, samt driftkostnader. I och med allt snack om miljöförstöring och mer miljömedventhet borde även vårt boende i framtiden bli mer reglerat med skatter etc, ännu mer än idag. Energiskatt utöver el är ju tänkbart.

Har man barn som är på väg ut så är det ju verkligen bra att tänka igenom storleken.
 
Vårt hus ligger på 149kvm enplans och har 4 sovrum,5 hemmavarande barn ett snart på väg ut ,perfekt planlösning har bott där 2 månader och ångrar mig inte
 
Tack vare att vi själva har planerat vår planlösning så att den passar oss, våra förutsättningar och vår tomt så bygger vi mindre än de flesta andra 3-barnsfamiljer. Huset är i 1½ plan och är på 156 kvm. Vi flyttar från 101 kvm och tycker att vi får massor av plats!!!
 
Föräldrahemmet var efter utbyggnad (garaget som blev 2 sovrum) en enplanare på ca 125m2.
Det hadde då 4 sovrum, ett hemmakontor, vardagsrum, kök,badrum, tvättstuga och bastu.

nuvarande hus är på ca 120 men har bara 2 sovrum, vardagsrum, kök, badrum, klädkammare och ett hobbyrum/groventre.

Skillnaden är rumsstorlekar där nuvarande hus har större sovrum och badrum.

När det gäller yta kontra höjd så föredrar jag mer yta. Yta kan man göra olika saker av medan höjd kan man bara trava saker på vid behov
 
Wila skrev:
Hur har ni resonerat kring hur stora hus ni bygger?

Det finns ju flera perspektiv - i alla fall för mig:
1 Det är skönt med gott om plats
2 Det kostar mer att bygga större
3 Vissa barn ska flytta hemifrån inom kort
4 Jag vill bo länge i mitt hus
5 Takhöjd kontra golvyta (dvs vad blir skillnaden i intryck av storleken på ett rum om man har lite högre takhöjd men lite mindre golvyta?)
6 Är det enklare eller svårare att sälja ett stort/litet hus?

Vad blev resultatet för er del? Hur många kvm blir era hus?
1. ja, det är skönt men vi vill samtidigt inte ha en massa outnyttjad yta.
2. ja, det tror vi med...
3. våra barn kommer säkert att bo hemma i minst 12 år till, men huset måste funka både innan och efter, eftersom vi vill bo kvar. vi skulle vilja ha det ganska flexibelt, så att rummen kan ha fler funktioner beroende på behov.
4. vi också!
5. vi vill gärna ha ryggåstak i vardagsrummet och eftersom det blir husets största rum så blir nog förhållandet höjd-yta bra. i resten av huset får det nog bli standardhöjd, 2,4-2,5. (Funderar på hur det funkar med tapeter, förr var det 4 våder på en rulle när man hade 2,4 m. är det så fortfarande?)
6. jag tror det enklaste är att sälja ett bra planerat hus, oavsett storlek. jag hoppas på det iallafall ;-)

Vi vill inte bygga större än vi behöver, men samtidigt ska det vara funktionellt och kännas bra. En stor fråga för oss är energiåtgången, så även där vill vi inte ha för stort. Vi vill inte stå och värma upp yta som inte används.

Vi har satt en maxgräns på 140 kvm, men vi får väl se om vi lyckas hålla oss under det. Vi har inte bestämt oss för vilket hus vi ska bygga ännu.
 
1. Av den anledningen bygger vi en-plans! 2 plans känns alltid små och trånga.
2. Bygger man lösvirke som vi gör blir det inte mycket dyrare med några m2 hit och dit.
3. Våra barn kommer bo hemma läääänge till
4. Det här är vårt andra nybyggda hus på under 1 år. Tvilar på att det är det sista. Skitkul att bygga måste jag säga.
5. 2.65 blir det i det nya. Tänk vad 25 cm kan göra för känslan i huset!!
6. Tror helt klart lättare att sälja ett stort hus än ett litet, tycker stora hus försvinner fortare från hemnet.

Vi bygger ändå inte så stort 156 m2 plus integrerat garage. Lagom skulle jag säga.
 
W
Wila skrev:
Hur har ni resonerat kring hur stora hus ni bygger?

Det finns ju flera perspektiv - i alla fall för mig:
1 Det är skönt med gott om plats
2 Det kostar mer att bygga större
3 Vissa barn ska flytta hemifrån inom kort
4 Jag vill bo länge i mitt hus
5 Takhöjd kontra golvyta (dvs vad blir skillnaden i intryck av storleken på ett rum om man har lite högre takhöjd men lite mindre golvyta?)
6 Är det enklare eller svårare att sälja ett stort/litet hus?

Vad blev resultatet för er del? Hur många kvm blir era hus?
1. Kanon med mycket plats, tycker inte man kan ha för stort. Det som alltid har satt stopp är byggnadsnämnden
som jag aldrig är övrens med och aldrig får bygga som jag vill.
2. Klart det kostar mer men jag vägrar ha ett sovrum som är typ 12 kvm. Då kan jag lika gärna sova i bilen. Idag har vi sovrum på 26 kvm, + bad till det på 16 kvm + garderobsrum på ca 12. Större garderobsutrymme hade varit bra tex. Yta är inte så dyrt, det är kök + en massa bad som kostar. Och jag tycker helt klart yta är värt lite pengar. Uppvärming är ju inte mycket även om husen blir stora idag. Det e billigt att värma stora hus med rätt byggteknik och rätt uppvärmning.
3. Om/När barnen dra kan man ha massa kul i dessa rum, tex olika hobbyrum, gästrum, bibliotek etc.
4. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så mycket jobbigare med ett större hus även om man börjar bli äldre. Är det e litet hus med massa grejjer överallt så tar det längre tid att städa ändå. Driftkostnaderna kanske är högre men med dagen teknik är det inte så dyrt att värma stora hus heller.
5. Tycker ryggåstak och dubbla takhöjder e skit. Bara massa eko och känns absolut inte mysigt att vara i dessa rum. Brukar hålla mig till 3 meter i tak max.
6. Läget gäller ju i första hand men jag tror att ett större är lättare att sälja för merkostnaden för ett dubbelt så stort hus är inte astronomisk.

Huset blev lite över 300 kvm + garage på ca 80 (med övervåning) men jag vill bygga igen och då blir det större hus och mindre garage. Tyvärr satte byggnadsnämnden stopp förra gången men förhoppningsvis har man mera tur i framtiden med byggrätten.
 
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Detta med yta är ju en högst personlig upplevelse. vi bodde i en lägenhet ett tag som var över 300 kvadrat, och visst var det kul att kunna sparka fotboll i vardagsrummet ;-) men till slut stängde vi av ca 100 kvadrat av lägenheten för det var för stort... (Men om vi då hade haft tid och råd att inreda hela lägenheten fullt ut så är det inte säkert att vi skulle tyckt att det var onödig yta förstås... Men då hade vi inte haft något fotbollsrum heller :-D )
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.