Nu har jag pratat med dessa försäljare så att jag blir alldeles snurrig. Får så helt olika förslag på lösningar, där båda försäljarna lovar och bedyrar att deras lösning är den bästa och den andres är hel snurrig.

I grund och botten gäller det att förse ett hus på 100 kvm boyta och 100 kvm biyta. Idag drar vi 30000kwh totalt per år i el, men eftersom vi har en luft-luft, är beräkning att vi teoretiskt förbrukar 30.000 kwh för uppvärming och varmvatten (5000 i hushållsel). Vi skall bygga till en våning uppåt, och har därför kommit fram till att vi behöver en lösning som genererar 35.000 kwh/år. Vi är 2 vuxna och två barn och förbrukar stora mängder varmvatten, badkaret är gigantiskt och rymmer 480 liter vatten.

Det ena förslaget är som följer:
Nibe 1225-10 med en Compact Cu 300 extra varmvattenberedare. Den leverantören menar på att varmvattenberedare av idag är så välisolerade att det inte har någon praktisk betydelse att vv har en eltillsats som används för att varmhålla vattnet. Han menar också på att om man kopplar in en VPA 300/200 får man inte "flytande kondensering" varpå det blir sämre effekt på systemet.

Det andra förslaget är
Nibe 1125-10 med Nibe varmvattenberedare 300/200. Denna leverantör menar att det är förkastligt med en vv med elpatron, då använder man el för att värma varmvattnet, vilket man inte gör med en 300/200 eftersom vattnet som värmer hela tiden går via värmepumpen.

Vem har rätt, vem har fel? Jag hatar när jag inte förstår och kan inse vem som har rätt. Innan jag går vidare (eller kanske skall jag ta någon helt annan leverantör :) vill jag ha hjälp att förstå vad de menar, och gärna förstå vad som är bäst lösning.

Mvh Peter
 
Storleken på pumpen är ju densamma, det är bara varmvattnet de har olika synpunkter på. Bägge lösningarna fungerar, dock är lösning 1 lite okonventionell. normalt rekomenderas alt 2. Men alt 1 har fel om flytande kondensering, det fungerar likadant i båda fallen. Fast kondensering vid varmvattentillverkning för att uppnå max temp.
Om jag gissar är alt 1 lite billigare?
 
du ska ha en 1125.
den andra killen kan inget om värmepumpar, så hans skule jag inte våga anlita.

man kopplar nämligen in en växelventil så man kan köra 2 system. radiatorsystemet går på flytande kondensering o ger bra ekonomi. medans VPA:n får gå på fast kondensering för att ge mycke billigt varmvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.