Hej! Undrar om det är någon som vet vad som kännetecknade ett kök på 20-talet, material och stil. Har tidigare varit inne på ramluckor och sekelskifte men insett att ett platsbyggt kök blir för dyrt för oss, med tanke på att vi kommer att bo i lägenheten i ca 4 år. /emelie

Köken på 20-talet karaktäriserades av vedeldad järnspis eller öppen härd, murad bakugn, vatten bars in och ut i spannar, fotogenlampor. Skulle man ha varmt vatten värmde man det på spisen. Porslin förvarades ofta i fristående skänkskåp. Maten förvarades i skafferi, jordkällare eller i isskåp. Hade man inte råd med isskåp kunde det också duga med en is-stuka, nergrävda isblock täckta med sågspån. Arbetsställningarna var mycket dåliga. Låga bänkar, avställningsytor saknas ofta helt.
Den samhällsklass som skulle haft råd att bygga funktionella och påkostade kök gjorde inte det. De anställde folk som jobbade i köket i stället.

Och så var den romantiska bilden av kök från förr som bortblåst...
De som jobbade i köken då skulle nog inte tycka att "vi" är kloka som betalar svindyrt för att få ett äkta 20-talskök...

andersmc skrev:
Köken på 20-talet karaktäriserades av vedeldad järnspis eller öppen härd, murad bakugn, vatten bars in och ut i spannar, fotogenlampor. Skulle man ha varmt vatten värmde man det på spisen. Porslin förvarades ofta i fristående skänkskåp. Maten förvarades i skafferi, jordkällare eller i isskåp. Hade man inte råd med isskåp kunde det också duga med en is-stuka, nergrävda isblock täckta med sågspån. Arbetsställningarna var mycket dåliga. Låga bänkar, avställningsytor saknas ofta helt.
Den samhällsklass som skulle haft råd att bygga funktionella och påkostade kök gjorde inte det. De anställde folk som jobbade i köket i stället.
Det var en liten lektion om hur de kunde ha det förr... Dock så kvarstår ännu frågan; Hur såg t.ex skafferier, isskåp. skänkskåp. fotogenlampor med mera ut då? Färger och material på golv och väggar? Eventuella dörrfoder, vattenkranar, spegeldörrar, lister och möbler?
Själv har jag ett modernt kök i 60-talshus......

Ramluckor sekelskifte hittar du ju hos de flesta tillverkare. Du kan få till 20-talskänslan utan att tumma på dagens bekvämligheter, t ex köpa en billig ramlucka på IKEA och sätta kalksten som bänksskiva och det där gamla liggande vita kaklet. Lite öppna hyllor ger också gammal känsla tycker jag. Vill du att det ska kännas ännu mer gammalt kan du också ha gammal stil på blandaren. Fast på 20-talet började funkisen och varvades med sekelskifte, vilken stil man hade på hus och kök berodde på hur mycket man hängde med i modet. Du kan alltså välja om du vill vara mer romatiskt sekelskifte eller lite striktare funkis och ändå vara "rätt".

Tack för svaren, låter utmärkt Marlene, lägenheten ligger i Stockholm och är inte så "lantlig" så stilen blir nog ramluckor (om jag hittar några snygga) i vitt (helst målade) och antingen furu-plank golv eller svart/vitt à la funkis. Bra tips med bänkskivan också. Jag ser köket framför mig nu! :)

Lindo-vit

Det här är något jag erkligen kan tänka mig, är det någon som vet vart man kan få tag på ett likande golv, med kvadrater på diagonalen, helst inte plastmatta? Det ligger beigea plattor på golvet idag som jag inte är så sugen på att behålla, och vi vet inte vad som ligger under.

oskis 123 skrev:
Det var en liten lektion om hur de kunde ha det förr... Dock så kvarstår ännu frågan; Hur såg t.ex skafferier, isskåp. skänkskåp. fotogenlampor med mera ut då? Färger och material på golv och väggar? Eventuella dörrfoder, vattenkranar, spegeldörrar, lister och möbler?
Själv har jag ett modernt kök i 60-talshus......
jag undra också hur skänkskåpen såg ut, är som sagt mer intresserad av en "storstads-känsla" inte riktigt lant eller fattig-jon kök (även om de kan ha sin charm idag)

Titta hos Kvänum eller Lidhults, de brukar ha skänkar som passar i stilen. Det rutiga golvet ser ut som linoleumplattor och de kan du lägga på vilket håll du vill, skulle jag tro.

Andersmc har förstås rätt i det mesta men jag skulle vilja invända ett par saker. Dels förekom det rinnande vatten i tjugotalskök. Dels hade man inte sällan köksbänk efter så mycket som en hel vägg - varav det förstås gick bort plats för järnspis och diskbänk, men en del avställningsyta kunde det i alla fall bli över.

Marlenes beskriver 20-talet som en skarv mellan sekelskiftesstil och funkis. Så kan man uppfatta det men funkisen hade ännu inget större inflytande i Sverige - man brukar räkna dess genombrott här till Stockholmsutställningen 1930. Men i tjugotalets svenska byggnader finns det mycket influenser av nyklassiscism (då redan en gammal stil) med en smak för enkla, klassiska former. Svenskt tjugotal är därför vanligen inte lika avskalat som funkis men mer så än sekelskiftesstilen.

