Räntan på 100.000 kr är 6000 kr och 5000kw = c:a 6000 kr så ... där går det ju jämt ut visserligen. :)
 
jordvärme är ofta billigare att instalera än bergvärme, så satsa på det!
 
Har inte bra nog tomt för det, tomten sluttar rättså brant neråt direkt efter husets placering på tomten.

Vad går annars jordvärme på och vad sparas där o varför?
 
det är billigare att gräva än att borra allt annat är lika
när man bygger hus så har man ju ändå en grävare på plats & tomten behöver ju fixas till lite så grävningen kan bli riktikg billig
 
tänkte bra lägga in att jag värmer 280kvm enplansvilla under 6000kwh... inkl jacuzzi.... Så 5000kwh för 176kvm borde vara ganska högt räknat... Jag använder mig av en IVT x-15 med 300L vvb och det är min bästa investering hittils... Helt klockrent... Och den stora fördelen är att man aldrig behöver peta på pumpen efter den är finjusterad... Alltid rätt värme, alltid tillräckligt med varmt vatten...

För mig finns det inget annat alternativ än bergvärme... kanske om det kommer en hypereffektiv luft-vatten värmepump i framtiden... ;)

satsa på bergvärme tycker jag!! ;)
 
jag värmer ca 200 m2 för ca 5000 kWh
MEN jag har självdragsventilation... det har inte trådskaparen

ipppe Vad har du för ventilation ? (har du nån braskamin?)
 
CarMan skrev:
jag värmer ca 200 m2 för ca 5000 kWh
MEN jag har självdragsventilation... det har inte trådskaparen

ipppe Vad har du för ventilation ? (har du nån braskamin?)
jag har självdrag också (förutom i badrummen förstås)... har en braskamin men den används inte mycket efter installationen av bergvärme, och den "når" ändå inte till rumsgivaren så den påverkar inte något...

men kan verkligen mekanisk ventilation påverka värmepumpen SÅ mycket ? det kan ju aldrig handla om mer än 500kwh... samtidigt så har jag ett äldre hus med mycket 2-glas fönster och garanterat mycket sämre isolering än ett nybyggt hus... sen bor jag lite längre upp i landet än trådskaparen så han bör tjäna några hundralappar på medeltemperaturen...

blir verkligen förvånad om man lyckas komma upp i 5000kwh med en bra bergvärmeanläggning i ett nybyggt hus på 180kvm... sen brukar dom här kalkylerna man får av säljarna vara räknade ganska högt också... vi skulle hamna närmare 20000kwh totalt enligt kalkylen men vi hamnade runt 16000kwh totalt... alltså typ 10000kwh hushållsel... och det är mycket om man jämför med dom som jagar kwh ;)

kan rekommendera www.varmepumpsforum.com... där finns mycket information och verkliga kalkyler från installerade anläggningar som drar betyligt mindre än min ;)
 
Ytterligare delfråga. Jag kanske hoppar över första huset i förmån för ett annat som sagt.

Bergvärme är med i offerten borrat inklusive bergvärmepump, en IVT 495. Men det är ju ingen ren bergvärmemaskin.
Vore det bättre och driftkostnadsmässigt bättre att skaffa en riktig bergvärmepump istället? T.ex IVT HT+ eller kanske till och med X15. Jag vet dock inte hur mycket mer dessa kostar... någon som vet?
 
En ivt x-15 med VVB kostar runt 80000:- tror jag... jag gav 72000:- inkl VVB på 300L med mycket bra rabatter Januari 2007... Men en x-15 är främst för större hus, mitt hus på 280kvm är i minsta laget för den pumpen... att sätta in en x-15 i ett hus under 200kvm är ordentlig överkurs... man tjänar nog ingenting på det heller...

Anledningen till att jag valde x-15 var att jag gjorde borrningen och installationen själv... och kunde med det slipa ner kostnaden en hel del... och sen är jag prylbög ;) måste ha det senaste och värsta... :)
 
Redigerat:
Johnny Viking skrev:
Ytterligare delfråga. Jag kanske hoppar över första huset i förmån för ett annat som sagt.

