Kan man istället för att köpa impregnerade reglar till bärlina och golvreglar, använd vanliga och stryka dom med spill olja, tex gammal motor olja?

/Abel
 
skulle INTE göra det själv... gå förbi en gammal bilverkstad en varm sommardag... Det finns inget som luktar som jävla hemskt som gammal bränsleblandad spillolja ( skulle nog gnida in min altan med fiskrens o vitlök i så fall...). Sen om man ska hårddra det så får du en brandrisk i ett par månader ( få saker brinner så bra som spillolja) sen är det ju det där med miljöbiten, akta dig så det inte kommer en rödstrumpa och kedjar fast sig på din altan.

Nej, kort o gott,köp tryckat direkt.
 
Begagnad motorolja är väl starkt cancerframkallande om jag inte minns fel.. skulle knappast sätta det i närheten av mitt boende.
 
Det är ju vanligt att bönder låter stolpar till hängn stå och dra i spillolja innan dom slås ner så det borde ju fungera.
Fast miljövänligt är det nog inte..

Har en kamrat som målade en ladu dörr med spilolja och det blev riktigt snyggt :)
 
nej miljövänligt är det ju inte....
Och canser får man ju snart av allt....
Men jag menar om det är bra skydd mot röta? eller om de bästa är impregnerat ändå? eller om de går att stryka reglarna med cuppernol istället?

/Abel
 
  • Gilla
Öjarp1
  • Laddar…
Tjenare ! stryk dom med kreosot,sedan kan du ta motor oljan på trallen
 
Är du ute efter en billigare väg än tryckimpregnerat, så välj vanligt virke (kanske går att få tag i bonnsågat till bra pris) och grundmåla.
 
ja de var bondsågat jag hade tänkt. Menar du vanlig grund färg?

Abel
 
Yes, riktig oljebaserad grundfärg.
 
nu blev det bondsågade plankor som jag stryker med trä inpregnerings medel med grön färg. Hittade de på öb..... :)

Abel
 
  • Gilla
Öjarp1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.