Vi har (om ni inte kommer ihåg) ett timmerhus, en enkelstuga, från 1850 som vi bygger ut till en parstuga. Tillbyggnaden görs som en modern varmgrund. Under det gamla huset har vi en gammaldags torpargrund/mullbänk, alltså ett oisolerat golv. Det är isolerat främst mot väggarna med sågspån direkt på backen (som vi har tagit bort och ska ersätta med leca i kapillärbrytande fraktion).
Vi hade tänkt fortsätta med denna konstruktion då den har funkat bra, det är jättetorrt och fint under golvet. Marken är naturligt dränerande och huset ligger på en kulle. Våra byggare vill dock att vi isolerar marken med frigolit. Jag undrar: är det nödvändigt? Av vad jag har förstått så ska det inte bli så kallt i alla fall. Det känns inte riktigt ok att lägga plast i grunden i det gamla huset för den gamla grunden bygger ju en del på att fuktvandring ska tillåtas uppifrån och ner.

Mina frågor:
- Är det nödvändigt med markisolering?
- Finns något annat material än plast man i så fall kan använda?
- Och hur ska man i så fall gå tillväga?

2613306864_8da06d3a2f_b.jpg
 
Våra byggare vill dock att vi isolerar marken med frigolit.
Menar du att de skall lägga frigoliten direkt på marken eller i bjälklaget?

Isodränplattar som är dränerande cellplast kan tex användas till markisolering. Eventuellt kan ni fortsätta med ännu mera lecakulor, eller hur?

I bjälklaget kan ni lägga gammalt hederligt spån ifall du inte vill använda "modern" isolering.

Eftersom ni bygger med varmgrund så behöver du just skydda utrymmet från markkylan, därav viljan att isolera ytterligare från byggarens håll. Isolerar ni marken/grunden ordentligt så behöver ni lägga mindre krut på bjälklaget.
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Vi har ju inget isolerat bjälklag; med fylld blindbotten (en krypgrund). Vi har en gammaldags mullbänk med knapp ventilation och ska inte ha någon isolering i bjälklaget eftersom luften ska kunna passera genom golvet för att värma upp grunden och som tillåter fuktvandring. Varmgrunden i tillbyggnaden och mullbänken i det gamla huset kommer dock antagligen att hållas separata. Det finns alltså ingen formell anledning att isolera marken annat än att göra golven varmare.

Det jag tycker är knepigt är att man talar om att man i den här typen av grund utnyttjar markvärmen. Och för oss som har vistats i huset känns det så också. Det är inte golvkallt och huset känns varmt trots att det är ouppvärmt. Ska man alltså isolera mot en markkyla som inte finns? Att plast inte tillåter fuktvandring känns inte heller bra, eftersom det förändrar förutsättningarna för en grund som har fungerat bra i 150 år.
 
Nu förstår jag lite bättre. Om ni vill isolera mot marken ytterligare så föreslår jag isodränplattor eller lecakulor. Båda tillåter fuktvandring men isodränen har bättre isolervärde.
 
Ok, tack för svar! Det låter intressant.
 
Markvärme är ett relativt begrepp. Min ölkällare håller ca 8-11 grader året runt. Om man vill ha det varmare än det så kallar jag det markkyla och om man tycker det är tillräckligt varmt för markvärme. Eftersom grunden är tät så spelar det kanske mindre roll hur mycket isolering du lägger på marken. Dock så kondenserar mindre och mindre fukt på marken ju varmare du kan hålla den. Det uppnår du med dränerande cellplast. Jämför isolering av källarvägg
 
Men grejen med en källare är ju att den är nedgrävd i backen för att på så sätt hålla kylan. Så är ju även gamla jordkällare konstruerade; de är ingrävda i en backe (vanligtvis) eller nedgrävda under huset.

Hos oss är markhöjden betydligt högre inne i huset än utanför, en skillnad på närmare en halvmeter. En gammal torpargrund är byggd så att jorden ska isolera och värma. Ungefär som att man här uppe skottar upp snö vid väggarna för att hålla värmen bättre.

Nåväl, jag kikade på Isodräns hemsida och som jag har förstått det måste väl fukten ta vägen någonstans? De konstruktioner jag tittade på där ledde ut den utanför huset och till en dräneringsledning? Så om vi inte gör något dylikt - den samlade fukten måste ju ta vägen någonstans - skulle vi på sikt kunna få ett fuktproblem i alla fall. Eller tänker jag fel?

För tillfället lutar det mot lecakulor i större delen av grunden.
 
Den eventuella fukt som uppstår bör ledas ner i marken eftersom skivorna/lecan är just dränerande. Tror dock inte ni kommer få problem med fukt eftersom ni har en värmegrund. Utrymmet eller marken blir inte så kall att luft kondenserar där. Kanske är isodrän/leca eller liknande lite överkurs men grunden blir inte sämre med ytterligare isolering mot marken.

Sedan hade nog jag lagt vindpapp och lite spån i golvet i alla fall för att undvika eventuell skorstenseffekt/golvdrag/lukter med mera. Man får alltså en jämnare temperaturfördelning mellan rummet och grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.