Bergvärme är med i offerten borrat inklusive bergvärmepump, en IVT 495. Men det är ju ingen ren bergvärmemaskin.
Vore det bättre och driftkostnadsmässigt bättre att skaffa en riktig bergvärmepump istället? T.ex IVT HT+ eller kanske till och med X15. Jag vet dock inte hur mycket mer dessa kostar... någon som vet?


vi ska inte jämföra ventilationsanläggningen IVT 495 med en bärgvärmepump...
en 495 ger MAX 4 kW om du koplar bergvärme till den, å då liger du nändå mycket lågt COP... Det är ett ventilations agrigat, som kan till handa hålla vis värme från marken, räcker i prisnip till att försörja dig med varmvatten, sen värms huset med EL !
 
ipppe skrev:
jag har självdrag också (förutom i badrummen förstås)... har en braskamin men den används inte mycket efter installationen av bergvärme, och den "når" ändå inte till rumsgivaren så den påverkar inte något...

men kan verkligen mekanisk ventilation påverka värmepumpen SÅ mycket ? det kan ju aldrig handla om mer än 500kwh... samtidigt så har jag ett äldre hus med mycket 2-glas fönster och garanterat mycket sämre isolering än ett nybyggt hus... sen bor jag lite längre upp i landet än trådskaparen så han bör tjäna några hundralappar på medeltemperaturen...

blir verkligen förvånad om man lyckas komma upp i 5000kwh med en bra bergvärmeanläggning i ett nybyggt hus på 180kvm... sen brukar dom här kalkylerna man får av säljarna vara räknade ganska högt också... vi skulle hamna närmare 20000kwh totalt enligt kalkylen men vi hamnade runt 16000kwh totalt... alltså typ 10000kwh hushållsel... och det är mycket om man jämför med dom som jagar kwh ;)

kan rekommendera www.varmepumpsforum.com... där finns mycket information och verkliga kalkyler från installerade anläggningar som drar betyligt mindre än min ;)

efter som du har självdrag, så byter du inte husets inomhus luft så ofta som man gör i ett nytt hus. det är ju inmhus luften som ska vara varm, så det är självklart att det går åt stora mängder energi at värme ett hus med ventilation, mot ett "utan"
(du kan ju pröva med att öppna alla fönster i 5 min 10 ggr/ dygn o sen se om din elräkning blir högre)
sen har du säkert några kWh på din braskamin också, varför skulle du annars elda i den? (kan säkert var så att den inte når inomhus givaren, om så är fallet så gissar jag att du har aningen kallare innomhus än vad du vill ha, o kompenserar med att elda upp några grader till inne)
Hursom så är siffrorna orelivanta för trådskaparen
 
CarMan skrev:
efter som du har självdrag, så byter du inte husets inomhus luft så ofta som man gör i ett nytt hus. det är ju inmhus luften som ska vara varm, så det är självklart att det går åt stora mängder energi at värme ett hus med ventilation, mot ett "utan"
(du kan ju pröva med att öppna alla fönster i 5 min 10 ggr/ dygn o sen se om din elräkning blir högre)
sen har du säkert några kWh på din braskamin också, varför skulle du annars elda i den? (kan säkert var så att den inte når inomhus givaren, om så är fallet så gissar jag att du har aningen kallare innomhus än vad du vill ha, o kompenserar med att elda upp några grader till inne)
Hursom så är siffrorna orelivanta för trådskaparen
Som sagt vi "myseldar" endast... dvs högst ett par ggr i månaden... Vi har pumpen på 21.5 grader och där det finns golvvärme har vi shuntat upp värmen till 22 grader... Och i sovrummen har vi strypt ner radiatorerna till bekvämlig sovtemperatur... Vi har med flit placerat rumsgivaren utom räckhåll för braskamin eftersom om man värmer upp rumsgivaren till över 21.5 grader så slår ju pumpen av en stund, och med det sjunker temperaturen under 22 grader i dom rummen där inte braskaminen når... Dvs långt över halva huset... Vi installerade allt med motivationen att slippa elda varje gång det är kallt... Utan man eldar endast när man vill ha varmare än 21.5 grader i kaminrummet...

Eftersom jag loggar min elförbrukning på pumpen vet jag exakt hur många kwh det går eller inte går när jag eldar... och det är ingen skillnad på eldning eller icke eldning... och som sagt, det har vi planerat med flit... ingen idé att installera en ny bergvärme anledning så att man fortfarande måste elda för att nå rätt rumstemperatur... ;) så ser jag det iaf...
 