Typiskt svenskt tjugotal var alltså mer "snickrat" än funkis men med enkla former och profiler, inga "allmogelister" och liknande. Taklister var vanligen hålkäl (litet annorlunda än dagens, med kanten mot taket flackt avrundad i stället för tvärt avhuggen, om man ska vara väldigt noga...). Golvlister var kraftiga men enkla - i vårt hus var de c:a 120 x 22 mm med bara en kvartsstavsprofil fram på överkanten. Det där Marbodalsköket är litet åt rätt håll men ändå litet för snirkligt, luckorna har upphöjda speglar medan en tjugotalslucka typiskt hade helt slät fyllning inom ramen.
Kökstak var ofta av målad träpanel. Pärlspont förekom men var inte lika vanligt som tidigare. Det hade börjat uppfattas som "fint" med släta ytor, vilket kunde yttra sig som i vårt hus, där man hade paneltak i kök och hall men papp- eller vävspänt tak i finrummet.
På köksgolv verkar linoleum ha blivit rätt vanligt - det verkar i a f vårt hus och alla dess samtidigt (1927) byggda grannhus ha haft. Ett enkelt nutida alternativ kan vara att lägga rutmönster med Forbos marmoleum-skivor.
Färgerna har jag hört var oftast rätt bleka "för det var dyrt med pigment"...fast köket i vårt hus verkar från början ha haft nästan ärggröna väggar och en rätt kraftig ljusgul färg i taket...ja, smaken var väl olika då också!

tack för all information, jag tycker att enklare ramluckor (som även Marlene rekommenderade) kanske passar bättre än luckorna på bilden, samtidigt så är det svårt att hitta luckor som är höga (upp till2,8 m i takhöjd) om man inte platsbygger, någon som har sett några?

Farzan skrev:
Andersmc har förstås rätt i det mesta men jag skulle vilja invända ett par saker. Dels förekom det rinnande vatten i tjugotalskök. Dels hade man inte sällan köksbänk efter så mycket som en hel vägg - varav det förstås gick bort plats för järnspis och diskbänk, men en del avställningsyta kunde det i alla fall bli över.

Marlenes beskriver 20-talet som en skarv mellan sekelskiftesstil och funkis. Så kan man uppfatta det men funkisen hade ännu inget större inflytande i Sverige - man brukar räkna dess genombrott här till Stockholmsutställningen 1930. Men i tjugotalets svenska byggnader finns det mycket influenser av nyklassiscism (då redan en gammal stil) med en smak för enkla, klassiska former. Svenskt tjugotal är därför vanligen inte lika avskalat som funkis men mer så än sekelskiftesstilen.

Typiskt svenskt tjugotal var alltså mer "snickrat" än funkis men med enkla former och profiler, inga "allmogelister" och liknande. Taklister var vanligen hålkäl (litet annorlunda än dagens, med kanten mot taket flackt avrundad i stället för tvärt avhuggen, om man ska vara väldigt noga...). Golvlister var kraftiga men enkla - i vårt hus var de c:a 120 x 22 mm med bara en kvartsstavsprofil fram på överkanten. Det där Marbodalsköket är litet åt rätt håll men ändå litet för snirkligt, luckorna har upphöjda speglar medan en tjugotalslucka typiskt hade helt slät fyllning inom ramen.
Kökstak var ofta av målad träpanel. Pärlspont förekom men var inte lika vanligt som tidigare. Det hade börjat uppfattas som "fint" med släta ytor, vilket kunde yttra sig som i vårt hus, där man hade paneltak i kök och hall men papp- eller vävspänt tak i finrummet.
På köksgolv verkar linoleum ha blivit rätt vanligt - det verkar i a f vårt hus och alla dess samtidigt (1927) byggda grannhus ha haft. Ett enkelt nutida alternativ kan vara att lägga rutmönster med Forbos marmoleum-skivor.
Färgerna har jag hört var oftast rätt bleka "för det var dyrt med pigment"...fast köket i vårt hus verkar från början ha haft nästan ärggröna väggar och en rätt kraftig ljusgul färg i taket...ja, smaken var väl olika då också!
Stort tack för ett tydligt och innehållsrikt inlägg!!

Angående funkisens genombrott i Sverige så skriver Arkitekturmuseet så här:

Vi bor själva i ett hus från 1926 och var väldigt osäkra när vi skulle inreda insidan av vårt hus, då var det främst golvet vi var osäkra på. Vågade vi lägga in träplank, lutade och vitoljade?

Vi ringde till länsantikvarien som var väldigt klok. Han menade att insidan av huset ska man göra som man själv vill ha den, men det finns förstås vissa riktlinjer och material man kan hålla sig till. På 20-talet använde man mest korkmattor, men han tyckte att ett plankgolv inte behövde vara fel. När det gäller stilen menade han att modet i stilarna skiftade snabbt vid den tiden och att det just hängde på den som byggde huset vilken stil det har, snarare än den exakta tidpunkten för uppförandet. Det var i städerna, främst Stockholm som man hängde med och brukade vara allra först med nyheter. Så är det ju än idag att Stockholm är en stad som ligger långt framme internationellt när det gäller trender.

Så tydligt exakt vad som gällde på 20-talet är det alltså inte enligt vår länsantikvarie, utan man kan låta den egna smaken råda i en viss utsträckning och ändå hamna rätt i stilen.

Jag tänker mig att det är något i den här stilen du är ute efter (fast man kan ju sätta en enkel rak krönlist istället):

medium_Sparre_Dimgra-1.jpg

Tack Marlene, bilden är väldigt lik det som jag tänker på och efter att du tipsat mig kollade jag på kvänums hemsida och såg att de gör kök som ser platsbyggda ut, vilket ändå skapar en fin känsla tycker jag. Sedan gilalde jag de dekorativa skåluckorna på bilden jag hänvisade till och de är egentligen mer sekelskifte. Jag tror att det viktiga är att göra ett kök som man trivs i, men som inredningsintresserad kan det som du sa vara kul att ha lite historiska referenser i rumsmiljön. Tack så jättemycket för väldigt bra svar! Underbart forum. mvh/emelie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.