Halloj,

Jag är ute efter en lösning för att fästa en 80 mm bred skjutdörrsskena i ett 45 graders snedtak. Monteringsanvisningen säger bara "tillverka en kil". Vad är smartaste sättet att göra detta tycker ni?

Eller finns det färdiga lösningar för detta och vad ska jag isåfall fråga efter på byggmarknaden?

/Ola
 
Klyv en tätvuxen regel på snedden, skruva i taket och sedan skenan i den?
 
Jo, fast det är ju inte helt trivialt att klyva en så stor regel. Kanske kan man få dem att göra det i skivkapen på Bauhaus men jag är inte säker på det.

Jag var inne på att fästa två smalare trekantslister på en vanlig regel och bygga upp en större kil så men det känns som om någon borde ha kommit på något fiffigare.
 
Du behöver ju bara 45-graders kilar vid fästpunkterna, gapet kan ju lätt ordnas med en täcklist sedan. Då handlar det ju bara om att klyva några klossar, inte en hel regel. Eller tänker jag fel?

MVH
Ronnie
 
Du tänker som jag Pysslarn. Vi ringde Elfa Sparring för de hade snedtaksbeslag till sina garderobssystem och de rekommenderade att vi inte använde deras beslag utan fixade en hel regel. Argumentet var att det är så meckigt att få alla fästpunkter/beslag i våg så man tjänar in arbetet med att göra en regel.

Så vi kommer limma ihop en regel av trekantslister helt enkelt. Fördelen med den lösningen är att regeln inte kommer slå sig så lätt som om det vore en hel kluven regel.
 
Trekantsläkt, jag använder kortare bitar, sen en 25x45 under den i hela dess längd. Täcks sedan med panel eller skiva, det beroende på hur taket ser ut.

Tänk på att det är viktigare med öppningsmåttet än att skenor är i våg, det blir liksom lite svårt att öppna dörrarna om öppningsmåttet blir för litet *S*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.