CarMan skrev:
vi ska inte jämföra ventilationsanläggningen IVT 495 med en bärgvärmepump...
en 495 ger MAX 4 kW om du koplar bergvärme till den, å då liger du nändå mycket lågt COP... Det är ett ventilations agrigat, som kan till handa hålla vis värme från marken, räcker i prisnip till att försörja dig med varmvatten, sen värms huset med EL !
Kan du prata med klarspråk tack? Jag förstår inte.

Nya hus har en modern ventilation (som jag inte har har nu, eller har haft, så jag har ingen erfarenhet av vad som behövs).

Bergvärme kommer finnas till huset (kommer med på köpet, och så gör även IVT495).

Jag vill ju få huset så effektivt som möjligt och bespara mig så mycket som möjligt, och även nyttja bergvärmen så mycket som möjligt. Jag tror att IVT495 i mitt fall är en produkt som inte gör jobbet.

Jag vill i med att bergvärme finns, ha en produkt som i sin helhet är till för att nyttja bergvärmen.

Betyder det då att jag behöver en ytterligare ventilationsprodukt för att driva ventilationen i huset, isåfall vad?
 
i nya hus är det krav på att ventilationen ska vara XXX (jag har ingen aning om hur många m3 luft huset ska byta / dygn)
(tror även det finns krav på att huset ej får dra för mycke energi/m2 golvyta)

jag är inte uppdatead med kraven för 2008, så vis fakta kan vara felaktig.

du kan ha en FTX (som är en ventilations anläggning som suger ut luft ur dina rum & suger in ny luft. i FTX:en så flyttas värmen från ut luften till in luften, så in luften är inte så kall som utomhus luften. Detta gör att du inte kyler ner huset så kraftigt med den nya luften som kommer in.

du kan också ha bergvärme som i sig själv är så efektiv så ventilationen kan på ett billigt sätt bara släppa ut luft, utan att återvinna nån värme, detta kyler ned huset, men bergvärme värmer upp denna förlust hyfsat billigt.

eller så har man en frånlufs värmepump. dena anläggning suger ut luft från dina rumm & driver en värmepump med denna energin från ut luften. denna typ av värmepump blir väldigt klen då man skulle behöv mer varmluft för att få mer energi, men mer varmluft ur huset betyder ju att huset kyls ned mer o d blir vi ju i behov av ännu större pump (ja en evighets maskin finns ju inte...) så en sådan brukar ge ca 1,9kW (som en normal vatten kokare altså, inte mycke att värma ett helt hus med)
en IVT 495 har kompliterat en vanlig frånluftsvärmepump med en kort markslinga, detta gör att dom kan dubbla effekten o nå 4kW

(en bergvärmepump kan du köpa i valfri storlek själv har jeg en som ger 10 kW till mitt hus)

e bergvärmepump & en jordvärmepump, eller sjövärmepump är samma maskin, man lägger bara markslingan på olika sätt. endera gräver ned den vågrett på 1m djup, eller lodrätt i ett borrat beghål, eller på botten i en sjö...
 
ipppe skrev:
Som sagt vi "myseldar" endast... dvs högst ett par ggr i månaden... Vi har pumpen på 21.5 grader och där det finns golvvärme har vi shuntat upp värmen till 22 grader... Och i sovrummen har vi strypt ner radiatorerna till bekvämlig sovtemperatur... Vi har med flit placerat rumsgivaren utom räckhåll för braskamin eftersom om man värmer upp rumsgivaren till över 21.5 grader så slår ju pumpen av en stund, och med det sjunker temperaturen under 22 grader i dom rummen där inte braskaminen når... Dvs långt över halva huset... Vi installerade allt med motivationen att slippa elda varje gång det är kallt... Utan man eldar endast när man vill ha varmare än 21.5 grader i kaminrummet...

Eftersom jag loggar min elförbrukning på pumpen vet jag exakt hur många kwh det går eller inte går när jag eldar... och det är ingen skillnad på eldning eller icke eldning... och som sagt, det har vi planerat med flit... ingen idé att installera en ny bergvärme anledning så att man fortfarande måste elda för att nå rätt rumstemperatur... ;) så ser jag det iaf...

Har ivt sånna rumsgivare som helt tar över regleringen???

Nibes förskjuter bara skalan o låter pumpen reglera normalt, på det visat kan man kalibrera givaren mot sin plasering. men bestämmer bara hur mycke den ska förskjuta skalan, så du kan plasera den presis intill braskaminen om du vill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.